11/8/2023

November 8, 2023

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

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Como hemos mencionado anteriormente, guitarristas de la música clásica suelen ampliar su repertorio transcribiendo obras escritas originariamente para otros instrumentos. Tenemos aquí otro ejemplo, “Malagueña” del opus 165 “España” de Isaac Albéniz. Fue escrito para piano y lo escucharemos aquí en un arreglo para guitarra, escrito e interpretado por Narciso Yepes.

As we have mentioned before, classical guitarists often expand their repertoire by transcribing works originally written for other instruments. Here’s another example, “Malagueña” from opus 165 “España” by Isaac Albéniz. It was originally written for piano and is heard here in a transcription for guitar written and performed by Narciso Yepes.

21:02 4:05 Isaac Albéniz (1860-1909) Malagueña from España, op. 165

Narciso Yepes, guitar

La “Malagueña” de “España” de Isaac Albéniz fue interpretada por Narciso Yepes en la guitarra.

The “Malagueña” from “España” by Isaac Albéniz was performed by Narciso Yepes on the guitar.

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Continuamos con más música de Isaac Albéniz. La pianista americana Helen Sung fue entrenada en el estilo clásico, pero cambió a la música jazz a los 20 y pico años. Recientemente ha regresado a sus raíces con un CD llamado “Sungbird”. Allí, interpreta en el piano selecciones de “España” de Albéniz y después una versión de estilo jazz con su cuarteto de jazz. La escucharemos interpretar el “Preludio” y el “Tango” de “España” seguidos por sus versiones de jazz llamadas “Preámbulo” y “¿Bailemos el tango?”.

Now we continue with more music by Isaac Albéniz. The American pianist Helen Sung was classically trained, but turned to jazz in her early 20s. Recently she has returned to her roots with a CD called “Sungbird”. In it, she plays piano selections from “España” by Albéniz and then does a “jazzed up” version with her jazz quartet. We’ll hear her play the Prelude and Tango from España and then her jazz versions, called “Preamble” and “Shall We Tango?”.

21:07 1:46 Isaac Albéniz (1860-1909) Prelude from España, op. 165

2:19 Isaac Albéniz (1860-1909) Tango from España, op. 165

1:12 Helen Sung (1980?-) Preamble

6:28 Helen Sung (1980?-) Shall We Tango?

Helen Sung, piano

James Strickland, saxophone

Ruben Rogers, bass

Nasheet Waits, drums

Samuel Torres, percussion

Acabamos de escuchar dos piezas de “España” de Isaac Albéniz, el Preludio y el Tango, seguidas por versiones de esas obras de Helen Sung, llamadas “Preámbulo” y “¿Bailemos el tango?” Los interpretes fueron la misma Helen Sung al piano y su cuarteto de jazz.

We just heard two pieces from “España” by Isaac Albéniz, the Prelude and the Tango, followed by versions of those works by Helen Sung, called “Preamble” and “Shall We Tango?” The performers were Helen Sung herself at the piano and her jazz quartet.

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El pianista chileno del siglo 20 Claudio Arrau es famoso por sus interpretaciones de un inmenso repertorio, desde el barroco hasta el moderno. Como muchos virtuosos, Arrau fue un niño prodigio, pero a diferencia de la mayoría de ellos, nunca había habido ningún músico profesional en su familia. A la edad de 4 años ya estaba leyendo sonatas de Beethoven y dio su primer concierto un año después. A los 8 años le enviaron a estudiar en Alemania con una beca de 10 años del gobierno chileno. Sus primeras grabaciones fueron hechas en rollos para piano, pero escucharemos una grabación que se hizo en 1979, de la Vals No. 9 en La bemol Op. 69 No. 1 llamado “L’adieu” (La despedida) de Frédéric Chopin.

The great 20th century Chilean pianist Claudio Arrau is known for his interpretations of a vast repertoire, ranging from the Baroque to modern composers. Like many virtuosos, Arrau was a child prodigy, but unlike most, there had never been a single professional musician in his family. At the age of 4 he was already reading Beethoven sonatas and he gave his first concert a year later. When he was 8 he was sent on a 10-year grant from the Chilean government to study in Germany. His first recordings were on piano rolls, but here we’ll hear a recording he made in 1979 of the Waltz No. 9 in A Flat, Op. 69 No. 1 called “L’adieu” (The Farewell) by Frédéric Chopin.

21:21 4:42 Frédéric Chopin (1810-1849) (1756-1791) Waltz #9 in A Flat, Op. 69 #1 L’adieu

Claudio Arrau, piano

Eso fue la interpretación de Claudio Arrau en el piano del Vals No. 9 “La despedida” de Frédéric Chopin. Y la escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

That was an interpretation by Claudio Arrau of the Waltz No. 9 “The Farewell” by Frédéric Chopin. And we heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

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Esta es una grabación interesante del famoso guitarrista de flamenco, Paco de Lucía. Lucía fue conocido por ampliar las fronteras del flamenco tradicional y por explorar otros géneros musicales, como el jazz y la música clásica. Se dice que fue uno de los más destacados guitarristas en la historia. Le escucharemos interpretar “Escena” del ballet “El amor brujo” de Manual de Falla.

