4/14/2021
April 14, 2021
20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs
21:00 1:00 <Theme music>
[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]
[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]
=======================================================================
Ángel Barrios nació en la vecindad de la Alhambra de Granda en España en 1882. Fue hijo de un conocido guitarrista de flamenco. Más tarde fue a Paris para estudiar, donde colaboró con muchos de sus paisanos expatriados como Manuel de Falla, Isaac Albéniz, Enrique Granados, Joaquín Turina y Ricardo Viñes. Pero siempre conservó España en el corazón – y en su música. Su “Suite Seguidilla Gitana” es basada en la Seguidilla, una forma tradicional de canción y baile folklórico de Castilla. Tiene tres secciones llamadas “Seguidillas del velatorio”, “El Zacateque” y “En la Romería del Rocío”. La pianista en esta grabación es Eugenia Gabrieluk.
Ángel Barrios was born in the neighborhood of the Alhambra in Granada, Spain in 1882. He was the son of a well-known flamenco guitarist. He later went to study in Paris where he collaborated with many of his expatriate countrymen such as Manuel de Falla, Isaac Albéniz, Enrique Granados, Joaquín Turina and Ricardo Viñes. But he always kept Spain in his heart – and in his music. His “Suite Seguidilla Gitana” (Gypsy Seguidilla suite) is based on the Seguidilla, a traditional form of Castilian folk song and dance. It has three sections, called “Seguidillas del velatorio” (Seguidillas of the Wake), “El Zacateque”, and “En la Romería del Rocío” (At the Pilgrimage of Our Lady of the Dew). The pianist on this recording is Eugenia Gabrieluk.
21:03 6:37 Ángel Barrios (1882-1964) Suite Seguidilla Gitana
Eugenia Gabrieluk, piano
Esa fue la “Suite Seguidilla Gitana” de Ángel Barrios interpretada por Eugenia Gabrieluk al piano.
That was the “Gypsy Seguidilla Suite” by Ángel Barrios performed by Eugenia Gabrieluk at the piano.
========================================================================
El compositor español Francisco Tárrega comenzó como pianista pero después se centró en la guitarra. Hoy día es considerado el fundador de la técnica y el repertorio de la guitarra clásica moderna. Escucharemos su “Danza mora y minuet” interpretada por Andrés Segovia.
The Spanish composer Francisco Tárrega began as a pianist but then turned to the guitar. Today he is considered the founder of modern classical guitar technique and repertoire. We’ll hear his “Danza mora y minuet” (Moorish dance and minuet) performed by Andrés Segovia.
21:10 3:22 Francisco Tárrega (1852-1909) Danza mora y minuet
Andrés Segovia, guitar
La “Danza mora y minuet” de Francisco Tárrega fue interpretada por el guitarrista Andrés Segovia.
The “Moorish Dance and Minuet” by Francisco Tárrega was performed by guitarist Andrés Segovia.
======================================================================
Feliz cumpleaños a Manuel Quiroga, que nació el 15 de abril de 1892. Fue considerado el más destacado violinista español desde Sarasate, conocido por su pureza de sonido, su entonación y su destreza técnica, unidos con emoción y sinceridad. Tuvo una carrera de concierto extensa que terminó con un accidente de tráfico en Times Square en Nueva York en 1937. También fue un compositor consumado. Sigue una transcripción de algunos discos fonógrafos grabados en 1928, de tres de sus piezas llamadas “Segunda Guajira,” “Danza Espagnola” y “Rondalla.” Manuel Quiroga está en el violín acompañado de su esposa Marthe Lehman al piano.
Happy birthday to Manuel Quiroga, who was born April 15, 1892. He was widely considered to be the greatest Spanish violinist since Sarasate, noted for his purity of sound, intonation and technical expertise, allied with emotion and sincerity. He had an extensive performing career until it was ended by a traffic accident in Times Square in New York City in 1937. He also was an accomplished composer. Here is a transcription from old phonograph records recorded in 1928 of three of his pieces called “Segunda Guajira,” “Danza Espagnola” and “Rondalla.” Manuel Quiroga on the violin is accompanied by his wife Marthe Lehman at the piano.
