4/1/2020

April 1, 2020

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

Comencemos con una interpretación de la soprano catalana Victoria de los Ángeles. Ella poseía una de las mejores voces del siglo 20. Su repertorio era diverso, extendiéndose desde “Dido y Aeneas” de Purcell hasta “Pelléas et Mélisande” de Debussy e incluso “Don Giovanni” de Mozart, “Il Barbiere de Siviglia” de Rossini, y operas de Verdi, Massenet, Wagner y Puccini. A continuación tenemos unas selecciones de “Madama Butterfly” de Giacomo Puccini. La Orquesta e Coro del Teatro dell’Opera di Roma es dirigida por Gianandrea Gavazzeni.

Let’s begin with a performance by the Spanish-Catalan soprano Victoria de los Ángeles. She had one of the great voices of the 20th century. Her choice of repertoire was wide-ranging, going from “Dido and Aeneas” by Purcell to “Pelléas et Mélisande” by Debussy and including “Don Giovanni” by Mozart, “Il Barbiere de Siviglia” by Rossini, and operas by Verdi, Massenet, Wagner and Puccini. Here are some selections from “Madama Butterfly” by Giacomo Puccini. The Orquesta e Coro del Teatro dell’Opera di Roma is led by Gianandrea Gavazzeni.

21:02 15:07 Giacomo Puccini (1858-1924) Madama Butterfly: Bimba, bimba

Victoria de los Angeles, soprano (1954)

Giuseppe Di Stefano, Anna Maria Caali, Tito Gobbi

Orquesta e Coro del Teatro dell’Opera di Roma, Gianandrea Gavazzeni

Arias de la ópera Madama Butterfly de Giacomo Puccini fueron interpretadas por Victoria de los Ángeles, Giuseppe Di Stefano, Anna Maria Caali, Tito Gobbi y la Orquesta e Coro del Teatro dell’Opera di Roma dirigida por Gianandrea Gavazzeni.

Arias from the opera Madama Butterfly by Giacomo Puccini were preformed by Victoria de los Ángeles, Giuseppe Di Stefano, Anna Maria Caali, Tito Gobbi, and the Orquesta e Coro del Teatro dell’Opera di Roma led by Gianandrea Gavazzeni.

======================================================================

Manuel Infante fue un compositor español del sigo 20 que vivió durante muchos años en Francia. Sus obras se hicieron popular a través de interpretaciones del pianista español José Iturbi, a quien estaban dedicadas muchas de ellas. Esta es una serie de variaciones sobre un tema llamado “El vito jerezano” seguida por una sección final llamada “Danse andalouse.” Es interpretada por Eugenia Gabrieluk.

Manuel Infante was a 20th century Spanish composer who lived for many years in France. His works became popular through performances by the Spanish pianist José Iturbi, to whom many of them were dedicated. This is a series of variations on a theme called “Gracia: El vito jerezano” followed by a final section called “Danse andalouse.” It’s performed by Eugenia Gabrieluk.

21:19 10:39 Manuel Infante (1883-1958) Gracia: El vito jerezano, Danse andalouse

Eugenia Gabrieluk, piano

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Acabamos de escuchar una serie de variaciones sobre un tema llamado “El vito jerezano” seguida por una sección final llamada “Danse andalouse” compuestas por Manuel Infante e interpretadas por Eugenia Gabrieluk al piano.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. We just heard a series of variations on a theme called “Gracia: El vito jerezano” followed by a final section called “Danse andalouse”, both composed by Manuel Infante and performed by Eugenia Gabrieluk at the piano.

======================================================================

El compositor ruso Modest Músorgski murió en 1881, una semana después de cumplir los 42 años. En su vida corta dejó muchas composiciones inacabadas y desorganizadas, las cuales, más tarde, fueron terminadas, refinadas y transcritas por otros compositores. Por ejemplo, su ópera Borís Godunov fue adaptada por Rimski-Kórsakov, y más tarde Leopold Stokowski creó una síntesis orquestal. La ópera fue poco conocida en la primera parte del siglo 20 y a Stokowski le pareció que una versión sinfónica ayudaría a presentar esta gran música a una audiencia más amplia. La escucharemos interpretada por la Orquesta Sinfónica de Bournemouth bajo la batuta del uruguayo José Serebrier.

