11/15/2023

November 15, 2023

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

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Joaquín Turina fue uno de los primeros compositores modernos que escribió música nueva para la guitarra. Comenzando a principios de la década de los 1920, escribió varias obras inspiradas por los grandes guitarristas de la era, Miguel Llobet y Andrés Segovia. Su música es una mezcla de influencias de su patria España y fuentes francesas que aprendió de d’Indy a la Schola Cantorum en Paris. Un ejemplo es “Fandanguillo” Opus 36, interpretado aquí por Franz Halász.

Joaquín Turina was one of the first modern composers to write new music for classical guitar. Starting in the early 1920s he wrote a number of works inspired by the great guitarists of the time, Miguel Llobet and Andrés Segovia. His music is a mixture of influences from his native Spain and French sources that he picked up studying with d’Indy at the Schola Cantorum in Paris. An example is “Fandanguillo” Opus 36 played here by Franz Halász.

21:02 4:18 Joaquín Turina (1882-1949) Fandanguillo, Op. 36

Franz Halász, guitar

Un “Fandanguillo” Op. 36 de Joaquín Turina fue interpretado por Franz Halász en la guitarra.

A “Fandanguillo” Op. 36 by Joaquín Turina was performed by Franz Halász on the guitar.

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Agustín Lara fue cantante y compositor mexicano del siglo 20 que escribió muchas canciones con temas españoles. Lo sorprendente es que Lara no conocía España cuando compuso esas canciones. Quizá la más famosa sea la que escribió en 1932 como homenaje a la cuidad española de Granada. Escucharemos una interpretación de un grupo que sí conoce bien la cuidad, los músicos estudiantiles de la Tuna Universitaria de Granada.

Agustín Lara was a 20th century Mexican singer and composer who wrote many songs with Spanish themes. The surprising thing is that Lara did not know Spain when he composed those songs. Perhaps the most famous was the one he wrote in 1932 as an homage to the Spanish city of Granada. We will hear a performance by a group that does indeed know the city, the student musicians of the Tuna Universitaria de Granada.

21:08 3:44 Agustín Lara (1897-1970) Granada (Tuna)

Tuna Universitaria de Granada

Eso fue “Granada” de Agustín Lara interpretada por la Tuna Universitaria de Granada.

That was “Granada” by Agustín Lara performed by the Tuna of the University of Granada.

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Los valses de Frédéric Chopin son piezas de tiempo mediano como los valses comunes de 3/4, pero son notoriamente diferentes a los valses vieneses, al ser interpretaciones para concierto y no para baile. La “Invitación a la danza”, de Carl Maria von Weber, sirvió como modelo para estos valses. Chopin empezó a componer valses en 1824, a la edad de catorce años, y siguió componiéndolos hasta el año de su muerte en 1849. Escribió 36 en total, de los cuales 20 están numerados. Escucharemos al pianista brasileño Arthur Lima interpretando el Vals No. 3 en la menor, Op. 34 No. 2.

Frédéric Chopin’s waltzes are pieces of moderate length adhering to the traditional 3/4 waltz time, but are remarkably different from the earlier Viennese waltzes in that they were not designed for dancing but for concert performance. Carl Maria von Weber’s Invitation to the Dance was an early model for Chopin’s waltzes. Chopin started writing waltzes in 1824, when he was fourteen, and continued until the year of his death, 1849. He wrote 36 in total, of which 20 are numbered. We’ll hear the Brazilian pianist Arthur Lima performing the Waltz No. 3 in A minor, Op. 34 No. 2.

21:13 6:19 Frédéric Chopin (1810-1849) Waltz No. 3 in A minor, Op. 34 No. 2

Arthur Lima, piano

Eso fue el Vals No. 3 de Frédéric Chopin interpretado por Arthur Lima al piano.

That was the Waltz No. 3 by Frédéric Chopin performed by Arthur Lima at the piano.

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En 1981, a los 17 años, el flautista y compositor venezolano Omar Acosta ingresó por concurso a la Orquesta Sinfónica Simón Bolívar en Venezuela. Hoy día vive en España donde es miembro del Ballet Nacional de España y mantiene una intensa carrera colaborando con los más importantes artistas flamencos y clásicos. Él ha participado con aquellos grupos y con su grupo musical en más de 30 países. A continuación tenemos una composición suya llamada “Solo de Pajarillo” interpretada por la flautista Martha Councell-Vargas.

