5/18/2022

May 18, 2022

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

Alonso Lobo fue un famoso compositor español del barroco. Su música combina la técnica dulce de contrapunto de Palestrina con la fuerza sombría de Tomás Luis de Victoria. Escucharemos una obra suya llamada “O Quam Suavis” (Qué dulce) interpretada por el Coro Hispano de San Francisco y el Conjunto Nuevo Mundo, dirigidos por Juan Pedro Gaffney.

Alonso Lobo was a famous Spanish baroque composer. His music combines the smooth contrapuntal technique of Palestrina with the somber intensity of Tomás Luis de Victoria. We’ll hear a work of his called “O Quam Suavis” (How sweet) performed by the Coro Hispano de San Francisco and the Conjunto Nuevo Mundo, directed by Juan Pedro Gaffney.

21:02 4:08 Alonso Lobo (1555-1617) O Quam Suavis

Coro Hispano de San Francisco

Conjunto Nuevo Mundo, Juan Pedro Gaffney

Una pieza de alrededor del año 1600 llamada “O Quam Suavis” de Alonso Lobo fue interpretada por el Coro Hispano de San Francisco y el Conjunto Nuevo Mundo, dirigidos por Juan Pedro Gaffney.

A piece from around 1600 called “O Quam Suavis” by Alonso Lobo was performed by the Coro Hispano de San Francisco and the Conjunto Nuevo Mundo, directed by Juan Pedro Gaffney.

=========================================================================

El compositor mexicano Agustín Lara compuso más de 700 canciones en su vida, como la mundialmente famosa “Granada”. Esta se llama “Se me hizo fácil” en una interpretación briosa del Cuarteto Kronos.

The Mexican composer Agustín Lara wrote over 700 songs in his lifetime, such as the world-famous “Granada”. This one is called “Se me hizo fácil” (I found it easy) in a spirited interpretation by the Kronos Quartet.

21:07 4:51 Agustín Lara (1896-1970) Se me hizo fácil

Kronos Quartet

“Se me hizo fácil” de Agustín Lara fue interpretada por el Cuarteto Kronos.

“Se me hizo fácil” by Agustín Lara was performed by the Kronos Quartet.

==========================================================================

La próxima pieza es una danza con un ritmo llamado “zortzico” que viene del País Vasco. El compositor español Isaac Albéniz lo incorporó como una de las secciones de su obra “España” Op. 165. La pianista en esta grabación es Helen Sung.

The next piece is a “zortzico”, which is a dance rhythm from the Basque country. The Spanish composer Isaac Albéniz incorporated it as one of the sections of his work “España” Op. 165. The pianist on this recording is Helen Sung.

21:12 2:27 Isaac Albéniz (1860-1909) Zortzico

Helen Sung, piano

De Isaac Albéniz, acabamos de escuchar “Zortzico” interpretada por Helen Sung.

We just heard “Zortzico” by Isaac Albéniz, played by Helen Sung.

============================================================================

Ahora escucharemos una composición de otro Albéniz, en este caso Mateo Albéniz. Aunque sin parentesco con Isaac Albéniz también fue un compositor español, que vivió de 1755 a 1831. Nos dejó uno de los ejemplos más antiguos de música flamenca escritos y publicados. Es un “zapateado” para guitarra en el que los denominados “redobles,” es decir, los golpeteos rítmicos de taconeo en el suelo, son una característica destacada de la danza. El guitarrista en esta grabación es Narciso Yepes.

Now let’s listen to a composition by another Albéniz, in this case Mateo Albéniz. Although he was no relation of Isaac Albéniz he also was a Spanish composer, who lived from 1755 to 1831. He has left us with one of the earliest examples of flamenco music that was written down and published. It is a “zapateado” for guitar in which the so-called “redobles,” the rhythmic drumming of stamping feet, is a prominent feature of the dance. The guitarist on this recording is Narciso Yepes.

21:16 3:18 Mateo Albéniz (c. 1755-1831) Sonata (Zapateado para guitarra)

Narciso Yepes, guitar

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF in Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar una sonata titulada “Zapateado para guitarra” de Mateo Albéniz interpretada por el guitarrista Narciso Yepes.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard a sonata called “Zapateado for Guitar” by Mateo Albéniz performed by the guitarist Narciso Yepes.

