5/15/2024

May 15, 2024

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

Cristóbal de Morales nació en Sevilla alrededor del año 1500. Fue un cantante en el Coro Papal del Papa Pablo tercero en Roma y, a diferencia de la mayoría de sus contemporáneos, no escribió casi nada más que música sagrada. Por ejemplo, sigue un motete llamado “Accepit Jesus panes” interpretado por el Consortium Carissimi.

Cristóbal de Morales was born in Seville around 1500. He was a singer in the Papal Choir of Pope Paul III in Rome and, unlike most of his contemporaries, wrote almost nothing but sacred music. For example, here’s a motet called “Accepit Jesus panes” performed by the Consortium Carissimi.

1:42

21:02 3:02 Cristóbal de Morales (c.1500-1553) Accepit Jesus panes

Consortium Carissimi

“Accepit Jesus panes” de Cristóbal de Morales fue interpretado por el Consortium Carissimi.

“Accepit Jesus panes” by Cristóbal de Morales was performed by the Consortium Carissimi.

==========================================================================

“Youth Without Youth” (Juventud sin juventud) es una película de fantasía escrita y dirigida por Francis Ford Coppola basada en una novela del mismo nombre del autor rumano Mircea Elialde. El argumento tiene lugar en Bucarest, Rumania poco antes y después de la invasión de los alemanes en la segunda guerra mundial. La música fue escrita por el compositor argentino Osvaldo Golijov. Escucharemos dos selecciones llamadas “Refugiado” y “Tiempo” interpretadas por la Orquesta Metropolitana de Bucarest bajo la batuta de Radu Popa.

“Youth Without Youth” is a 2007 fantasy drama film written and directed by Francis Ford Coppola based on a novella of the same name by the Romanian author Mircea Elialde. The plot takes place in Bucharest, Romania just before and after the German invasion in World War II. The music was written by the Argentinian composer Osvaldo Golijov . We’ll hear two selections called “Refugee” and “Time.” It’s the Bucharest Metropolitan Orchestra under the baton of Radu Popa.

6:02

21:06 4:20 Osvaldo Golijov ((1960-) Refugee, from Youth Without Youth

2:48 Osvaldo Golijov ((1960-) Time, from Youth Without Youth

Bucharest Metropolitan Orchestra, Radu Popa

Dos selecciones de la película “Youth Without Youth” llamadas “Refugiado” y “Tiempo” de Osvaldo Golijov fueron interpretadas por la Orquesta Metropolitana de Bucarest dirigida por Radu Popa.

Two selections from the film “Youth Without Youth” called “Refugee” and “Time” by Osvaldo Golijov were performed by the Bucharest Metropolitan Orchestra conducted by Radu Popa.

=======================================================================

El compositor contemporáneo José Luis Turina es el nieto de Joaquín Turina, el famoso compositor español de la era impresionista. Como su abuelo, José Turina ha compuesto obras de todos tipos incluyendo música orquestal, música del escenario, música de cámara, y obras para voz. Escribió su obra “Pentimento” en 1983. La palabra “pentimento” es un termino italiano que significa borrar una parte de una pintura para corregirla o terminarla. Se hace visible después de muchos años en la superficie de la pintura acabada. En este caso, lo que aparece en la superficie del bello marco de Turina es un fragmento de “Parsifal” de Wagner, interpretado por un cuarteto de cuerdas. Escucharemos a la Orquesta Filarmónica de Poznan dirigida por José Luis Temes.

The contemporary composer José Luis Turina is the grandson of Joaquín Turina, the famous Spanish composer from the Impressionist era. Like his grandfather, José Turina has composed works of all types, including orchestral music, music for the stage, chamber music, and works for voice. He wrote his work “Pentimento” in 1983. The word “pentimento” is an Italian term that means erasing a portion of a painting for correction or modification. It becomes visible after many years, appearing on the surface of the completed painting. In this case, what appears on the surface of Turina’s beautiful framework is a fragment of Wagner’s “Parsifal” played by a string quartet. We’ll hear the Poznan Philharmonic Orchestra conducted by José Luis Temes.

15:14

21:15 11:00 José Luis Turina (1952-) Pentimento

Orquesta Filarmónica de Poznan, José Luis Temes

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar “Pentimento” de José Luis Turina interpretado por la Orquesta Filarmónica de Poznan bajo la batuta de José Luis Temes.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard “Pentimento” by José Luis Turina performed by the Poznan Philharmonic Orchestra under the baton of de José Luis Temes.