In 1981, at the age of 17, the Venezuelan flutist and composer Omar Acosta was selected to join the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela. Today he lives in Spain where he is a member of the National Spanish Ballet and maintains an extensive career collaborating with the most important flamenco and classical artists. He has performed with those artists and with his musical groups in more than 30 countries. Here’s one of his compositions called “Solo de Pajarillo” (Little Bird Solo) played by flutist Martha Councell-Vargas.

21:21 4:02 Omar Acosta (1964-) Solo de Pajarillo

Martha Councell-Vargas, flute

“Solo de pajarillo” es el nombre de esa obra, compuesta por Omar Acosta e interpretada por la flautista Martha Councell-Vargas. Y la escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

“Solo de pajarillo” is the name of that work, composed by Omar Acosta and performed by flutist Martha Councell-Vargas. And we heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

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“México lindo y querido” es una canción tradicional mexicana bien conocida en todo el mundo hispano como canción representativa de México. Fue escrita por el moreliano Chucho Monge y fue hecha famosa por el actor y cantante mexicano Jorge Negrete. Escucharemos una interpretación de un arreglo para tenor y orquesta cantada por el peruano Juan Diego Flórez acompañado de la Orquesta Sinfónica de Fort Worth dirigida por Miguel Harth-Bedoya.

“México lindo y querido”, or in English: “Beautiful, Beloved Mexico” is a traditional Mexican song known throughout the Spanish-speaking world for its characterization of patriotism and loyalty to the land of Mexico. It was written by the Morelia-born Chucho Monge and was made famous by the Mexican singer and actor Jorge Negrete. Let’s listen to a performance of an arrangement for tenor and orchestra with the Peruvian singer Juan Diego Flórez accompanied by the Fort Worth Symphony Orchestra conducted by Miguel Harth-Bedoya.

21:26 4:03 Chucho Monge (1910-1964) México Lindo

Juan Diego Flórez, tenor

Fort Worth Symphony Orchestra, Miguel Harth-Bedoya

La famosa canción “México lindo” de Chucho Monge fue interpretada por el tenor Juan Diego Flórez y la Orquesta Sinfónica de Fort Worth dirigida por Miguel Harth-Bedoya.

The famous song “México lindo” by Chucho Monge was performed by tenor Juan Diego Flórez and the Fort Worth Symphony Orchestra conducted by Miguel Harth-Bedoya.

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El mexicano Carlos Chávez, que vivió entre 1899 y 1978, fue un compositor, director de orquesta, teórico de música, educador, periodista, y fundador de la Orquesta Sinfónica Nacional de México. Escribió con estilos diversos pero mucha de su música fue influenciada por la cultura nacional de México. Entre numerosas otras obras escribió 6 sinfonías. En comparación con las sinfonías números 3 y 4, su Sinfonía número 5 tiene un lenguaje que se puede considerar neoclásico. El final, Alegro con brio, especialmente justifica ese nombre con su fluidez de temas y frases, las claras líneas melódicas y el contrapunto. Cierto que no es Mozart, pero suena menos del siglo 20 que algunas otras obras de Chávez. Escucharemos a la Orquesta Sinfónica de Londres dirigida por su paisano, Eduardo Mata.

Carlos Chávez, who lived from 1899 to 1978 was a Mexican composer, conductor, musical theorist, educator, journalist, and founder of the Mexican National Symphony Orchestra. He wrote in many musical styles, but much of his music was influenced by Mexican national culture. Among numerous other works he wrote 6 symphonies. In comparison with the Third and Fourth Symphonies, his Fifth Symphony has a language that can be considered neoclassical. The finale, Allegro con brio, especially justifies that label with its flow of motifs and phrases, the clear melodic lines and counterpoint. It’s certainly not Mozart, but it does sound less “20th century” than some of Chavez’ other works. We’ll hear the London Symphony Orchestra conducted by his fellow countryman, Eduardo Mata.

21:32 23:43 Carlos Chávez (1899-1978) Symphony #5

London Symphony Orchestra, Eduardo Mata

La quinta sinfonía de Carlos Chávez fue interpretada por la Orquesta Sinfónica de Londres dirigida por Eduardo Mata.