===========================================================================

La próxima obra del programa es interpretada por la Orquesta Juvenil Simón Bolívar de Venezuela. Es una orquesta muy interesante – es la culminación de todo un sistema de orquestas juveniles e infantiles que rescata a los niños de las calles y les enseña interpretar música clásica. El director de la obra siguiente, Gustavo Dudamel, ascendió por este sistema, un sistema que es conocido por todos lados simplemente como “el sistema”. Actualmente es el Director Musical de la orquesta “Los Angeles Philharmonic” y es considerado como uno de los directores de música clásica de más éxito en el mundo actual. Vamos a ver como los productos del sistema interpretan la obra que quizás sea la más famosa del mundo de la música clásica, la sinfonía numero 5 en do menor, opus 67 de Ludwig van Beethoven. Gustavo Dudamel dirige la Orquesta Juvenil Simón Bolívar de Venezuela.

The next work on the program is performed by the Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela. This is a very interesting orchestra – it’s the culmination of an entire system of youth and children’s orchestras that takes kids off the streets and teaches them to play classical music. The Conductor of the following work, Gustavo Dudamel, rose up through the ranks of this system, a system that everyone calls simply “el sistema”. Today he is the Music Director of the Los Angeles Philharmonic and is generally considered one of the hottest conductors in the world of classical music today. Let’s see how the products of “el sistema” perform perhaps the most famous classical work of all time, Beethoven’s Symphony number 5 in C minor, Opus 67. Gustavo Dudamel conducts the Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela.

21:22 32:50 Ludwig van Beethoven (1770-1827) Symphony #5 in C minor Op 67

Gustavo Dudamel, Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela

Esa fue la Sinfonía No. 5 de Ludwig van Beethoven interpretada por la Orquesta Juvenil Simón Bolívar de Venezuela bajo la batuta de Gustavo Dudamel.

That was the Symphony No. 5 by Ludwig van Beethoven performed by the Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela under the baton of Gustavo Dudamel.

=======================================================================

21:55 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

Para comenzar esta hora, tenemos tres composiciones anónimas de España que solían presentarse en Perú en los siglos 17 y 18. Primero escucharemos una melodía tradicional llamada “Rondón II”, luego una pieza llamada “Pasacalles de primer tono” y finalmente otra canción antigua española llamada “A su albedrío.” Son interpretadas por el conjunto colombiano de la música antigua, Música Ficta.

To start off this hour, here are three anonymous compositions from Spain that were commonly performed in Peru in the 17th and 18th centuries. First is a Spanish traditional tune called “Rondón II”, then a piece called “Pasacalles de primer tono” (Passacaglia of the first key) and finally another traditional Spanish song called “A su albedrío” (Of his own free will). They are performed by the Colombian early music group Música Ficta.

22:01 1:05 Anonymous Spanish traditional Rondón II

2:23 Anonymous, Spain 17th c. Pasacalles de primer tono

1:52 Anonymous Spanish traditional A su albedrío

Música Ficta

Tres composiciones anónimas desde España de los siglos 17 y 18 fueron interpretadas por Música Ficta.

Three anonymous compositions from the 17th and 18th centuries out of Spain were performed by Música Ficta.

========================================================================

Este es un programa que trata de música clásica con una conexión latina, pero también escuchamos obras en la frontera entre la música clásica y la música popular. Un buen ejemplo de esta música, denominada “crossover”, es la pieza llamada “Mis blancas mariposas” del compositor y educador mexicano Cecilio Cupido. Escucharemos una versión orquestal arreglada por el director de orquesta y compositor mexicano Mario Kuri Aldana e interpretada por la Orquesta Sinfónica Carlos Chávez, que es una orquesta juvenil de la Ciudad de México. El director es Fernando Lozano.

This show is all about classical music with a Latin connection, but we also listen to works that straddle the divide between classical and popular music. A good example of such so-called “crossover” music is this piece called “Mis blancas mariposas” (My white butterflies) by the Mexican composer and educator Cecilio Cupido. We’ll hear an orchestral version arranged by the Mexican conductor and composer Mario Kuri Aldana and performed by the Carlos Chávez Symphony Orchestra, which is a youth orchestra of Mexico city. The conductor is Fernando Lozano.

22:08 3:26 Cecilio Cupido (1863-1957) Mis blancas mariposas

arr. Mario Kuri Aldana (1931-2013)

Orquesta Sinfónica Carlos Chávez, Fernando Lozano

“Mis blancas mariposas” de Cecilio Cupido fue interpretada por la Orquesta Sinfónica Carlos Chávez dirigida por Fernando Lozano.

