June 9, 2021

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

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El cubano Ernesto Lecuona fue no sólo un compositor prolífico de música para el escenario, el cine y el piano, sino también fue un virtuoso al teclado. Le escucharemos interpretar tres de sus propias piezas llamadas “Mi amor fue una flor”, “Vals en re bemol”, y “Vals en si mayor”de una grabación clásica que hizo en junio de 1954.

The Cuban Ernesto Lecuona was not only a prolific composer of music for the stage and film and solo piano, but was also a keyboard virtuoso. We’ll hear him perform three of his own pieces, called “My love was a flower” , “Waltz in D flat”, and “Waltz in B major” from a classic recording he made back in June of 1954.

21:02 2:18 Ernesto Lecuona (1896-1963) Mi amor fue una flor

2:57 Ernesto Lecuona (1896-1963) Vals en re bemol

2:07 Ernesto Lecuona (1896-1963) Vals en si mayor

Ernesto Lecuona, piano

Tres piezas de Ernesto Lecuona, “Mi amor fue una flor”, “Vals en re bemol”, y “Vals en si mayor”, fueron interpretadas por el mismo compositor.

Three pieces by Ernesto Lecuona, “My love was a flower” , “Waltz in D flat”, and “Waltz in B major”, were performed by the composer himself.

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Una de las primeras composiciones del compositor español Enrique Granados fue sus “Doce danzas españolas” Opus 37 que compuso en 1890. Escritas en un principio para piano, han sido transcritas para otros instrumentos como esta versión para guitarra. Escucharemos a Narciso Yepes interpretar su propia transcripción de la Danza Española No. 5 titulada “Andaluza”.

One of the earliest compositions of the Spanish composer Enrique Granados was his “Twelve Spanish Dances” Opus 37, which he composed in 1890. They were originally written for piano but have been transcribed for other instruments such as this version for guitar. We’ll hear Narciso Yepes performing his own transcription of the Spanish Dance number 5, subtitled “Andaluza”.

21:11 4:31 Enrique Granados (1867-1916) Danza española Op 37 No. 5, Andaluza

Narciso Yepes, guitar

“Andaluza”, la Danza española Op 37 No. 5 de Enrique Granados fue interpretada por Narciso Yepes en la guitarra.

“Andaluza”, the Spanish Dance Op. 37 No. 5 by Enrique Granados was performed by Narciso Yepes on the guitar.

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El destacado violinista polaco Henryk Szeryng tuvo que dejar su carrera como concertista durante la segunda guerra mundial para servir en el gobierno polaco en el exilio. En 1941 participó en una misión en México para buscar alojo a 4000 refugiados polacos. La calurosa recepción recibida le conmovió tanto que decidió hacerse ciudadano mexicano. Fue alentado a recomenzar su carrera de interprete en 1954 por el pianista Arthur Rubinstein y recibió muchos premios prestigiosos a través de los años. En 1960 fue nombrado Embajador Cultural de México y más tarde Director Honorario del Conservatorio de Música de la ciudad de México. A continuación tenemos una grabación que hizo en 1971 de la “Romanza para violín y orquesta No. 2” de Ludwig van Beethoven con la Orquesta Real Concertgebouw dirigida por Bernard Haitink.

The accomplished Polish violinist Henryk Szeryng had to drop his concert career during World War II to serve the Polish government in exile. In 1941 he attended a mission to Mexico to seek a home for 4000 Polish refugees. He was so deeply moved by the warm reception he received that he decided to become a Mexican citizen. He took up his performing career again in 1954 on the encouragement of pianist Arthur Rubinstein and received many prestigious awards over the years. In 1960 he was appointed the Mexican Cultural Ambassador and later Honorary Director of the Conservatory of Music in Mexico City. Here’s a recording he made in 1971 of Ludwig van Beethoven’s Romance for Violin and Orchestra No. 2, with the Royal Concertgebouw Orchestra conducted by Bernard Haitink.

21:17 9:27 Ludwig van Beethoven (1770-1827) Romance for Violin & Orchestra No. 2 Op.50

Henryk Szeryng, violin

Royal Concertgebouw Orchestra, Bernard Haitink

La “Romanza para violín y orquesta No. 2” de Ludwig van Beethoven fue interpretada por Henryk Szeryng en el violín y la Orquesta Real Concertgebouw dirigida por Bernard Haitink.

The “Romance for Violin and Orchestra No. 2” by Ludwig van Beethoven was performed by Henryk Szeryng on violin and the Royal Concertgebouw Orchestra conducted by Bernard Haitink.