The fifth symphony of Carlos Chávez was performed by the London Symphony Orchestra conducted by Eduardo Mata.

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21:56 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

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Comencemos esta hora con música del siglo 15. El compositor flamenco Johannes de Urreda se trasladó a España y fue nombrado Maestro de la Capilla de Aragón en 1477. Vinculado con las capillas reales fue un documento llamado “Cancionero de Segovia” que anota obras escritas para la corte real en aquél entonces. Escucharemos una de las piezas de Urreda llamada “Pange lingua” (voces) interpretada por el Grupo de Música “Alfonso décimo el Sabio” dirigida por Luis Lozano Virumbrales.

Let’s start off this hour with music from the 15th century. The Flemish composer Johannes de Urreda moved to Spain and was appointed master of the Aragonese chapel in 1477. Closely linked to the royal chapels was a document called “Cancionero de Segovia” which records works written for the royal court in those days. We’ll hear one of Urreda’s pieces called “Pange lingua” (Voices) performed by the music group “Alfonso tenth the wise”, directed by Luis Lozano Virumbrales.

22:01 5:44 Johannes de Urreda (fl.1470-1500) Pange lingua

Grupo de Música “Alfonso X el Sabio”, Luis Lozano Virumbrales, director

Una obra de Johannes de Urreda llamada “Pange lingua” fue interpretada por el Grupo de Música “Alfonso décimo el Sabio” dirigida por Luis Lozano Virumbrales.

A work by Johannes de Urreda called “Pange lingua” was performed by the music group “Alfonso tenth the wise”, directed by Luis Lozano Virumbrales.

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Del siglo 15 pasamos al siglo 20. Tenemos dos piezas de la película oscura del año 2007 “Youth Without Youth” (Juventud sin juventud) dirigida por Francis Ford Coppola y basada en una novela corta del mismo nombre del autor rumano Mircea Elialde. La música es del compositor argentino Osvaldo Golijov. Escucharemos dos piezas de la partitura, “La chica en el cuarto 6” y “Laura nacida otra vez” interpretadas por la Orquesta Metropolitana de Bucarest dirigida por Radu Popa.

From the 15th century, let’s move to the 20th. Here are a couple of pieces from the dark 2007 film “Youth Without Youth,” written and directed by Francis Ford Coppola and based on a novella of the same name by the Romanian author Mircea Elialde. The music was written by the Argentinian composer Osvaldo Golijov . We’ll hear two pieces from the score, “The Girl in Room 6” and “Laura reborn.” The Bucharest Metropolitan Orchestra is conducted by Radu Popa.

22:09 1:44 Osvaldo Golijov (1960-) The Girl in Room 6 (Youth w/o Youth)

4:05 Osvaldo Golijov (1960-) Laura Reborn (Youth w/o Youth)

Bucharest Metropolitan Orchestra, Radu Popa

Dos piezas de la película “Juventud sin juventud” de Osvaldo Golijov fueron interpretadas por la Orquesta Metropolitana de Bucarest dirigida por Radu Popa.

Two pieces from the film “Youth without youth” by Osvaldo Golijov were performed by the Bucharest Metropolitan Orchestra conducted by Radu Popa.

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Hay una larga tradición de compositores franceses autores de música inspirada en España. Sin duda, la más famosa es la ópera “Carmen” de Georges Bizet. Puede ser que Carmen sea la ópera más popular nunca escrita. Tiene mas melodías encantadoras que ninguna otra obra que conozco. Varios compositores han arreglado suites de música que llamaron “Fantasía Carmen”; la más famosa, para violín y orquesta, es de Pablo de Sarasate. Escucharemos otra versión para flauta y orquesta de François Borne interpretada por el flautista James Galway con la Orquesta Filarmónica Nacional dirigida por Charles Gehardt.

There is a long tradition of French composers writing music of or about Spain. Probably the most famous is the opera “Carmen” by Georges Bizet. “Carmen” might well be the most popular opera ever written. It has more hummable tunes than any single music work I can think of. Several composers have arranged suites of music that they called “Carmen Fantasy”, the most famous, for violin and orchestra, by Pablo de Sarasate. We’ll hear another version for flute and orchestra by François Borne played by flutist James Galway with the National Philharmonic Orchestra conducted by Charles Gehardt.

