5/3/2017

May 3, 2017

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs
21:00 1:00

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentadora, Nora Villanueva, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Nora Villanueva, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

===========================================================================

En el programa de esta noche tenemos un concierto para piano de un compositor que aún no se encontró listo para escribir una sinfonía interpretado por un argentino. Daniel Barenboim nació en la Argentina en 1942. Comenzó con sus estudios de música primero con su madre y más tarde con su padre. Dio su primer concierto de piano en Buenos Aires a la edad de 7 años y continuó su educación musical en Israel cuando su familia se trasladó allá dos años más tarde. Hoy día es una estrella internacional, tanto al teclado como en el podio dirigiendo muchas de las orquestas más destacadas del mundo. Le escucharemos al piano interpretando el primer concierto para piano de Johannes Brahms. Brahms tenía tan sólo 24 años cuando compuso la pieza y todavía se sentía inseguro de su capacidad de escribir para orquesta. Su primera sinfonía no llegó hasta 18 años más tarde. En esta grabación Barenboim interpreta con la Orquesta Filarmónica de Nueva York dirigida por Zubin Mehta.

On the program for tonight we have a piano concerto by a composer who felt he was not yet ready to write a symphony. It’s performed by an Argentinian. Daniel Barenboim was born in Argentina in 1942. He first studied music with his mother and later with his father. He gave his first piano concert in Buenos Aires at the age of seven and continued his musical education in Israel when his family moved there two years later. Today he is an international star, both at the keyboard and on the podium conducting many of the leading orchestras of the world. We’ll hear him playing the first piano concerto of Johannes Brahms. Brahms was only 24 when he wrote the piece and was still very unsure of his ability to write for the orchestra. His first symphony did not come until 18 years later. In this recording, Barenboim is joined by the New York Philharmonic conducted by Zubin Mehta.

21:05 50:30 Johannes Brahms (1833-1897) Piano Concerto No. 1 in D minor Op. 15
Daniel Barenboim, piano
New York Philharmonic Orchestra, Zubin Mehta

Acabamos de escuchar el Concierto para piano No. 1 en re menor opus 15 de Johannes Brahms. Daniel Barenboim estuvo al piano con la Orquesta Filarmónica de Nueva York dirigida por Zubin Mehta.

And we just heard the Piano Concerto No. 1 in D minor Op. 15 by Johannes Brahms. Daniel Barenboim was at the piano with the New York Philharmonic Orchestra conducted by Zubin Mehta.

===========================================================================

21:56

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresamos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple minutes.]

================================ HOUR 2 ===================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

Comencemos la segunda hora del programa con una obra de un compositor que falleció el día del estreno. Aunque había escrito menos de 40 obras antes de su muerte a la edad de 41 años en 1941, el mexicano Silvestre Revueltas causó un impacto inmenso en la música de su patria. Sus obras más famosas incluyen “Redes”, “Sensemayá” y “La noche de los Mayas”, pero hay muchas otras obras casi desconocidas. Un ejemplo es su ballet para niños “El renacuajo paseador”, que incluye personajes como ratones, gatos, y por supuesto el renacuajo. Escucharemos a la Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela dirigida por Maximiano Valdés.

Let’s start off the second hour of the program with a work by a composer who died on the day of its premier. Although he had written fewer than 40 works before his death at age 41 in 1941, the Mexican composer Silvestre Revueltas made an immense impression on the music of his native land. His most famous works include “Redes” (Nets), “Sensemayá” and “La Noche de los Mayas” (Night of the Mayas), but many others are practically unknown. An example is his children’s ballet “El renacuajo paseador” (The Wandering Tadpole), which includes characters such as mice, cats and of course the tadpole. We’ll hear the Simon Bolivar Symphony Orchestra of Venezuela conducted by Maximiano Valdés.

22:02 4:39 Silvestre Revueltas (1899-1940) El renacuajo paseador (1935)
Simon Bolivar Symphony Orchestra of Venezuela, Maximiano Valdés

Acabamos de escuchar “El renacuajo paseador” de Silvestre Revueltas. La Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela fue dirigida por Maximiano Valdés.

We just heard a piece called “The Wandering Tadpole”, “El renacuajo paseador” by Silvestre Revueltas. The Simon Bolivar Symphony Orchestra of Venezuela was conducted by Maximiano Valdés.

==============================================================================

Aunque es un poco temprano para la Navidad, escuchemos un “Juguete de Navidad” llamado “A este festejo y concurso” del año 1722 de un compositor anónimo de Sudamérica. El Coro Exaudi de la Habana es dirigido por María Felicia Pérez.

Well it’s a little early for Christmas, but here’s an anonymous “Christmas Toy” called “A este festejo y concurso” from the year 1722 by an anonymous South American composer. The Exaudi Chorus of Havana is led by María Felicia Pérez.

22:08 2:29 Anonymous (1722) A este festejo y concurso, Juguete de Navidad
Coro Exaudi de la Habana, María Felicia Pérez

Esa pieza se llama “A este festejo y concurso” de un compositor anónimo sudamericano del siglo 18. Fue interpretada por el Coro Exaudi de la Habana dirigido por María Felicia Pérez.

That piece is called “A este festejo y concurso” by an anonymous 18th-century South American composer. It was performed by the Exaudi Chorus of Havana led by María Felicia Pérez.