21:15 2:12 Manuel Quiroga (1892-1961) Segunda Guajira
3:30 Manuel Quiroga (1892-1961) (arr.) Danza Espagnola
3:09 Manuel Quiroga (1892-1961) Rondalla (Jota)
Manuel Quiroga, violin
Marthe Lehman, piano
Esta escuchando Tonos Clásicos, el programa de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Donde acabamos de escuchar tres piezas de Manuel Quiroga interpretadas por el compositor en el violín acompañado de Marthe Lehman al piano.
You’re listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa California. Where we just heard three pieces by Manuel Quiroga performed by the composer on the violin accompanied by Martha Lehman at the piano.
======================================================================
Otro músico inspirado por la música de España fue el compositor alemán Moritz Moszkowsky. En 1876, escribió una serie de danzas españolas. Quizás no son tanto, tanto, tan auténticas, pero sí tienen un cierto estilo y fueron muy populares en su tiempo. Las primeras cinco danzas del libro 1 son interpretadas por la Orquesta Sinfónica de Londres, bajo la dirección del español Ataulfo Argenta.
Another musician inspired by Spanish music was the German composer Moritz Moszkowsky. In 1876, he wrote a series of Spanish Dances. They may not be super-authentic, but they do have a certain flair. They were very popular in their time. The first five dances from Book 1 are played here by the London Symphony Orchestra, under the direction of the Spanish conductor Ataulfo Argenta.
21:26 14:00 Moritz Moszkowski (1854-1925) Spanish Dances (Book 1) Op. 12
London Symphony Orchestra, Ataulfo Argenta
Esas fueron las Danzas Españolas, Libro 1, de Moritz Moszkowski interpretadas por la Orquesta Sinfónica de Londres, bajo la batuta de Ataulfo Argenta.
Those were the Spanish Dances, book one, by Moritz Moszkowski performed by the London Symphony Orchestra, under the baton of Ataulfo Argenta.
=======================================================================
Terminamos la hora con una interpretación de la soprano catalana Victoria de los Ángeles. Ella poseía una de las mejores voces del siglo 20. Su repertorio era diverso, extendiéndose desde “Dido y Aeneas” de Purcell hasta “Pelléas et Mélisande” de Debussy e incluso “Don Giovanni” de Mozart, “Il Barbiere de Siviglia” de Rossini, y operas de Verdi, Massenet, Wagner y Puccini. A continuación tenemos unas selecciones de “Madama Butterfly” de Giacomo Puccini. La Orquesta e Coro del Teatro dell’Opera di Roma es dirigida por Gianandrea Gavazzeni.
Let’s finish up the hour with a performance by the Spanish-Catalan soprano Victoria de los Ángeles. She had one of the great voices of the 20th century. Her choice of repertoire was wide-ranging, going from “Dido and Aeneas” by Purcell to “Pelléas et Mélisande” by Debussy and including “Don Giovanni” by Mozart, “Il Barbiere de Siviglia” by Rossini, and operas by Verdi, Massenet, Wagner and Puccini. Here are some selections from “Madama Butterfly” by Giacomo Puccini. The Orquesta e Coro del Teatro dell’Opera di Roma is led by Gianandrea Gavazzeni.
21:41 15:07 Giacomo Puccini (1858-1924) Madama Butterfly: Bimba, bimba
Victoria de los Angeles, soprano (1954)
Giuseppe Di Stefano, Anna Maria Caali, Tito Gobbi
Orquesta e Coro del Teatro dell’Opera di Roma, Gianandrea Gavazzeni
Arias de la ópera Madama Butterfly de Giacomo Puccini fueron interpretadas por Victoria de los Ángeles, Giuseppe Di Stefano, Anna Maria Caali, Tito Gobbi y la Orquesta e Coro del Teatro dell’Opera di Roma dirigida por Gianandrea Gavazzeni.