======================================================================

Béla Bartók es considerado uno de los compositores más importantes del siglo 20. Por medio de su colección y estudio analítico de música folklórica, fue uno de los fundadores de la etnomusicología. En 1937 escribió una “Sonata para 2 pianos y percusión” y en 1940 arregló la pieza en un “Concierto para dos pianos, percusión y orquesta.” Los pianistas Nelson Freire y Martha Argerich están acompañados de la Orquesta Real Concertgebouw de Amsterdam dirigida por David Zinman.

Béla Bartók is considered one of the most important composers of the 20th century. Through his collection and analytical study of folk music, he was one of the founders of ethnomusicology. In 1937 he wrote a “Sonata for Two Pianos and Percussion” and in 1940 he arranged the piece as a “Concerto for 2 Pianos, Percussion & Orchestra.” Pianists Nelson Freire and Martha Argerich are accompanied by the Royal Concertgebouw Orchestra of Amsterdam conducted by David Zinman.

27:55

21:28 26:56 Béla Bartók (1881-1945) Concerto for 2 Pianos, Percussion & Orch.

Nelson Freire, piano

Martha Argerich, piano

Royal Concertgebouw Orchestra, David Zinman

Eso fue el “Concierto para dos pianos, percusión y orquesta” de Béla Bartók interpretado por los pianistas Nelson Freire y Martha Argerich, acompañados de la Orquesta Real Concertgebouw de Amsterdam dirigida por David Zinman.

That was the “Concerto for 2 Pianos, Percussion & Orchestra” by Béla Bartók performed by pianists Nelson Freire and Martha Argerich accompanied by the Royal Concertgebouw Orchestra of Amsterdam conducted by David Zinman.

=======================================================================

55:21

21:55 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

Para comenzar esta hora, escuchemos una pieza de México colonial. No es claro si el compositor y guitarrista español del siglo 18 Santiago de Murcia viajó alguna vez a México, pero es seguro que lo hizo su música y fue en México donde se encontró el manuscrito de la pieza siguiente. El fandango fue una importante y fogosa danza en Latinoamérica durante los siglos 18 y 19. La versión de Murcia de esta danza es una de las primeras en haber sido notadas. Es interpretada aquí por el conjunto Chatham Baroque.

To begin this hour, let’s listen to a piece from colonial Mexico. It is unclear whether the 18th-century Spanish composer and guitarist Santiago de Murcia ever traveled to Mexico, but his music certainly did and that’s where the manuscript for the following piece was found. The fandango was an important and fiery dance in Latin America in the 18th and 19th centuries. Murcia’s setting of this dance is one of the first notated versions to ever appear. It’s performed here by Chatham Baroque.

1:28

22:01 2:53 Santiago de Murcia (1730s) Fandango

Chatham Baroque

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar “Fandango” de Santiago de Murcia interpretado por Chatham Baroque.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard “Fandango” by Santiago de Murcia performed by Chatham Baroque.

======================================================================

Ahora tenemos una obra de un compositor que aún no se encontró listo para escribir una sinfonía. Es el primer concierto para piano de Johannes Brahms. Brahms tenía tan sólo 24 años cuando compuso la pieza y todavía se sentía inseguro de su capacidad de escribir para orquesta. Su primera sinfonía no llegó hasta 18 años más tarde. En esta grabación escucharemos al pianista argentino Daniel Barenboim con la Orquesta Filarmónica de Nueva York dirigida por Zubin Mehta.

Now we have a work by a composer who felt he was not yet ready to write a symphony. It’s the first piano concerto of Johannes Brahms. Brahms was only 24 when he wrote the piece and was still very unsure of his ability to write for the orchestra. His first symphony did not come until 18 years later. In this recording we’ll hear the Argentinian pianist Daniel Barenboim joined by the New York Philharmonic conducted by Zubin Mehta.

5:39

22:05 50:30 Johannes Brahms (1833-1897) Piano Concerto No. 1 in D minor Op. 15

Daniel Barenboim, piano

New York Philharmonic Orchestra, Zubin Mehta

Acabamos de escuchar el Concierto para piano No. 1 en re menor opus 15 de Johannes Brahms. Daniel Barenboim estuvo al piano con la Orquesta Filarmónica de Nueva York dirigida por Zubin Mehta.

We just heard the Piano Concerto No. 1 in D minor Op. 15 by Johannes Brahms. Daniel Barenboim was at the piano with the New York Philharmonic Orchestra conducted by Zubin Mehta.

=======================================================================

56:27

22:56 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>