May 26, 2021

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

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El compositor y pianista cubano Ernesto Lecuona fue un virtuoso asombroso al teclado además de ser un prolífico compositor de piano. De una grabación del año 1954, escucharemos dos de sus piezas, “Zambra gitana” y “Vals azul”, interpretadas por el mismo compositor.

The Cuban composer and pianist Ernesto Lecuona was an astonishing virtuoso at the keyboard as well as being a prolific composer for piano. From a recording made back in June of 1954, we’ll hear two of his pieces performed by the composer himself, “Zambra gitana” (Gypsy Fiesta) and “Vals azul” (Blue Waltz).

21:02 2:44 Ernesto Lecuona (1896-1963) Zambra gitana

2:33 Ernesto Lecuona (1896-1963) Vals azul

Ernesto Lecuona, piano

Esas fueron dos piezas de Ernesto Lecuona llamada “Zambra gitana” y “Vals azul” interpretadas por el mismo compositor.

Those were two pieces by Ernesto Lecuona called “Gypsy Fiesta” and “Blue Waltz” performed by the composer himself.

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Sigue música del compositor francés César Franck. De su obra “El Organista: 7 piezas en mi bemol mayor y mi bemol menor”, escucharemos el Preludio, parte 2 “Quasi lento” y parte 1 “Andantino poco Allegretto” interpretados por Andrés Segovia en la guitarra.

Here is music by the French composer César Franck. It is from his work “The Organist: 7 pieces in E flat major and E flat minor”. We’ll hear the Prelude, part 2 “Quasi lento” and part 1 “Andantino poco Allegretto” performed on the guitar by Andrés Segovia.

21:08 4:14 César Franck (1822-1890) The Organist: 7 Pieces, no. 2 & 1

Andrés Segovia, guitar

Dos piezas de César Franck de su obra “El Organista” fueron interpretadas por Andrés Segovia en la guitarra.

Two pieces by César Franck from his work “The Organist”were performed by Andrés Segovia on the guitar.

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Continuamos con un villancico del renacimiento llamado “E so rigor e repente” de Gaspar Fernándes que nació en Portugal pero vivió la mayor parte de su vida en Guatemala y en Puebla en México. El villancico es un tipo de canción muchas veces basada en temas rústicos, que fue popular en la península ibérica y en Latinoamérica del siglo 15 al siglo 18. El “Ancient Instrumental Ensemble” es dirigido por Ron Purcell.

Let’s continue with a renaissance-era villancico called “E so rigor e repente” by Gaspar Fernándes, who was born in Portugal but lived most of his life in Guatemala and Puebla in Mexico. The “villancico” was a type of song, often based on rustic themes, that was popular on the Iberian peninsula and in Latin America during the 15th to the 18th century. The Ancient Instrumental Ensemble is led by Ron Purcell.

21:13 2:32 Gaspar Fernándes (1599-1629) E so rigor e repente

Ancient Instrumental Ensemble, Ron Purcell

Una pieza llamada “E so rigor e repente” de Gaspar Fernández fue interpretada por el “Ancient Instrumental Ensemble” dirigido por Ron Purcell.

A piece called “E so rigor e repente” by Gaspar Fernández was performed by the Ancient Instrumental Ensemble led by Ron Purcell.

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Ahora adelantémonos unos 400 años, del siglo 17 hasta el siglo 21. El compositor argentino Gustavo Santaolalla escribió la mayoría de la música para la película “Diarios de motocicleta”, que cuenta la historia de un viaje de descubrimiento en motocicleta por Sudamérica hecho por Che Guevara de joven. Sigue la canción “Jardín” de la banda sonora.

Now let’s move forward about 400 years, from the early 17th century to the 21st. The Argentinian composer Gustavo Santaolalla wrote most of the music for the film “Motorcycle Diaries”, which tells the story of a journey of discovery by motorcycle through South America by Che Guevara when he was a young man. Here is a song from the sound track called “Jardín” (Garden).

