8/18/2021
August 18, 2021
20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs
21:00 1:00 <Theme music>
[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]
[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]
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En el año 1902, el compositor italiano Francesco Cilea introdujo si ópera más exitosa, “Adriana Lecouvrier”, una ópera con cuatro actos, ubicada en Paris del siglo 18. En 1968, el gran tenor Plácido Domingo hizo su debut con la Ópera Metropolitana de Nueva York cantando el papel principal de Maurizio. Sigue la grabación del mismo.
In 1902, the Italian composer Francesco Cilea introduced his most successful opera, “Adriana Lecouvrier”, a four-act opera set in 18th-century Paris. In 1968, the great Spanish tenor Plácido Domingo made his New York Metropolitan Opera debut singing the lead role of Maurizio. Here’s what it sounded like.
21:02 1:56 Francesco Cilea (1866-1950) Adriana Lecouvrier “L’Anima ho stanca…””
Plácido Domingo, tenor
Orchestra of the Metropolitan Opera, Fausta Cleva
Esa fue música de la ópera Adriana Lecouvrier de Francesco Cilea con el tenor Plácido Domingo y la Orquesta de la Ópera Metropolitana de Nueva York diridiga por Fausta Cleva.
That was music from the opera Adriana Lecouvrier by Francesco Cilea with tenor Plácido Domingo and the Orchestra of the Metropolitan Opera conducted by Fausta Cleva.
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A continuación tenemos un arreglo para guitarra del famoso “Aria para la cuerda de sol” de la Suite orquestal No. 3 de Bach. El guitarrista Ángel Romero interpreta su propia transcripción.
Next we have an arrangement for guitar of Bach’s famous “Air on the G String” from his Orchestral Suite No. 3. Guitarist Angel Romero plays his own transcription.
21:04 5:24 J. S. Bach (1685-1750) Air on the G String
Ángel Romero, guitar
Eso fue la “Aria para la cuerda de sol” de Johann Sebastian Bach interpretada en la guitarra por Ángel Romero.
That was the “Air on the G String” by Johann Sebastian Bach performed on the guitar by Ángel Romero.
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Pedro Ruimonte fue un compositor español de la época de Don Quijote, nacido en Zaragoza en 1535. En 1614 publicó una colección de villancicos y madrigales llamada “Parnaso Español.” Escucharemos un madrigal para 5 voces llamado, “Penando sta’l cor mio” seguido por un villancico para 6 voces llamado “Quiero dormir y no puedo.” El conjunto es Musica Ficta, dirigida por Raúl Mallavibarrena.
Pedro Ruimonte was a Spanish composer of the age of Don Quixote, born in Zaragoza in 1565. In 1614 he published a collection of villancicos and madrigals called “Parnaso español”, the Spanish Parnassus. We’ll hear a madrigal for 5 voices called “Penando sta’l cor mio” followed by a villancico for 6 voices called “Quiero dormir y no puedo.” It is performed by Musica Ficta, directed by Raúl Mallavibarrena.
21:11 6:00 Pedro Ruimonte (1565-1627) Penando sta’l cor mio
5:36 Pedro Ruimonte (1565-1627) Quiero dormir y no puedo
Musica Ficta, Raúl Mallavibarrena
Dos piezas de Pedro Ruimonte fueron interpretadas por Musica Ficta dirigida por Raúl Mallavibarrena.
Two pieces by Pedro Ruimonte were performed by Musica Ficta conducted by Raúl Mallavibarrena.
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Como todos saben, Carlos Gardel fue cantante, compositor y actor de cine, y es el más importante representante del tango en la historia. Una de sus últimas películas fue “El día que me quieras” que se estrenó en 1935, poco antes de su muerte prematura en un accidente aéreo en la cima de su carrera. La canción del título ha sido grabada muchas veces, aún por artistas fuera del género del tango. Sigue una versión para cuarteto de cuerdas por el Cuarteto San Francisco.
As everyone knows, Carlos Gardel was an Argentinian singer, composer and actor, and is the most prominent figure in the history of the tango. One of his final films was “El día que me quieras” (The day that you love me) which was released in 1935 not long before his untimely death in an airplane crash at the height of his career. The title song has been recorded many times, even by artists outside the realm of tango. Here’s a version for string Quartet by the Quartet San Francisco.