“My white butterflies” by Cecilio Cupido was performed by the Carlos Chávez Symphony orchestra conducted by Fernando Lozano.

=========================================================================

La leyenda de Fausto data del siglo 16 y se convirtió en una famosa ópera de Charles Gounod, escrita en 1859. Se trata de un científico anciano, el Dr. Fausto, que vende su alma al diablo por una renovada juventud y por su amor para Marguerite, una bella joven que vive en el pueblo. En el último “coro de los ángeles”, la alma de Marguerite sube al cielo mientras que Fausto le mira con desesperación y entonces cae de rodillas y ruega. El papel de Marguerite es cantada por la gran soprano española Victoria de los Ángeles, el tenor Nicolai Gedda es Fausto, y el bajo Boris Christoff es el lugarteniente del diablo, Mefistófeles. El Coro y la Orquesta del Teatro Nacional de la Ópera de Paris son dirigidos por André Cluytens.

The legend of Faust dates back to the 16th century and became a famous opera by Charles Gounod, written in 1859. It concerns an aged scientist, Dr. Faust, who sells his soul to the devil in return for renewed youth and his love for Marguerite, a beautiful girl who lives in the town. In the final “chorus of angels”, the soul of Marguerite rises toward heaven as Faust gazes despairingly after her and then falls on his knees and prays. The part of Marguerite is sung by the great Spanish soprano Victoria de los Angeles, tenor Nicolai Gedda is Faust, and bass Boris Christoff is the devil’s lieutenant Mephistopheles. The Chorus and Orchestra of the National Opera Theatre of Paris are conducted by André Cluytens.

22:13 5:48 Charles Gounod (1818-1893) Faust: Finale and Apotheosis

Victoria de los Angeles, soprano (Marguerite)

Nicolai Gedda, tenor (Faust)

Boris Christoff, bass (Mephistopheles)

Chorus and Orchestra of the Theâtre National de l’Opéra, Paris

André Cluytens, conductor. Chorus Master: René Duclos

Acabamos de escuchar el “Final y apoteósis” de la ópera Fausto de Charles Gounod interpretada por la soprano Victoria de los Ángeles, el tenor Nicolai Gedda, y el bajo Boris Christoff acompañados del Coro y de la Orquesta del Teatro Nacional de la Ópera de Paris dirigidos por André Cluytens.

We just heard the “Finale and Apotheosis” of the opera Faust by Charles Gounod performed by soprano Victoria de los Ángeles, tenor Nicolai Gedda, and bass Boris Christoff accompanied by the Chorus and Orchestra of the National Opera Theatre of Paris conducted by André Cluytens.

==========================================================================

El director de orquesta español Rafael Frühbeck de Burgos falleció en junio de 2014. Su padre alemán se trasladó a España después de la Primera Guerra Mundial. Rafael nació en la cuidad de Burgos y, de adulto, añadió “de Burgos” a su apellido para enfatizar su nacionalidad española. Su madre le introdujo al violín y él se hizo concertino de la orquesta local a los 14 años. Más tarde, se destacó como director principal de la Orquesta Nacional de España en los años 60 y 70 y por sus grabaciones efervescentes de compositores españoles, muchas veces en colaboración con la pianista española Alicia de Larrocha. Sigue un buen ejemplo de eso, la “Rapsodia Sinfónica” de Joaquín Turina, con Alicia de Larrocha al piano y Rafael Frühbeck de Burgos dirigiendo la Orquesta Filarmónica de Londres.

The Spanish conductor Rafael Frühbeck de Burgos passed away in June 2014. His German father settled in Spain after World War I. Rafael was born in the city of Burgos and as an adult added “de Burgos” to his name to emphasize his Spanish nationality. His mother introduced him to the violin and he became Concertmaster of the local orchestra at age 14. He later came to prominence as principal conductor of the National Orchestra of Spain in the 1960s and 70s and for his many effervescent recordings of Spanish composers, frequently collaborating with the Spanish pianist Alicia de Larrocha. Here’s a good example of that, the “Rapsodia Sinfónica” by Joaquín Turina, with Alicia de Larrocha at the piano and Rafael Frühbeck de Burgos leading the London Philharmonic Orchestra.