Arias from the opera Madama Butterfly by Giacomo Puccini were preformed by Victoria de los Ángeles, Giuseppe Di Stefano, Anna Maria Caali, Tito Gobbi, and the Orquesta e Coro del Teatro dell’Opera di Roma led by Gianandrea Gavazzeni.
=======================================================================
21:56 <Theme music>
[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]
[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]
=============================== HOUR 2 =================================
[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]
[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]
=======================================================================
En 1905, el compositor español Manuel de Falla, completó su primera obra de madurez a la edad de 28 años. Fue una ópera llamada “La Vida Breve” que trata de una chica llamada Salud que suspira por su novio ausente, Paco. La primera escena transcurre en el jardín de una casa gitana en el Albaicín, el barrio tradicional de los gitanos en Granada. Voces vienen de la calle y de una herraría cercana. Salud prevé tragedia pero no puede adivinar lo que es, y sus temores se desvanecen con la llegada de Paco. Sin embargo, el tío Sarvaor de Salud escuchó un rumor que Paco regresa para casarse con otra chica. La abuela de Salud interviene para esconder la verdad a la jovencita para que todavía pueda disfrutar unos pocos minutos con el hombre que ama. El primer acto termina con un intermezzo de una vista panorámica de Granada en plena luz, dominada por las torres de la Alhambra. Paco y Salud se despiden mientras cae la noche y las voces se hacen más y más lejanas.
La ópera entera dura casi una hora, así que vamos a oír solo el primer acto ahora y dejaremos el acto segundo para la próxima semana. Eduardo Mata dirige la Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela con el Coro Alberto Grau y el Coro Polifónico Rafael Suarez, y las mezzo sopranos Marta Senn y Cecilia Angell, los tenores Fernando de la Mora e Ignacio Clapes, los barítonos William Alvarado y Claudio Muskus, el cantaor Enrique Iglesias, la soprano Elizabeth Almenar, y la bailaora Pilar Rioja.
In 1905, the 28-year-old Spanish composer Manuel de Falla completed his first mature work. His opera “La Vida Breve” (The Short Life) concerns a girl named Salud who pines for her absent boyfriend Paco. The opening scene is in the yard of a Gypsy house in the Albaicín, Granada’s traditional Gypsy quarter. Voices come from the street and from a nearby forge. Salud foresees tragedy but cannot guess what it may be and her fears are dissipated by Paco’s arrival. However her uncle Sarvaor has heard through the grapevine that Paco has returned to marry another girl. Salud’s grandmother intervenes to keep the truth from the young girl so she can still enjoy a few moments with the man she loves. Act I ends with an intermezzo of a panoramic view of Granada in full light, dominated by the towers of the Alhambra. Paco and Salud bid each other farewell as night falls and the voices become more and more distant.
The entire opera lasts almost an hour so we’ll hear only the first act now and save act II for next week. Eduardo Mata leads the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela with the Alberto Grau Choir and the Rafael Suarez Polyphonic Choir and mezzo sopranos Marta Senn and Cecilia Angell, tenors Fernando de la Mora and Ignacio Clapes, baritones William Alvarado and Claudio Muskus, cantaor Enrique Iglesias, soprano Elizabeth Almena, and Pilar Rioja is the bailaora (flamenco dancer). La Vida Breve by Manuel de Falla.
22:04 30:46 Manuel de Falla (1876-1946) La Vida Breve, Act I
Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela, Eduardo Mata
Alberto Grau Choir, Rafael Suarez Polyphonic Choir
El primer acto de “La Vida Breve” de Manuel de Falla fue interpretado por la Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela con el Coro Alberto Grau y el Coro Polifónico dirigidos por Eduardo Mata. Escucharemos el segundo acto la próxima semana aquí en el programa Tonos Clásicos donde cada semana disfrutamos de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.