21:24 4:41 Carlos Gardel (1890-1935) El día que me quieras
Quartet San Francisco
Jeremy Cohen, Kayo Mike, violins; Emily Onderdonk, viola; Joel Cohen, cello
El famoso tango “El día que me quieras” de Carlos Gardel fue interpretada por el Cuarteto San Francisco.
The famous tango “El día que me quieras” by Carlos Gardel was performed by the Quartet San Francisco.
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En programas anteriores escuchamos las primera partes de un disco interesante que es una colaboración entre varios coros, el Conjunto Elyma, el Ars Longa de la Habana, and el Coro Vivaldi. Lo que han intentado es reconstruir en términos sónicos una fiesta, la de Nuestra Señora de Guadalupe en la ciudad de La Plata, hoy Sucre, Bolivia. Han reunido algunas piezas de varios compositores de la época y las arreglaron en el orden en el que las escucharías si asistieras el día de la fiesta en 1718. Ahora llegamos a las dos últimas secciones llamadas “La tarde de los toros” y “Cuarto Saludo: El triunfo de la virgen.” Los compositores incluyen a Roque Jacinto de Chavarría, y Martín i Coll.
On previous shows we heard the first parts of an interesting disc that is a collaboration between several choral groups, the Ensemble Elyma, Ars Longa of Havana, and Coro Vivaldi. What they have attempted to do is to reconstruct in sonic terms a fiesta, the Feast of Our Lady of Guadalupe, in the city of La Plata, now known as Sucre, in Bolivia. They have brought together a number of pieces by various composers of the period and placed them in the order in which you would have heard them if you had been there on feast day of 1718. We’re now up to the final two sections called “The Afternoon of the Bulls” and “Fourth Salutation: The Triumph of the Virgin.” The composers include Roque Jacinto de Chavarría and Martín i Coll.
21:30 23:37 Fiesta Criolla, tracks 15-19
Ensemble Elyma, Ars Longa de La Havane, Cor Vivaldi
Esa fue música de Bolivia como se fuera escuchada en la fiesta de Nuestra Señora de Guadalupe en el siglo 18, interpretada por el Conjunto Elyma, el Ars Longa de la Habana, and el Coro Vivaldi.
That was music of Bolivia as it would have been heard in the Feast of Our Lady of Guadalupe in the 18th century, performed by the Ensemble Elyma, Ars Longa of Havana, and Cor Vivaldi.
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21:54 <Theme music>
[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]
[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]
=============================== HOUR 2 =================================
[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]
[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]
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Comenzaremos esta hora con una melodía de “Fantasía para un gentilhombre” de Joaquín Rodrigo llamada “Danza de las hachas”. Escucharemos una interpretación del guitarrista Andrés Segovia y la Sinfonía del Aire dirigida por Enrique Jorda.
Let’s start off this hour with a tune from Joaquín Rodrigo’s “Fantasía para un gentilhombre” called “Danza de las hachas” (Dance of the axes). We’ll hear a performance by guitarist Andrés Segovia and the Symphony of the Air conducted by Enrique Jorda.
22:01 2:16 Joaquín Rodrigo (1902-1999) Danza de las hachas
Andrés Segovia, guitar
Symphony of the Air, Enrique Jorda
Esa fue una selección llamada “Danza de las hachas” de la “Fantasía para un gentilhombre” de Joaquín Rodrigo interpretada por Andrés Segovia en la guitarra con la Sinfonía del Aire dirigida por Enrique Jorda.
That was a selection called “Dance of the Axes” from Joaquín Rodrigo’s “Fantasía para un gentilhombre” performed by Andrés Segovia on guitar with the Symphony of the Air conducted by Enrique Jorda.
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Los llamados “Reyes Católicos”, la Reina Isabel de Castilla y el Rey Fernando II de Aragón son famosos por muchos motivos. Muchos historiadores consideran que la unificación de España desciende de su matrimonio. Expulsaron a los judíos y musulmanes e iniciaron la inquisición española. Quizás son más famosos por financiar la travesía de descubrimiento de Cristóbal Colón al nuevo mundo. Sus capillas fueron servidas por algunos de lo mejores compositores y músicos de la época. El maestro de la capilla de Isabel fue Juan de Anchieta. El manuscrito de su “Magnificat” se encontró en la catedral de Tarazona. Es interpretado aquí por el Grupo de Música “Alonso X el Sabio” bajo la dirección Luis Lozano Virumbrales.