22:21 8:51 Joaquín Turina (1882-1949) Rapsodia Sinfónica

Alicia de Larrocha, piano

London Philharmonic Orchestra, Rafael Frühbeck de Burgos

Esa fue la Rapsodia Sinfónica de Joaquín Turina interpretada por Alicia de Larrocha al piano acompañada de la Orquesta Filarmónica de Londres dirigida por Rafael Frühbeck de Burgos. Y la escuchamos aquí en el programa Tonos Clásicos que presenta música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

That was the Rapsodia Sinfónica by Joaquín Turina performed by Alicia de Larrocha at the piano accompanied by the London Philharmonic Orchestra conducted by Rafael Frühbeck de Burgos. And we heard it here on the Classical Tones program, which presents classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

===========================================================================

En 1938, durante la terrible guerra civil española, Walt Disney produjo un dibujo animado que causaría disturbios y conflagraciones por Europa. “Fernando el Toro” – la historia de un animal manso que prefiere oler las flores al luchar en la plaza de toros – ganó un Oscar en la categoría de dibujos animados. Pero su historia tierna no les gustó a los ejércitos que trataban de instalar un régimen fascista en el país de Don Quijote. Los partisanos del General Franco consideraron la historia como un insulto a España. Quemaron copias del libro original en las plazas de varias ciudades mientras los comandantes de Hitler, que había enviado tropas para luchar al lado de los franquistas, condenaron el libro como propaganda pacifista. Sin embargo, “Fernando el Toro” es muy querido y, desde su creación, nunca ha estado fuera de la mirada del público. El compositor británico Alan Ridout se inspiró en él, tres décadas después, para escribir una nueva y bonita partitura para narrador y violín que publicó en 1971. Escucharemos al narrador Héctor Elizondo con la violinista Rachel Barton Pine.

In 1938, as Spain was being ravaged by civil war, Walt Disney produced a cartoon that would cause riots and conflagrations across Europe. “Ferdinand the Bull” – the story of a gentle animal who would rather smell flowers than fight in the bullring – won an Oscar in the cartoon category. But its tender story did not touch the hearts of the armies that were trying to install a fascist regime in the land of Don Quixote. Partisans of General Franco called the story an insult to Spain. They burned copies of the original book in the squares of several towns while Hitler’s commanders, who had sent troops to fight alongside Franco’s, condemned the book as pacifist propaganda. Nevertheless, “Ferdinand the Bull” is hugely beloved and, since its creation, has never been out of the public eye. British composer Alan Ridout was inspired, three decades later, to write a new and beautiful score for narrator and violin which he published in 1971. We’ll hear narrator Héctor Elizondo with violinist Rachel Barton Pine.

22:33 10:43 Alan Ridout (1934-1996) Ferdinand the Bull

Rachel Barton Pine, violin

Héctor Elizondo, narrator

“Fernando el Toro” de Alan Ridout fue interpretado por el narrador Héctor Elizondo y la violinista Rachel Barton Pine.

“Ferdinand the Bull” by Alan Ridout was performed by narrator Héctor Elizondo and violinist Rachel Barton Pine.

============================================================================

Al enterarse de la terrible muerte del poeta español Federico García Lorca a manos de los franquistas, ocurrida el 19 de agosto de 1936, el compositor mexicano Silvestre Revueltas se propuso la tarea de componer una obra en su memoria, llamada “Homenaje a Federico García Lorca”. Escucharemos a la Orquesta New Philharmonia dirigida por el mexicano Eduardo Mata.

Upon hearing of the tragic death of Spanish poet Federico García Lorca at the hands of the Francoists, which occurred on August 19, 1936, the Mexican composer Silvestre Revueltas set himself to composing a piece in the poet’s memory called “Homage to Federico García Lorca”. We’ll hear the New Philharmonia Orchestra conducted by Mexican conductor Eduardo Mata.

44:58

22:45 10:53 Silvestre Revueltas (1899-1940) Homenaje a Federico García Lorca

New Philharmonia Orchestra, Eduardo Mata

Acabamos de escuchar “Homenaje a Federico García Lorca” de Silvestre Revueltas interpretado por la Orquesta New Philharmonia dirigida por Eduardo Mata.

We just heard “Homenaje a Federico García Lorca” de Silvestre Revueltas performed by the New Philharmonia Orchestra conducted by Eduardo Mata.

=======================================================================

22:56 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>