5/3/2023

May 3, 2023

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

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Aunque Ernesto Lecuona fue un prolífico compositor de temas y música para el teatro y el cine, es más conocido por sus composiciones para piano. Este ejemplo se llama “San Francisco el Grande”. Viene de una grabación hecha del compositor mismo en junio de 1954.

Although Ernesto Lecuona was a prolific composer of songs and music for stage and film, he remains most widely known for his piano compositions. This example is called “San Francisco el Grande”. It comes from a recording made by the composer himself in June of 1954.

21:02 4:25 Ernesto Lecuona (1896-1963) San Francisco el Grande

Ernesto Lecuona, piano

Esa fue una pieza llamada “San Francisco el Grande” de Ernesto Lecuona interpretada por el mismo compositor al piano.

That was a piece called “San Francisco el Grande” by Ernesto Lecuona performed by the composer himself at the piano.

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Alfonso X el Sabio fue rey de Castilla entre 1252 y 1284. Escribió la letra y la música para una obra llamada “Cantigas de Santa María”. A continuación tenemos una de esas cantigas llamada “Marisaltos, la Judía de Segovia”. Ella fue hallada en falta y condenada por los judíos de su comunidad a ser arrojada desde un precipicio. Ella invocó a Santa María prometiendo hacerse cristiana si quedara viva. Cayó ilesa al pie de una higuera, bendiciendo a la Madre de Dios y pidiendo ser bautizada en la iglesia mas cercana. Hecho ocurrido entre 1204 y 1237. Escucharemos al grupo “Música Antigua” dirigido por Eduardo Paniagua con los cantantes Samira Hadiri y Cesar Carazo.

Alfonso X “the Wise” was the king of Castile from 1252 to 1284. He wrote the lyrics and music for a work called “Cantigas de Santa María”. Here is one of those cantigas called “Marisaltos, the Jewess of Segovia”. She was deemed to have sinned and the Jews in her community condemned her to be thrown off a cliff. She prayed to the Virgin Mary, promising to become a Christian if she lived. She fell unhurt at the foot of a fig tree, blessing the Mother of God and asking to be baptized in the nearest church. This happened between 1204 and 1237. We will hear “Música Antigua” directed by Eduardo Paniagua with singers Samira Hadiri and Cesar Carazo.

21:08 6:10 Alfonso X El Sabio (1221-1284) Cantiga: Marisaltos, la Judía de Segovia

Música Antigua, Eduardo Paniagua

Samira Hadiri & Cesar Carazo, canto

La cantiga “Marisaltos, la Judía de Segovia” de Alfonso X El Sabio fue interpretada por “Música Antigua” dirigida por Eduardo Paniagua con los cantantes Samira Hadiri y Cesar Carazo.

The cantiga “Marisaltos, the Jewess of Segovia” by Alfonso X the Wise was performed by “Música Antigua” directed by Eduardo Paniagua with singers Samira Hadiri and Cesar Carazo.

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Ángel Barrios nació cerca de la Alhambra de Granada en España en 1882. Era hijo de un conocido guitarrista de flamenco. Más tarde fue a estudiar en Paris, donde colaboró con muchos de sus paisanos expatriados como Manuel de Falla, Isaac Albéniz, Enrique Granados, Joaquín Turina y Ricardo Viñes. Pero siempre conservó a España en el corazón – y en su música. Escucharemos dos piezas suyas. La primera es un “garrotín”, un tipo de flamenco, llamada “Juanele” y la segunda se llama “Danza de la cautiva”. La pianista es Eugenia Gabrieluk.

Ángel Barrios was born close to the Alhambra in Granada, Spain in 1882. He was the son of a well-known flamenco guitarist. He later went to study in Paris where he collaborated with many of his expatriate countrymen such as Manuel de Falla, Isaac Albéniz, Enrique Granados, Joaquín Turina and Ricardo Viñes. But he always kept Spain in his heart – and in his music. We’ll hear two pieces of his. The first is a “garrotín”, a style of flamenco. It’s called “Juanele” and the second is called “Danza de la cautiva” (Dance of the Captive Girl). The pianist is Eugenia Gabrieluk.

21:16 2:09 Ángel Barrios (1882-1964) Juanele – Garrotín

3:12 Ángel Barrios (1882-1964) Danza de la cautiva

Eugenia Gabrieluk, piano

Dos obras de Ángel Barrios, “Juanele” y “Danza de la cautiva” fueron interpretadas por Eugenia Gabrieluk al piano.

Two works by Ángel Barrios, “Juanele” and “Dance of the Captive Girl” were performed by Eugenia Gabrieluk on the piano.

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Uno de los tenores de ópera más famosos de todos los tiempos fue el italiano Enrico Caruso. Fue uno de los primeros músicos en adoptar la tecnología de grabación, que estaba en su infancia a principios del siglo 20. Un buen ejemplo es esta copia corregida digitalmente de una grabación del año 1918. Se llama “A la Luz de la Luna” del pianista y compositor venezolano Gaspar Antonio Olavarría Maytín. Caruso es acompañado del barítono hispanoamericano Emilio de Gorgoza y una orquesta dirigida por Josef Pasternack.