The first act of “La Vida Breve” by Manual de Falla was performed by the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela with the Alberto Grau Choir and the Rafael Suarez Polyphonic Choir conducted by Eduardo Mata. We will hear the second act next week here on the Classical Tones program where each week we enjoy classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.
======================================================================
El pianista y compositor español Joaquín Malats trabajó por el final del siglo 19 y compuso muy con el estilo romántico, que acababa de terminar en aquél entonces. Escucharemos una pieza llamada “Serenata española” que escribió al principio para piano pero que es más conocida en una versión transcrita para guitarra. Sin embargo, escucharemos la versión original para piano interpretada por Ana Vega-Toscano.
The Spanish pianist and composer Joaquín Malats was active around the turn of the 20th century and composed very much in the style of the Romantic period, which was just ending at about that time. We’ll hear a piece called “Serenata española” which he originally wrote for piano but is best known in a version transcribed for guitar. However we will hear the original piano version performed by Ana Vega-Toscano.
22:36 3:22 Joaquín Malats (1872-1912) Serenata española
Ana Vega-Toscano, piano
Esa fue la “Serenata española” de Joaquín Malats interpretada por Ana Vega-Toscano al piano.
That was the “Spanish Serenade” by Joaquín Malats performed by Ana Vega-Toscano at the piano.
===========================================================================
Acabamos de escuchar una pieza escrita para piano pero más famosa en transcripción para guitarra. Ahora escuchemos una pieza en verdad escrita para guitarra. Dionisio Aguado fue uno de los primeros compositores en crear obras para la guitarra moderna, que apareció en la escena musical a finales del siglo 18. Escucharemos su Polonaise, Opus 2, No. 2, interpretado por Julian Bream.
We just heard a piece written for piano, but most famous in transcription for guitar. Now let’s listen to a piece actually written for guitar. Dionisio Aguado was one of the first composers to create works for the modern guitar, which appeared on the musical scene at the close of the 18th century. We’ll hear his Polonaise, Opus 2, number 2, performed by Julian Bream.
22:41 5:02 Dionisio Aguado y García (1784-1849) Polonaise Op. 2, No. 2
Julian Bream, guitar
“Polonaise Op. 2 No. 2 de Dionisio Aguado y García fue interpretada por Julian Bream en la guitarra.
“Polonaise Op. 2 No. 2 by Dionisio Aguado y García was performed by Julian Bream on the guitar.
=======================================================================
El compositor barroco Juan de Araujo fue maestro de capilla de la catedral de Sucre en Bolivia. Este villancico se llama “Los Coflades de la Estleya” (Los Compadres de la Estrella) e incluye una imitación burlesca del dialecto africano occidental de los esclavos del nuevo mundo. El Coro Exaudi de la Habana es dirigido por María Felicia Pérez.
The baroque-era composer Juan de Araujo was maestro de capilla (chapel master) of Sucre cathedral in Bolivia. This villancico, or carol, is called “Los Coflades de la Estleya” (Fellow Brothers of the Star), and includes a burlesque imitation of the dialect of West African slaves in the New World. The Exaudi Chorus of Havana is conducted by María Felicia Pérez.
22:47 6:02 Juan de Araujo (1646-1712) Los Coflades de la Estleya
Coro Exaudi de la Habana, María Felicia Pérez
Un villancico llamado “Los Coflades de la Estleya” de Juan de Araujo fue interpretado por el Coro Exaudi de la Habana dirigido por María Felicia Pérez.
A villancico, or carol, called “Los Coflades de la Estleya” by Juan de Araujo was performed by the Coro Exaudi of Havana directed by María Felicia Pérez.
=======================================================================
22:53 <Theme music>
[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]
[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]
22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>