22:16 10:51 Georges Bizet (1838-1875), Borne Carmen Fantasy

James Galway, flute

National Philharmonic Orchestra, Charles Gehardt

La “Fantasía Carmen” de François Bourne basada en la ópera de Georges Bizet fue interpretada por James Galway en la flauta y la Orquesta Filarmónica Nacional dirigida por Charles Gehardt.

The “Carmen Fantasy” by François Bourne based on the opera by Georges Bizet was performed by James Galway on flute and the National Philharmonic Orchestra conducted by Charles Gehardt.

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Continuamos con una aria de la ópera Faust de Charles Gounod. En esta escena, Faust, impresionado por el aura de pureza que rodea la casa de Marguerite, canta “Salut! demuere chaste et pure” (Hola! toda es casta y pura). El tenor español Alfredo Kraus es acompañado de la Orquesta del Teatro Nacional de la Ópera de Paris dirigida por Michelangelo Veltri.

Let’s continue with an aria from the opera Faust by Charles Gounod. In this scene, Faust, struck by the aura of purity which surrounds Marguerite’s house, sings “Salut! demeure chaste et pure” (Hello! it stands chaste and pure). The Spanish tenor Alfredo Kraus is accompanied by the Orchestra of the National Opera Theatre of Paris conducted by Michelangelo Veltri.

22:28 6:03 Charles Gounod (1818-1893) Faust: Salut! demeure chaste et pure

Alfredo Kraus, tenor

Orchestre du Théâtre National de l’Opera de Paris, Michelangelo Veltri

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica con “una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Acabamos de escuchar al tenor Alfredo Kraus cantando una aria de la ópera Faust de Charles Gounod, acompañado de la Orquesta del Teatro Nacional de la Ópera de Paris dirigida por Michelangelo Veltri.

You’re listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. We just heard tenor Alfredo Kraus singing an aria from the opera Faust by Charles Gounod, accompanied by the Orchestra of the National Opera Theatre of Paris conducted by Michelangelo Veltri.

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El compositor ruso Dmitri Shostakóvich vivió los horrores de la Segunda Guerra Mundial y estaba en Leningrado durante parte de la horrible toma de la ciudad por las fuerzas Nazis durante 900 días, donde un millón de habitantes murieron de hambre. El primer movimiento de su Sinfonía número 7, dedicada a Leningrado, se inició antes de la invasión de los alemanes. Lo terminó, además del segundo y tercero movimiento mientras las bombas caían alrededor de él en la ciudad azotada. Por fin Shostakovich y su familia tuvieron que evacuar y acabó el movimiento final en la cuidad de Kuibyshev el 17 de diciembre de 1941. La sinfonía logró un estatus casi mítico, no sólo en Rusia sino también por todo el mundo, como símbolo de la resistencia heroica contra los Nazis. Esta interpretación del movimiento final es por la Orquesta Sinfónica de Dallas bajo la batuta del mexicano Eduardo Mata.

The Russian composer Dmitri Shostakovich lived through the horrors of World War II, and was in Leningrad during part of the gruesome 900-day siege by Nazi forces, when one million Leningraders died of starvation. The first movement of his Symphony number 7, dedicated to Leningrad, was begun before the German invasion. He finished it, along with the second and third movements, while the bombs were falling around him in the stricken city. Finally Shostakovich and his family were forced to evacuate and he finished the final movement in the city of Kuibyshev on December 17, 1941. The symphony achieved almost mythic status, not only in Russia but throughout the world, as a symbol of heroic resistance to the Nazis. This performance of the final movement is by the Dallas Symphony Orchestra, under the baton of the Mexican conductor Eduardo Mata.

22:37 18:27 Dmitri Shostakovich (1906-1976) Symphony No. 7 in C “Leningrad” Mvt 4

Dallas Symphony Orchestra, Eduardo Mata

Esa fue la última selección del programa, el cuarto movimiento de la Sinfonía No. 7 en do mayor, titulada “Leningrado”, de Dmitri Shostakóvich interpretada por la Orquesta Sinfónica de Dallas dirigida por Eduardo Mata.

That was the final selection of the program, the fourth movement of the Symphony No. 7 in C major, titled “Leningrad” by Dmitri Shostakovich performed by the Dallas Symphony Orchestra conducted by Eduardo Mata.

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22:55 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>