One of the most famous operatic tenors of all time was the Italian Enrico Caruso. He was one of the first musicians to embrace recording technology, which was in its infancy at the beginning of the 20th century. A good example is this digitally-remastered copy of a recording made in 1918. It’s called “A la Luz de la Luna” (By the Light of the Moon) by the Venezuelan pianist and composer Gaspar Antonio Olavarría Maytín. Caruso is accompanied by the Spanish-American baritone Emilio de Gorgoza, and an orchestra conducted by Josef Pasternack.

21:23 3:59 Gaspar Antonio Olavarría Maytín ( 1840-1891) A la Luz de la Luna

Enrico Caruso, tenor Recorded in 1918

Emilio de Gogorza, baritone

Orchestra conducted by Josef Pasternack

“A la Luz de la Luna” de Gaspar Antonio Olavarría Maytín fue interpretada por el tenor Enrico Caruso, el barítono Emilio de Gogorza y la orquesta dirigida por Josef Pasternack. Y la escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

“By the Light of the Moon” by Gaspar Antonio Olavarría Maytín was performed by tenor Enrico Caruso, baritone Emilio de Gogorza and the orchestra conducted by Josef Pasternack. And we heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

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Continuamos el programa con un poco de música de guitarra. Al guitarrista español Ángel Romero le gusta transcribir música escrita para otros instrumentos para poder interpretarlos en su propio instrumento. Esta es la famosa “Meditación” de la ópera Thaïs de Jules Massenet.

Let’s continue the program with a little guitar music. The Spanish guitarist Angel Romero loves to transcribe works for other instruments so he can play them on his own. This is the famous “Meditation” from the opera Thaïs by Jules Massenet.

21:28 4:49 Jules Massenet (1842-1912) Meditation from Thaïs

Ángel Romero, guitar

Esa fue la “Meditación” de la ópera Thaïs de Jules Massenet interpretada por Ángel Romero en la guitarra.

That was the “Meditation” from the opera Thaïs by Jules Massenet performed for us by Ángel Romero on the guitar.

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El compositor español Leonardo Balada acabó su obra “Sueños folclóricos” en 1998. Es una suite de tres movimientos llamados “Línea y truenos,” “Sombras” y “Ecos sobre melodías irlandeses”. Están basados en melodías folklóricas de Letonia, Cataluña e Irlanda. Las melodías son presentadas como en un sueño, con una visión surrealista en la manera en que los componentes se despliegan. La Orquesta Sinfónica de Barcelona es dirigida por Mathias Aeschbacher.

The Spanish composer Leonardo Balada completed his work “Folk Dreams” in 1998. It is a suite of three movements, called “Line and Thunder,” “Shadows” and “Echoes on Irish melodies”. They’re based on folk melodies from Latvia, Catalonia and Ireland. The melodies are presented as if in a dream, with a surrealistic vision in the way its components unfold. The Barcelona Symphony Orchestra is conducted by Mathias Aeschbacher.

21:34 19:19 Leonardo Balada (1933-) Folk Dreams

Barcelona Symphony Orchestra, Matthias Aeschbacher

Acabamos de escuchar “Sueños folclóricos” de Leonardo Balada interpretados por la Orquesta Sinfónica de Barcelona dirigida por Mathias Aeschbacher.

We just heard “Folk Dreams” by Leonardo Balada performed by the Barcelona Symphony Orchestra conducted by Mathias Aeschbacher.

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21:54 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

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Para comenzar esta hora tenemos un par de canciones del renacimiento español. La primera se llama “Rodrigo Martínez” y la segunda “¡Oh, qué bien que baila Gil!” Las interpretan los “King’singers” y el “Harp Consort” bajo la dirección de Andrew Lawrence-King.

To start off this hour we have a pair of tunes from the Spanish Renaissance. The first is called “Rodrigo Martínez” and the second “¡Oh, qué bien que baila Gil!” (Oh, does Gil ever dance well!). It’s the King’singers and the Harp Consort under the direction of Andrew Lawrence-King.

22:01 1:43 Anonymous (Renaissance Spain) Rodrigo Martínez

2:26 Anonymous (Renaissance Spain) ¡Oh, qué bien que baila Gil!

The King’singers, The Harp Consort, Andrew Lawrence-King

Acabamos de escuchar dos canciones anónimas del renacimiento español, “Rodrigo Martínez” y “¡Oh, qué bien que baila Gil!”, Fueron interpretadas por los “King’singers” y el “Harp Consort” dirigidos por Andrew Lawrence-King.

We just heard two anonymous songs of the Spanish Renaissance, “Rodrigo Martínez” and “¡Oh, qué bien que baila Gil!”. They were performed by the “King’singers” and the “Harp Consort” conducted by Andrew Lawrence-King.