21:17 3:02 Gustavo Santaolalla (1951-) Jardín, from Motorcycle Diaries

Acabamos de escuchar “Jardín” de la pelicula Diarios de Motocicleta de Gustavo Santaolalla. Y la escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina”desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

We just heard “Garden” from the film Motorcycle Diaries by Gustavo Santaolalla. And we heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

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La compositora y pianista mexicana contemporánea María Granillo ha escrito sinfonías y música de cámara además de música vocal. Esta obra de coro, llamada “Marinas” es un arreglo de tres poemas del escritor mexicano José Gorostiza, llamados “La orilla del mar,” “La tarde,” y “Pescador de luna.” Los Gregg Smith Singers son dirigidos por Gregg Smith.

The contemporary Mexican composer and pianist María Granillo has written symphonies and chamber music as well as vocal music. This choral work, called “Marinas,” is a setting of three poems by the Mexican writer José Gorostiza called “La orilla del mar” (Seashore), “La tarde” (Evening), and “Pescador de luna” (Moon fisherman). The Gregg Smith Singers are led by Gregg Smith.

21:21 14:36 María Granillo (1962-) Marinas

The Gregg Smith Singers, Gregg Smith

Una obra llamada “Marinas” de María Granillo fue interpretada por los Gregg Smith Singers dirigidos por Gregg Smith.

A work called “Marinas” by María Granillo was performed by the Gregg Smith Singers directed by Gregg Smith.

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De familia humilde, Candelario Huízar nació en el estado mexicano de Zacatecas en 1883 y siempre estaba orgulloso de sus orígenes. En 1914 luchó en la Revolución bajo Pancho Villa. Escribió la poema sinfónica “Imágenes” en 1929. Alondra de la Parra dirige la Orquesta Filarmónica de las Américas.

Of humble origins, Candelario Huízar was born in the Mexican state of Zacatecas in 1883 and was always proud of his roots. In 1914, he fought with Pancho Villa in the Revolution. He wrote the symphonic poem “Imágenes” in 1929. Alondra de la Parra conducts the Philharmonic Orchestra of the Americas.

21:37 16:46 Candelario Huízar (1883-1970) Imágenes

Philharmonic Orchestra of the Americas, Alondra de la Parra, conductor

Acabamos de escuchar “Imágenes” de Candelario Huízar. Alondra de la Parra condujo la Orquesta Filarmónica de las Américas.

We just heard “Imágenes” by Candelario Huízar. Alondra de la Parra conducted the Philharmonic Orchestra of the Americas,

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21:54 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

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A finales del siglo 18, los instrumentos musicales fueron evolucionando y adquiriendo las características que conocemos hoy día. La guitarra se vió transformada por tres innovaciones importantes. Primero, las cinco cuerdas dobles de la guitarra barroca fueron desechadas en favor de cuerdas simples. Segundo, se añadió otra cuerda al registro bajo. Finalmente, el sistema de notación de tablatura que la guitarra había heredado durante unos 300 años fue reemplazado por la notación de un solo pentagrama, lo cual integró aún más al instrumento con las formas tradicionales de interpretación. Solo faltaba ver qué compositor o intérprete aparecería en el horizonte para demostrar en pleno la expresividad potencial de la guitarra en su nuevo estado evolutivo. El español Fernando Sor, nacido en Barcelona en 1778, fue tanto virtuoso como compositor célebre del instrumento. Escucharemos su “Fantasía” opus 7 interpretada por Julian Bream.

Toward the end of the 18th century, musical instruments were evolving toward those characteristics we know today. The guitar was transformed by three important innovations. First, the five double strings of the baroque guitar were discarded in favor of single strings. Second, another string was added to the bass register. Finally, the system of tablature notation the guitar had inherited for some 300 years was dispensed with and single-staff notation adopted, which further integrated the instrument into conventional performing practices. It merely remained to be seen what composer or performer would appear on the horizon to demonstrate in full the potential expressiveness of the guitar in its newly evolved state. The Spaniard Fernando Sor, born in Barcelona in 1778, was both a virtuoso and celebrated composer for the instrument. We’ll hear his “Fantasie” opus 7 performed by Julian Bream.

22:02 19:59 Fernando Sor (1778-1839) Fantasie, Op. 7

Julian Bream, guitar

Esa fue la Fantasía de Fernando Sor, interpretada por el guitarrista Julian Bream.

That was the Fantasy by Fernando Sor, performed by guitarrist Julian Bream.

