4/17/2010

April 17, 2019

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentadora, Genevieve Navar Franklin, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Genevieve Navar Franklin, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

En 1965 el compositor argentino Carlos Guastavino escribió una pieza llamada “Jeromita Linares.” Pertenece a una serie de obras llamada “Las presencias” que son retratos musicales de varias personas. El compositor mismo cuenta la historia que sigue: “Cuando niño, existía en mi pueblo una buena señora que vivía en un ranchito muy humilde cubierto de flores y claveles, donde criaba algunas gallinas. Allí mi madre me enviaba a comprar huevos y, con mucha paciencia porque era muy corta de vista, esperaba a que la señora contara centavo por centavo para poder despedirme hasta el otro día. Se llamaba Jeromita; era española, sencilla y amable.” Escucharemos a la Orquesta de Cámara “Camerata Bariloche” de Argentina.

In 1965 the Argentine composer Carlos Guastavino wrote a piece called “Jeromita Linares.” It was one of a series of works called “Las presencias” which were musical portraits of various people. The composer himself tells the story, as follows: “When I was a boy, there was in my hometown a good lady who lived in a very humble house covered with flowers and carnations, where she raised a few hens. My mother would send me daily to her place to buy eggs and, since she was very shortsighted, I had to wait patiently until she counted the money, cent by cent, before I could say good-bye until the following day. Her name was Jeromita; she was Spanish, simple and kind.” We’ll hear the Camerata Bariloche Chamber Orchestra of Argentina.

21:03 11:44 Carlos Guastavino (1914-2000) Jeromita Linares from Las Presencias

Camerata Bariloche Cham. Orch. (Alegretto amabile)

Eso fue “Jeromita Linares” de Carlos Guastavino. Fue interpretado por la Orquesta de Cámara “Camerata Bariloche” de Argentina. Y la escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

That was “Jeromita Linares” by Carlos Guastavino. It was performed by the Camerata Bariloche Chamber Orchestra of Argentina. And we heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

=======================================================================

El ballet Panambí fue la primera obra importante del famoso compositor argentino Alberto Ginastera. Está basado en una leyenda antigua de amor y magia de los Guaraní, una tribu que vive en la cabecera del Rio Paraná en el norte de Argentina. Los personajes en el ballet incluyen un hechicero, deidades del agua, guerreros, el dios principal Tupá, la misma Panambí (que significa mariposa en Guaraní) y su joven amante, el guerrero Guirahú. La directora en esta grabación es Gisèle Ben-Dor. Ella nació en Uruguay y ha vivido en Israel y los Estados Unidos. Dirige la Orquesta Sinfónica de Londres.

The ballet Panambí was the first major work by the great Argentinian composer Alberto Ginastera. It’s based on an ancient legend of love and magic of the Guaraní Indians, a tribe that live in the upper reaches of the Paraná river in northern Argentina. Characters in the ballet include a sorcerer, water sprites, warriors, the chief god Tupá, Panambí herself (Panambí means butterfly in Guaraní) and her young warrior lover Guirahú. The conductor of this performance is Gisèle Ben-Dor. She was born in Uruguay and has lived in Israel and the United States. Here she leads the London Symphony Orchestra.

22:17 39:10 Alberto Ginastera (1916-1983) Panambí

London Symphony Orchestra, Gisèle Ben-Dor, conductor

El ballet Panambí de Alberto Ginastera fue interpretado por la Orquesta Sinfónica de Londres bajo la batuta de Gisèle Ben-Dor.

The ballet Panambí by Alberto Ginastera was performed by the London Symphony Orchestra under the baton of Gisèle Ben-Dor.

=======================================================================

21:56 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

Entre las composiciones disque “españolas” escritas por compositores no españoles, sin duda la más famosa es la “Symphonie Espagnole”. Fue escrita por un francés de ascendencia española, Edouard Lalo. Yo recuerdo haber oído esta sinfonía tantas veces cuando tocaban el disco mis papás desde que tenía apenas 4 años y nos mudamos a éste país. Aunque se llama “sinfonía” en realidad es más como un concierto para violín. Lalo la escribió para el violinista español Pablo de Sarasate en 1874. Esta interpretación es de Anne Akiko Meyers en el violín con la Orquesta Filarmónica Real dirigida por Jesús López-Cobos.

Among the quote “Spanish” compositions written by non-Spanish composers, probably the most famous is the “Symphonie Espagnole,” written by a Frenchman of Spanish descent, Edouard Lalo. I remember having heard this symphony so very often when my parents played the record ever since we moved to this country when I was just 4. Although it is called a “Symphony” it is really more like a violin concerto. Lalo wrote it for the Spanish violinist Pablo de Sarasate in 1874. This interpretation is by Anne Akiko Meyers on the violin with the Royal Philharmonic Orchestra conducted by Jesús López-Cobos.

22:02 32:17 Edouard Lalo (1823-1892) Symphonie Espagnole

Anne Akiko Meyers, violin

Royal Philharmonic Orchestra, Jesús López-Cobos

Adabamos de escuchar la “Symphonie Espagnole” de Edouard Lalo. La interpretó Anne Akiko Meyers en el violín y la Orquesta Filarmónica Real dirigida por Jesús López-Cobos. Y la escuchamos aquí en el programa Tonos Clásicos donde disfrutamos de la música clásica con “una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

We just heard the “Symphonie Espagnole” by Edouard Lalo. It was performed by Anne Akiko Meyers on the violin and the Royal Philharmonic Orchestra conducted by Jesús López-Cobos. And we heard it here on the program Classical Tones where we enjoy classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

======================================================================

El pianista y compositor brasileño Bernardo Segall nació el 4 de agosto de 1911 en Campinas Brasil y murió el 26 de noviembre de 1993 en Los Angeles. Era un buen interprete de la música de Bach pero quizás fue más conocido como compositor para el cine. Hoy en día es más o menos olvidado pero pudimos desenterrar una grabación antigua en vivo del año 1945 en la cual Segall interpreta “Totentanz” de Franz Liszt. Toca con la Orquesta Filarmónica de Los Angeles bajo la batuta del legendario Otto Klemperer.

The Brazilian pianist and composer Bernardo Segall was born August 4 1911 in Campinas Brazil and died November 26, 1993 in Los Angeles. He was a very good performer of Bach but was perhaps best known as a film composer. Today he is largely forgotten but we were able to dredge up an old concert recording from 1945 of Segall performing Franz Liszt’s “Totentanz”. He plays it with the Los Angeles Philharmonic under the baton of the legendary Otto Klemperer.

22:36 16:46 Franz Liszt (1811-1886) Totentanz

Bernardo Segall, piano (Recorded Feb 11, 1945)

Los Angeles Philharmonic Orchestra, Otto Klemperer

Eso fue “Totentanz” de Franz Liszt interpretado por Bernardo Segall al piano acompañado por la Orquesta Filarmónica de Los Angeles. La dirigió Otto Klemperer.

That was “Totentanz” by Franz Liszt performed by Bernardo Segall at the piano accompanied by the Los Angeles Philharmonic conducted by Otto Klemperer.

=======================================================================

22:53 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentadora Genevieve Navar Franklin, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Genevieve Navar Franklin, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>