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Del renacimiento, ahora avanzamos unos 500 años con una obra de un compositor contemporáneo. “Oceana” es una cantata para una sola cantante, y un coro doble que incluye voces de niños. La orquesta incluye instrumentos de percusión de Latinoamérica y África, además de un conjunto de guitarras amplificadas y un arpa. El compositor es Osvaldo Golijov, quien nació en Argentina con padres de Europa oriental. Más tarde se trasladó a Israel y después a Massachusetts. La letra viene del poema “Cantos Ceremoniales” del poeta chileno Pablo Neruda. Escucharemos a la Orquesta Sinfónica y Coro de Atlanta dirigidos por Robert Spano.

From the Renaissance, we now move forward about 500 years with a work by a contemporary composer. “Oceana” is a cantata for a solo singer and a double chorus that includes children’s voices. Its orchestra includes Latin American and African percussion instruments as well as an ensemble of amplified guitars and a harp. The composer is Osvaldo Golijov, who was born in Argentina to eastern European parents and later moved to Israel and then to Massachusetts. The text comes from the poem “Cantos Ceremoniales” (ceremonial chants) by the Chilean poet Pablo Neruda. It starts out with, “Oceana, bridal Oceana, hips of the islands, here by my side, sing me the vanished chants, signs, numbers from the river of desire.” We’ll hear the Atlanta Symphony Orchestra and Chorus directed by Robert Spano.

22:07 26:13 Osvaldo Golijov (1996-) Oceana

Robert Spano, Atlanta Symphony Orchestra & Chorus

Luciana Souza, vocals (cantante)

Scott Tennant, John Dearman, guitar (guitarra)

Elizabeth Remy Johnson, harp (arpa)

Jamey Haddad, percussion (percusión)

Jay Anderson, bass (contrabajo)

Está escuchando “Tonos Clásicos”, su programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Acabamos de escuchar “Oceana” de Osvaldo Golijov, interpretada por la Orquesta Sinfónica y Coro de Atlanta dirigidos por Robert Spano.

You’re listening to “Classical Tones”, your program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. We just heard “Oceana” by Osvaldo Golijov, performed by the Atlanta Symphony Orchestra and Chorus directed by Robert Spano.

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A continuación tenemos música del Perú. “Inca Son” es un conjunto cuyo misión es el presentar y educar al público sobre las riquezas de la cultura andina a través de la música y la danza tradicional. Utilizan instrumentos andinos tradicionales e interpretan con el atuendo auténtico incaico. Sigue una pieza llamada “Mi Cambio” escrita por su líder César Villalobos e interpretada en colaboración con la Orquesta Boston Pops dirigida por Keith Lockhart.

Next we have music from Peru. “Inca Son” is an ensemble whose mission it is to introduce and educate people to the riches of Andean culture through traditional music and dance. They use traditional Andean instruments and perform in authentic Incan attire. Here’s a piece called “Mi cambio” (The change in me) written by their leader César Villalobos and performed in collaboration with the Boston Pops Orchestra conducted by Keith Lockhart.

22:35 5:00 César Villalobos (1960-) Mi Cambio

Boston Pops Orchestra, Keith Lockhart

Inca Son

Esa fue música andina llamada “Mi Cambio” de César Villalobos. Fue interpretada por el conjunto “Inca Son” y la Orquesta Boston Pops dirigida por Keith Lockhart.

That was music from the Andes called “Mi Cambio” by César Villalobos. It was performed by the group “Inca Son” and the Boston Pops Orchestra conducted by Keith Lockhart.

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Es un dato interesante que el padre del famoso científico y astrónomo, Galileo Galilei, fue un famoso músico y compositor que unió la transición entre el Renacimiento y la era Barroca. Vincenzo Galilei transcribió y adaptó varias de sus obras polifónicas favoritas para voz para su propio instrumento, el laúd. Escuchemos ahora su Suite de 6 Danzas, interpretada por el cuarteto de guitarra, Los Romero, dirigido por su creador, Celedonio Romero.

It’s an interesting fact that the father of the famous scientist and astronomer, Galileo Galilei, was a famous lutenist and composer who bridged the transition between the Renaissance and the Baroque era. Vincenzo Galilei transcribed and adapted a number of his favorite polyphonic vocal works for the lute. Let’s listen now to his Suite of Six Dances, played by the guitar quartet Los Romeros, led by their patriarch Celedonio Romero.

22:41 12:26 Vincenzo Galilei (1520-1591) Suite of six dances

The Romeros (Celedonio, Celin, Pepe, Angel)

La Suite de 6 Danzas de Vincenzo Galilei fue interpretada por el cuarteto de guitarra, Los Romero.

The Suite of Six Dances, by Vincenzo Galilei was performed by the guitar quartet Los Romeros.

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22:55 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>