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El argentino Carlos Gardel fue cantante, compositor de canciones y actor y sin duda fue la persona más famosa en la historia del tango. Su canción “Lejano Tierra Mia” es interpretada aquí por Nelson Delle-Vigne Fabbri en una transcripción para piano.

Carlos Gardel was an Argentinian singer, songwriter and actor and was probably the most famous person in the history of the tango. His song, “Lejana Tierra Mia” (My far-away land) is played here in piano transcription by Nelson Delle-Vigne Fabbri.

22:23 2:02 Carlos Gardel (1890-1935) Lejana Tierra Mia

Nelson Delle-Vigne Fabbri, piano

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Acabamos de escuchar “Lejana tierra mia”de Carlos Gardel interpretada por Nelson Delle-Vigne Fabbri al piano.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. We just heard “My Far-away Land” by Carlos Gardel performed by Nelson Delle-Vigne Fabbri at the piano.

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Sigue una pieza poco conocida del compositor francés César Franck. Se llama “Variaciones sinfónicas para piano y orquesta” y ensalza la participación musical continua entre el piano y la orquesta. Al principio se desafían – la orquesta gruñendo y el piano apaciguando, pero según se acerca el final, parecido a un baile, sus desacuerdos iniciales desaparecen mientras la obra se encamina a su soleado fin. Escucharemos a la pianista española Alicia de Larrocha con la Orquesta Filarmónica de Londres bajo la batuta de su paisano Rafael Frühbeck de Burgos.

Next up is a little-known piece by the French composer César Franck. It is called “Symphonic Variations for Piano and Orchestra” and highlights the continuous musical involvement between the piano and orchestra. At first they are in defiance of each other – orchestra growling, piano placating. But by the time they get to the dance-like finale their earlier disagreements vanish as the work proceeds to its sunlit close. We’ll hear Spanish pianist Alicia de Larrocha with the London Philharmonic Orchestra under the baton of her countryman Rafael Frühbeck de Burgos.

22:27 16:55 César Franck (1822-1890) Variations Symphoniques for Piano & Orch.

Alicia de Larrocha, piano

London Philharmonic Orchestra, Rafael Frühbeck de Burgos

Esa fue las “Variaciones sinfónicas para piano y orquesta” de César Franck interpretada por Alicia de Larrocha al piano acompañada por la Orquesta Filarmónica de Londres dirigida por Rafael Frühbeck de Burgos.

That was the “Symphonic Variations for Piano and Orchestra” by César Franck performed by Alicia de Larrocha at the piano accompanied by the London Philharmonic Orchestra conducted by Rafael Frühbeck de Burgos.

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Hay una larga tradición de compositores franceses autores de música inspirada en España. Sin duda, la más famosa es la ópera “Carmen” de Georges Bizet. Puede ser que Carmen sea la ópera más popular nunca escrita. Tiene mas melodías encantadoras que ninguna otra obra que conozco. Varios compositores han arreglado suites de música que llamaron “Fantasía Carmen”; la más famosa, para violín y orquesta, es de Pablo de Sarasate. Pero, escucharemos una versión para flauta y orquesta de François Borne interpretada por el flautista James Galway con la Orquesta Filarmónica Nacional dirigida por Charles Gehardt.

There is a long tradition of French composers writing music of or about Spain. Probably the most famous is the opera “Carmen” by Georges Bizet. “Carmen” might well be the most popular opera ever written. It has more hummable tunes than any single music work I can think of. Several composers have arranged suites of music that they called “Carmen Fantasy”, the most famous, for violin and orchestra, by Pablo de Sarasate. But we’ll hear a version for flute and orchestra by François Borne played by flutist James Galway with the National Philharmonic Orchestra conducted by Charles Gehardt.

22:45 10:51 Georges Bizet (1838-1875), Borne Carmen Fantasy

James Galway, flute

National Philharmonic Orchestra, Charles Gehardt

La “Fantasía Carmen” de François Bourne basada en la ópera de Georges Bizet fue interpretada por James Galway en la flauta y la Orquesta Filarmónica Nacional dirigida por Charles Gehardt.

The “Carmen Fantasy” by François Bourne based on the opera by Georges Bizet was performed by James Galway on flute and the National Philharmonic Orchestra conducted by Charles Gehardt.

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22:56 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>