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El húngaro Béla Bartók es considerado uno de los compositores más importantes del siglo 20. Por medio de su colección y estudio analítico de música folklórica, fue uno de los fundadores de la etnomusicología. En 1937 escribió una “Sonata para 2 pianos y percusión” y en 1940 arregló la pieza en un “Concierto para dos pianos, percusión y orquesta.” Los dos pianistas en esta grabación son el brasileño Nelson Freire y la argentina Martha Argerich, acompañados por la Orquesta Real Concertgebouw de Amsterdam bajo la batuta de David Zinman.

The Hungarian composer Béla Bartók is considered one of the most important composers of the 20th century. Through his collection and analytical study of folk music, he was one of the founders of ethnomusicology. In 1937 he wrote a “Sonata for Two Pianos and Percussion” and in 1940 he arranged the piece as a “Concerto for 2 Pianos, Percussion & Orchestra.” The two pianists in this recording are the Brazilian Nelson Freire and the Argentinian Martha Argerich, accompanied by the Royal Concertgebouw Orchestra of Amsterdam under the baton of David Zinman.

22:28 26:56 Béla Bartók (1881-1945) Concerto for 2 Pianos, Percussion & Orch.

Nelson Freire, piano

Martha Argerich, piano

Royal Concertgebouw Orchestra, David Zinman

Eso fue el “Concierto para dos pianos, percusión y orquesta” de Béla Bartók interpretado por los pianistas Nelson Freire y Martha Argerich, acompañados por la Orquesta Real Concertgebouw de Amsterdam dirigida por David Zinman.

That was the “Concerto for 2 Pianos, Percussion & Orchestra” by Béla Bartók performed by pianists Nelson Freire and Martha Argerich accompanied by the Royal Concertgebouw Orchestra of Amsterdam conducted by David Zinman.

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21:56 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

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Café Tacuba es una banda de Cuidad Satélite, México que ganó fama a comienzos de los 90. Han experimentado con estilos musicales muy diversos, desde el punk y el ska hasta la música electrónica y el hip-hop y con estilos regionales mexicanos como el norteño, el bolero y el ranchero. Pero nunca tuvieron escarceos con la música clásica hasta que una de sus piezas, llamada “12/12”, fue transcrita para cuarteto de cuerdas por el compositor argentino Osvaldo Golijov. Escucharemos una interpretación del Cuarteto Kronos.

Café Tacuba is a band from Ciudad Satélite, Mexico that gained popularity in the early 1990s. They have experimented with many different musical styles from punk and ska to electronica and hip-hop and regional Mexican varieties such as norteño, bolero and ranchero. But they have never dabbled in classical music until one of their pieces, called “12/12”, was transcribed for string quartet by Argentinian composer Osvaldo Golijov. We’ll hear a performance by the Kronos Quartet.

22:02 11:39 Café Tacuba (arr. O. Golijov) 12/12

Kronos Quartet

Esa fue una pieza llamada “12/12” del Café Tacuba arreglada por Osvaldo Golijov e interpretada por el Cuarteto Kronos.

That was a piece called “12/12” by Café Tacuba arranged by Osvaldo Golijov and performed by the Kronos Quartet.

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La ópera “I Pagliacci” (Los payasos) fue el único gran éxito del compositor italiano Ruggero Leoncavallo. En una escena famosa, Canio, el líder de una compañía itinerante de teatro, se da cuenta de que su esposa Nedda le es infiel. Pero tiene que ponerse su disfraz de payaso (“Vesti la guibba” en italiano) y representar una comedia en la cual el Arlequín le roba su esposa de escena, interpretada por la misma Nedda, mientras se le rompe el corazón. Escucharemos al tenor español José Carreras con la Orquesta Sinfónica de Londres dirigida por Jesús López Cobos.

The opera “I Pagliacci” (The Clowns) was the only big hit by the Italian composer Ruggero Leoncavallo. In a famous scene, Canio, leader of a travelling theater company, realizes that his wife Nedda is being unfaithful. But he has to don his clown’s costume (“Vesti la giubba” in Italian) and act out a comedy in which Harlequin steals his stage wife, played by the selfsame Nedda, while all the time his heart is breaking. We’ll hear the Spanish tenor José Carreras with the London Symphony Orchestra conducted by Jesús López Cobos.