Next is an interesting recording by the famous flamenco guitarist Paco de Lucía. Lucía was known for expanding the boundaries of traditional flamenco and for exploring other musical genres, such as jazz and classical. It is said that he was one of history’s greatest guitarists. We will hear him in a performance of a “Scene” from the ballet “Love the Magician” by Manuel de Falla.

21:28 1:25 Manuel de Falla (1876-1946) Escena from El amor brujo

Paco de Lucía, guitar

Esa fue una “Escena” de “El amor brujo” de Manuel de Falla interpretada por Paco de Lucía en la guitarra.

That was a “Scene” from “Love the Magician” by Manuel de Falla performed by Paco de Lucía on guitar.

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La música antigua de la iglesia católica conocida como “Canto Gregoriano” es la música con más antigüedad existente. Durante más de 1500 años, los monjes benedictinos del monasterio de Santo Domingo de Silos en España han estado cantando esta música sencilla pero profunda. En esta grabación les escucharemos cantar: “Kyrie XI A”, “Puer natus in Bethlehem” y “Jacta cogitatum tuam”.

The ancient music of the Roman Catholic church known as “Gregorian Chant” is some of the oldest music we have. For over 1500 years, the Benedictine monks of the monastery of Santo Domingo de Silos in Spain have been singing this simple yet profound music. In this recording we will hear them sing: “Kyrie XI A”, “Puer natus in Bethlehem” and “Jacta cogitatum tuam”.

21:30 6:45 Gregorian chant (10-12) Kyrie XI A

2:51 Gregorian chant Puer natus in Bethlehem

3:36 Gregorian chant Jacta cogitatum tuam

Benedictine monks of Santo Domingo de Silos

Ismael Fernandez de la Cuesta, Francisco Lara

Eso fue Canto Gregoriano, música del siglo 7, interpretado por los monjes del monasterio de Santo Domingo de Silos dirigidos por Ismael Fernández de la Cuesta y Francisco Lara.

That was Gregorian Chant, music from the 7th century, performed by the monks of the monastery of Santo Domingo de Silos directed by Ismael Fernández de la Cuesta and Francisco Lara.

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En 1934, el mexicano Silvestre Revueltas compuso la partitura para un documental sobre varios aspectos de la vida y paisaje mexicana. Al principio llevó el título “Pescados” pero finalmente la película estrenó en 1936 con el título “Redes.” Fue un fracaso de taquilla pero con tiempo se hizo un clásico del cine, gracias en gran parte a la partitura impactante de Revueltas, lo que más tarde arregló como suite de concierto. Escucharemos una interpretación del maestro mexicano Eduardo Mata, dirigiendo La Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela.

In 1934, the Mexican composer Silvestre Revueltas composed the score for a documentary film about various aspects of Mexican life and landscape. Originally titled “Pescados” (Fish), the film finally premiered in 1936 with the title “Redes” (Nets). It was a flop at the box office, but in time it became recognized as a classic, helped in no small part by Revueltas’ powerful score, which he later arranged as a concert suite. We’ll hear a performance by the Mexican conductor Eduardo Mata, leading the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela.

21:38 16:23 Silvestre Revueltas (1899-1940) Redes Suite

Eduardo Mata, Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela

La Suite Redes de Silvestre Revueltas fue interpretada por la Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela dirigida por Eduardo Mata.

The Redes Suite by Silvestre Revueltas was performed by the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela conducted by Eduardo Mata.

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21:54 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

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Desde muy joven al compositor cubano del siglo 20 Alejandro García Caturla le fascinaron los ritmos afro-cubanos, que incorporaba en sus composiciones. Para poder mantener a su numerosa familia de niños ilegítimos, trabajaba como juez y perdió la vida a la edad de 34 años cuando fue asesinado por un criminal que él mismo había puesto en libertad bajo fianza. Escucharemos su obra “Tres danzas cubanas” que compuso cuando tenía tan sólo 22 años. Michael Tilson Thomas dirige La Orquesta Sinfónica del Nuevo Mundo.

From a young age, the 20th-century Cuban composer Alejandro García Caturla was fascinated by Afro-Cuban rhythms, which he would incorporate into his compositions. To support his large family of illegitimate children, he worked as a magistrate and lost his life at the age of 34 when he was murdered by a criminal that he himself had placed on bail. We will hear his work “Three Cuban Dances,” composed when he was just 22. Michael Tilson Thomas conducts the The New World Symphony.

22:02 8:19 Alejandro García Caturla (1906-1940) Tres danzas cubanas (1928)

The New World Symphony, Michael Tilson Thomas

Esa fue una obra llamada “Tres danzas cubanas” de Alejandro García Caturla interpretadas por The New World Symphony bajo la batuta de Michael Tilson Thomas.

That was a work called “Three Cuban Dances” by Alejandro García Caturla performed by The New World Symphony under the baton of Michael Tilson Thomas.