The so-called “Catholic Monarchs”, Queen Isabella of Castile and King Ferdinand II of Aragon are famous for many things. Many historians consider that the unification of Spain can be traced to their marriage. They expelled the Jews and Muslims and initiated the Spanish Inquisition. They are perhaps most famous for sponsoring Christopher Columbus’ voyage of discovery to the New World. Their chapels were served by some of the best composers and musicians of the era. The master of Isabella’s chapel was Juan de Anchieta. The manuscript of his “Magnificat” was found in Tarazona Cathedral. It is performed here by the music group “Alonso X the Wise” under the direction of Luis Lozano Virumbrales.
22:05 5:44 Juan de Anchieta (1462-1523) Magnificat
Grupo de Música “Alonso X el Sabio”, Luis Lozano Virumbrales
La Magnificat de Juan de Anchieta fue interpretada por el Grupo de Música “Alonso X el Sabio” dirigido por Luis Lozano Virumbrales.
The Magnificat de Juan de Anchieta was performed by the music group “Alonso X the Wise” conducted by Luis Lozano Virumbrales.
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La pianista cubana Juana Zayas fue una niña prodigio. Comenzó a tocar de oído canciones folklóricas en el teclado cuando tenía tan sólo dos años. De adulta, tuvo una exitosa carrera hasta que la rápida llegada de tres niños le hizo dejar a un lado su carrera por unos 15 años mientras se concentraba en su otra carrera de madre. En 1977 reapareció recibiendo reseñas muy elogiosas y muy buena acogida por todo el mundo. Aquí interpreta la Sonata en si menor Op. 35 “Marcha fúnebre” de Frédéric Chopin.
The Cuban pianist Juana Zayas was a child prodigy. She began to pick out folk tunes on the keyboard by ear when she was only two years old. As an adult, she had a successful career until the arrival of three children in quick succession caused her to put her career on the back burner for about 15 years while she concentrated on her other career as a mother. In 1977 she re-emerged to glowing reviews and welcoming audiences all over the world. Here she is playing the Sonata in B-flat Minor Op. 35 “Funeral March” by Frédéric Chopin.
22:12 23:50 Frédéric Chopin (1810-1849) Sonata B-flat Minor Op.35 “Funeral March”
Juana Zayas, piano
Esa fue la Sonata en si menor Op. 35 “Marcha fúnebre” de Frédéric Chopin interpretada por Juana Zayas al piano.
That was the Sonata in B-flat Minor Op.35 “Funeral March” by Frédéric Chopin performed by Juana Zayas at the piano.
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La música del compositor español Padre Antonio Soler se ha hecho más y más popular en los últimos 50 años, debido en gran parte a los esfuerzos infatigables del difunto Padre Samuel Rubio y otros editores en proveer copias imprimidas de muchas de sus obras. Ahora es considerado con razón el compositor más importante activo en España durante la segunda mitad del siglo 18. Escribió más de 500 obras. De sus 150 sonatas para teclado, la mayoría de ellas han sido escritas con la intención para el clavicémbalo. Su Sonata número 64 en sol mayor es la segunda de una colección de 6 sonatas del año 1777. Escucharemos una interpretación de Gilbert Rowland.
The music of the Spanish composer Father Antonio Soler has become increasingly popular in the last 50 years, largely due to the tireless efforts of the late Father Samuel Rubio and other editors in making many of his works available in print. His is now justly regarded as the most important composer active in Spain during the second half of the 18th century. He wrote more than 500 works in his lifetime. Of his 150 keyboard sonatas, most were intended for harpsichord. His Sonata number 64 in G major is the second from a collection of 6 sonatas dating from 1777. We’ll hear a performance by Gilbert Rowland.
22:38 16:53 Padre Antonio Soler (1729-1783) Sonata No. 64 in G major (1777)
Gilbert Rowland, harpsichord
Acabamos de escuchar la Sonata No. 64 del Padre Antonio Soler interpretada en el clavicémbalo por Gilbert Rowland.
We just heard the Sonata No. 64 by Padre Antonio Soler performed by Gilbert Rowland at the harpsichord.
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22:55 <Theme music>
[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]
[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]
22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>