22:15 3:49 Ruggero Leoncavallo (1857-1919) Vesti La Giubba from “I Pagliacci”

José Carreras, tenor

London Symphony Orchestra, Jesús López Cobos

“Vesti la Guibba” de la ópera “I Pagliacci” de Ruggero Leoncavallo fue interpretada por el tenor José Carreras y la Orquesta Sinfónica de Londres dirigida por Jesús López Cobos.

“Vesti la Guibba” from the opera “I Pagliacci” by Ruggero Leoncavallo was performed by tenor José Carreras with the London Symphony Orchestra conducted by Jesús López Cobos.

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Continuamos con una pieza del compositor español del siglo 20, Federico Moreno Torroba. Aunque su nombre muchas veces está asociado con la zarzuela, que es una especie de ópera ligera de España, también escribió muchas obras para guitarra, incluido este Allegretto de su “Sonatina en la mayor”, interpretado aquí por Celin Romero.

Next we have a piece by the 20th-century Spanish composer Federico Moreno Torroba. Although Torroba’s name is often associated with the zarzuela, which is a form of Spanish light opera, he also wrote many works for the guitar, including this Allegretto from his “Sonatina in A Major”, played here by Celin Romero.

22:20 3:47 Federico Moreno Torroba (1891-1982) Allegretto from Sonatina in A Major

Celin Romero, guitar

El Alegretto de la Sonatina en la mayor de Federico Moreno Torrroba fue interpretado por Celin Romero en la guitarra.

The Allegretto from the Sonatina in A Major by Federico Moreno Torrroba was performed by Celin Romero on the guitar.

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El compositor español Amadeu Vives fue uno de los primeros estudiantes del pedagogo musical Felipe Pedrell. A principios del siglo 20, Vives fue uno de los nombres de más importancia en la zarzuela española. Este es un intermedio de “Bohemios”, una zarzuela que utiliza la misma fuente literaria de la ópera “La Boheme” de Puccini. Escucharemos una interpretación de la Orquesta y el Coro de la Comunidad de Madrid, dirigidos por Miguel Roa.

The Spanish composer Amadeu Vives was an early pupil of the famous musical educator Felipe Pedrell. At the beginning of the 20th century, Vives was one of the most important names in Spanish zarzuela. This is an entr’acte from “Bohemios” (Bohemians), a zarzuela that draws on the same literary source of Puccini’s opera “La Bohème”. We’ll hear a performance of the Comunidad de Madrid Orchestra & Chorus directed by Miguel Roa.

22:25 5:20 Amadeu Vives i Roig (1871-1932) Bohemios – Intermedio

Comunidad de Madrid Orchestra & Chorus, Miguel Roa

Un Intermedio de la zarzuela “Bohemios” de Amadeu Vives fue interpretado por la Orquesta y el Coro de la Comunidad de Madrid, dirigidos por Miguel Roa. Y lo escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

An Interlude from the zarzuela “Bohemios”by Amadeu Vives was performed by the Comunidad de Madrid Orchestra & Chorus directed by Miguel Roa. And we heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

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Ingrid Fliter es una pianista argentina nacida en Buenos Aires en 1973. En 2006 fue la quinta ganadora y la primera mujer en recibir el prestigioso Premio Artístico Gilmore. El Premio Gilmore es otorgado cada cuatro años por un panel de líderes musicales internacionales quienes evalúan a los candidatos por medio de escucharlos durante un plazo de tiempo en muchos distintos entornos de música sin que ellos sepan que estan siendo evaluados. Ella ha ganado otros numerosos premios a lo largo de los años. La escucharemos interpretando la Sonata Número 7 en Re Mayor, opus 10, Número 3 de Ludwig van Beethoven.

Ingrid Fliter is an Argentinian pianist born in Buenos Aires in 1973. In 2006 she was the fifth recipient and the first woman to win the prestigious Gilmore Artist Award. The Gilmore award is given every four years by an anonymous panel of international musical leaders who evaluate candidates by hearing them perform over a period of time in many differing musical settings without them knowing that they are under consideration. She has also won numerous other awards over the years. Here she is playing the Sonata number 7 in D major, opus 10 number 3 by Ludwig van Beethoven.

22:32 23:41 Ludwig van Beethoven (1770-1827) Sonata No. 7 in D major, Op. 10 No. 3

Ingrid Fliter, piano

La Sonata No. 7 de Ludwig van Beethoven fue interpretada por Ingrid Fliter al piano.

The Sonata No. 7 by Ludwig van Beethoven was performed by Ingrid Fliter at the piano.

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22:56 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>