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A continuación tenemos una pieza de otro compositor cubano del siglo 20, Ernesto Lecuona. La obra viene de su colección de “Danzas cubanas del siglo 19” y se llama “A la antigua.” El pianista es el mismo compositor en una grabación clásica realizada en junio del año 1954.

Here’s a piece by another 20th-century Cuban composer, Ernesto Lecuona. The work comes from his collection of “19th Century Cuban Dances” and is called “A la antigua”. The pianist is the composer himself in a classic recording from June 1954.

22:11 1:54 Ernesto Lecuona (1896-1963) A la antigua(fm 19th-century Cuban Dances)

Ernesto Lecuona, piano

“A la antigua” de Ernesto Lecuona fue interpretada por el mismo compositor.

“A la antigua” by Ernesto Lecuona was performed by the composer himself.

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La próxima obra en el programa es del compositor catalán del siglo 20 Roberto Gerhard. Su “Concierto para orquesta” fue un éxito inmediato cuando fue estrenado en público en 1965 por la Orquesta Sinfónica BBC dirigida por Antal Dorati. A diferencia de algunas de sus obras, es más alegre, de vez en cuando casi juguetón. Utiliza una orquesta de tamaño normal, salvo las tres flautas que siguen el piccolo y una gran batería de percusión. El material temático es basado en la técnica del siglo 20 llamada “fila de notas” pero el efecto es tan optimista y llena de luz y aire libre como si fuera un sistema convencional de tonalidad menor/mayor. Vamos a escuchar una grabación del año 1999 con la Orquesta Sinfónica BBC dirigida por Matthias Bamert.

Next on the show is a piece by the 20th-century Spanish-Catalan composer Roberto Gerhard. His “Concerto for Orchestra” was an immediate success with audiences when it was premiered in 1965 by the BBC Symphony Orchestra conducted by Antal Dorati. Unlike some of his other works it is more cheerful, almost playful in places. It employs a normal-sized orchestra, except for three flutes which double the piccolo and an elaborate percussion battery. The thematic material is based on the 20th century technique of “tone rows” but the effect is as optimistic and filled with fresh air and light as could be expected from a conventional major-minor key system. We’ll hear a 1999 recording of the work by the BBC Symphony Orchestra directed by Matthias Bamert.

22:15 23:31 Roberto Gerhard (1896-1970) Concerto for Orchestra

BBC Symphony Orchestra, Matthias Bamert

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar el Concierto para orquesta de Roberto Gerhard interpretado por la Orquesta Sinfónica BBC dirigida por Matthias Bamert.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard the Concerto for Orchestra by Roberto Gerhard performed by the BBC Symphony Orchestra conducted by Matthias Bamert.

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El compositor noruego Edvard Grieg fue un gigante de la era romántica y su música es parte del repertorio clásico estándar por todo el mundo. Además de ser él mismo un destacado pianista, escribió una serie de 66 piezas líricas cortas para piano repartidas en 10 volúmenes. Escucharemos una de ellas llamada “Melodie” del volumen 4 en una transcripción para guitarra e interpretada por Andrés Segovia.

The Norwegian composer Edvard Grieg was a giant of the Romantic age and his music is part of the standard classical repertoire worldwide. An accomplished pianist himself, he wrote a set of 66 short Lyric Pieces for piano arranged into 10 volumes. We’ll now hear one called “Melodie” from volume 4 in a transcription for guitar and played for us by Andrés Segovia.

22:40 3:32 Edvard Grieg (1843-1907) Melodie from Lyric Pieces Op. 47, vol. IV

Andrés Segovia, guitar

Eso fue “Melodie” de “Piezas líricas” Op. 47, volumen 4 de Edvard Grieg, interpretado por Andrés Segovia en la guitarra.

That was “Melodie” from Lyric Pieces, Op. 47, volume 4 by Edvard Grieg, performed by Andrés Segovia on the guitar.

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Manuel de Zumaya nació cerca de 1678 en Nueva España, lo que ahora es México, de ascendencia indígena y europea. En 1715 fue nombrado uno de los primeros americanos en ascender al rango alto de Maestro de Capilla, en la ciudad de México. Dos años más tarde, escribió su obra “Lamentaciones del profeta Jeremías”, que utilizó todos tipos de notaciones anticuadas a la misma época en la cual Handel estaba escribiendo sus primeras óperas. Esta interpretación es del coro del Área de la Bahía, Chanticleer.

Manuel de Zumaya was born around 1678 in New Spain, in what is now Mexico, of mixed indigenous and European ancestry. In 1715 he became one of the first Americans to ascend to the high rank of Chapel Master, in Mexico City. Two years later, he wrote his “Lamentations of the Prophet Jeremiah”, which made use of all sorts of antiquated notational practices at the same time that Handel was writing his early operas. This performance is by the Bay Area’s own Chanticleer chorus.

22:45 10:16 Manuel de Zumaya (c.1678-1755) Hieremiae Prophetae Lamentationes

Chanticleer

Acabamos de escuchar “Lamentaciones del profeta Jeremías” de Manuel de Zumaya interpretadas por Chanticleer.

We just heard “Lamentations of the Prophet Jeremiah” by Manuel de Zumaya performed by Chanticleer.

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22:55 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>