===========================================================================

El compositor ruso Modest Músorgski murió en 1881, una semana después de cumplir los 42 años. En su vida corta dejó muchas composiciones inacabadas y desorganizadas, las cuales, más tarde, fueron terminadas, refinadas y transcritas por otros compositores. Por ejemplo, su ópera Borís Godunov fue adaptada por Rimski-Kórsakov, y más tarde Leopold Stokowski creó una síntesis orquestal. La ópera fue poco conocida en la primera parte del siglo 20 y a Stokowski le pareció que una versión sinfónica ayudaría a introducir esta gran música a una audiencia más amplia. La escucharemos interpretada por la Orquesta Sinfónica de Bournemouth bajo la batuta del uruguayo José Serebrier.

The Russian composer Modest Mussorgsky died in 1881, one week past his 42nd birthday. In his short life he left many compositions unfinished and in disarray, which were later finished, polished and transcribed by other composers. For example, his opera “Boris Godunov” was reworked by Rimsky-Korsakov, and later an orchestral synthesis was created by Leopold Stokowski. The opera was not that well-known in the first part of the twentieth century, and Stokowski felt that a symphonic version would help in bringing this great music to the attention of a wider audience. We’ll hear it performed by the Bournemouth Symphony Orchestra under the baton of the Uruguayan José Serebrier.

22:12 24:21 Modest Mussorgsky (1839-1881) Symphonic Synthesis of Boris Godunov
Bournemouth Symphony Orchestra, José Serebrier

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF aquí en Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar la “Síntesis sinfónica de Boris Godunov” de Modest Músorgski arreglada por Leopold Stokowski e interpretada por la Orquesta Sinfónica de Bournemouth dirigida por José Serebrier.

You’re listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF here in Santa Rosa, California. Where we just heard the “Symphonic Synthesis of Boris Godunov” by Modest Mussorgsky arranged by Leopold Stokowski and performed by the Bournemouth Symphony Orchestra conducted by José Serebrier.

=============================================================================

El término italiano “bel canto” refiere a un cierto estilo de canto de ópera muy popular a principios del siglo 19. Consta de ajustar la calidad emocional del cantar al significado del texto y además el uso de recursos técnicos como rubato, portamento y vibrato. Se asocia con las obras de los italianos Bellini, Rossini y Donizetti. Un exponente contemporáneo destacado del bel canto es el tenor peruano Juan Diego Flórez. La revista Opera News ha dicho, “La voz de Juan Diego Flórez es como el motor de un Porsche 911: cuando la oyes, sabes que estas en la presencia de algo bien afinado y lujoso.” A ver si estas de acuerdo. Lo escucharemos cantando “Ah! mes amis, quel jour de fête!” de la ópera “La fille du regiment” de Gaetano Donizetti. El barítono en esta grabación es Nikola Majailovic.

The term “bel canto”, which means “beautiful singing” in Italian, refers to a particular style of opera singing that was popular in the early 19th century. It involves matching the emotional quality of the singing to the meaning of the words as well as the use of certain technical devices such as rubato, portamento and vibrato. It is associated with the works of the Italian composers Bellini, Rossini and Donizetti. A leading contemporary exponent of bel canto is the Peruvian tenor Juan Diego Flórez. The publication Opera News has said, “Juan Diego Flórez’s voice is like the engine of a Porsche 911; when you hear it, you know you’re in the presence of something finely tuned and luxurious.” See if you agree. Here he is singing the aria “Ah! mes amis, quel jour de fête!” from the opera “La fille du regiment” by Gaetano Donizetti. The baritone on this recording is Nikola Majailovic.

22:38 7:03 Gaetano Donizetti (1797-1848) La fille du regiment: Ah! Mes amis, quel jour
Juan Diego Flórez, tenor
Nikola Mijailovic, baritone

Esa fue una aria de la ópera “La fille du regiment” de Gaetano Donizetti interpretada por el tenor Juan Diego Flórez y el barítono Nikola Mijailovic.

That was an aria from the opera “La fille du regiment” by Gaetano Donizetti performed by the tenor Juan Diego Flórez and the baritone Nikola Mijailovic.

============================================================================

Para terminar el programa tenemos dos piezas del gran pianista y compositor polaco Frédéric Chopin. Se llaman el Estudio “Revolucionario” en Do menor opus 10 No. 12 y el famoso Preludio en Re bemol, opus 28 no. 15, conocido como el Preludio “Gota de Lluvia” por la nota repetitiva de La bemol que ocurre a lo largo de toda la obra y suena como gotas de lluvia. Están interpretadas por el destacado pianista cubano Jorge Bolet.

To finish up tonight’s program we have two pieces by the great Polish pianist and composer Frédéric Chopin. They are the so-called “Revolutionary” Etude in C minor opus 10 No. 2 and the famous Prelude in D flat, opus 28 number 15, which is known as the “Raindrop” Prelude because of the repeating A-flat that occurs throughout the piece and sounds like raindrops. They are performed by the distinguished Cuban pianist Jorge Bolet. [Pronounced in English “George Bo-lett”]

22:46 2:42 Frédéric Chopin (1810-1849) Etude in C minor Op. 10 No. 12 “Revolutionary”
5:56 Frédéric Chopin (1810-1849) Prelude in D flat Op. 28 No. 15 “Raindrop”
Jorge Bolet, piano

Acabamos de escuchar dos obras de Frédéric Chopin, El Estudio “Revolucionario” y el Preludio “Gota de Lluvia”, interpretadas por Jorge Bolet al teclado.

We just heard two works by Frédéric Chopin, the “Revolutionary” Etude and the “Raindrop” Prelude, performed by Jorge Bolet at the keyboard.

22:55

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentadora Nora Villanueva, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Nora Villanueva, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00