The Russian composer Modest Mussorgsky died in 1881, one week past his 42nd birthday. In his short life he left many compositions unfinished and in disarray, which were later finished, polished and transcribed by other composers. For example, his opera “Boris Godunov” was reworked by Rimsky-Korsakov, and later an orchestral synthesis was created by Leopold Stokowski. The opera was not that well-known in the first part of the twentieth century, and Stokowski felt that a symphonic version would help to bring this great music to the attention of a wider audience. We’ll hear it performed by the Bournemouth Symphony Orchestra under the baton of the Uruguayan José Serebrier.

21:32 24:21 Modest Mussorgsky (1839-1881) Symphonic Synthesis of Boris Godunov

Bournemouth Symphony Orchestra, José Serebrier

Esa fue la “Síntesis sinfónica de Boris Godunov” de Modest Músorgski arreglada por Leopold Stokowski e interpretada por la Orquesta Sinfónica de Bournemouth dirigida por José Serebrier.

That was the “Symphonic Synthesis of Boris Godunov” by Modest Mussorgsky arranged by Leopold Stokowski and performed by the Bournemouth Symphony Orchestra conducted by José Serebrier.

=======================================================================

21:56 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

La música del compositor y educador mexicano Ramón Montes de Oca canta apasionadamente sobre un fundamento de gran destreza y autoridad. Escucharemos un ejemplo llamado “Dos Estampas”. Los dos estampas se llaman “Vestigio de Sombras” y “Hacia la Bruma” . Como dice la pianista Ana Cervantes, “Para mi, estas Dos Estampas son como un despacioso viaje en un rio serpentino que, después de muchos meandros por sus paisajes se sueño, nos lleva al vasto horizonte del mar.” Ahora la escucharemos en su propia interpretación.

The music of the Mexican composer and educator Ramón Montes de Oca sings passionately over a foundation of great skill and authority. We will hear an example called “Dos Estampas” (Two Scenes). The two scenes are called “Vestige of Shadows” and “Towards the Mist”. As pianist Ana Cervantes says, “For me, these Two Scenes are like a leisurely journey on a meandering river which, after many twists and turns through its dream landscapes, brings us to the vast horizon of the sea.” We will now hear her in her own interpretation.

22:02 18:46 Ramón Montes de Oca (1953-2006) Dos Estampas

Ana Cervantes, piano

“Dos Estampas” de Ramón Montes de Oca fueron interpretadas por Ana Cervantes al piano.

“Two Scenes” by Ramón Montes de Oca were performed by Ana Cervantes at the piano.

========================================================================

Fernando Sor se llamó “el Beethoven de la guitarra” por un erudito y crítico francés importante, porque fue el guitarrista más destacado de la época. También fue el primer gran guitarrista virtuoso que viajó por toda Europa hasta Rusia. Nuestra selección de sus numerosas obras es tres minués: en mi opus 32, en sol, y en mi opus 11 número 10. Son interpretados por Andrés Segovia.

Fernando Sor was called “the Beethoven of the guitar” by an important French scholar and critic, because he was the greatest guitarist of his time. He was also the first great traveling virtuoso guitarist and he made his art known all around Europe and as far away as Russia. Our selection from his many works is three minuets: in E Opus 32, in G, and in E Opus 11 number 10. They are performed for us by Andrés Segovia.

22:22 6:42 Fernando Sor (1778-1839) Three minuets

Andrés Segovia, guitar

Esos fueron tres minués de Fernando Sor interpretados por Andrés Segovia en la guitarra. Y los escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

Those were three minuets by Fernando Sor performed by Andrés Segovia on the guitar. And we heard them here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

===========================================================================

El mexicano Carlos Chávez, que vivió entre 1899 y 1978, fue un compositor, director de orquesta, teórico de música, educador, periodista, y fundador de la Orquesta Sinfónica Nacional de México. Escribió con estilos diversos pero mucha de su música fue influenciada por la cultura nacional de México. Entre numerosas otras obras escribió 6 sinfonías. En comparación con las sinfonías números 3 y 4, su Sinfonía número 5 tiene un lenguaje que se puede considerar neoclásico. El final, Alegro con brio, especialmente justifica el nombre con su fluidez de temas y frases, las claras líneas melódicas y el contrapunto. Cierto que no es Mozart, pero suena menos del siglo 20 que algunas otras obras de Chávez. Escucharemos a la Orquesta Sinfónica de Londres dirigida por su paisano, Eduardo Mata.

Carlos Chávez, who lived from 1899-1978 was a Mexican composer, conductor, musical theorist, educator, journalist, and founder of the Mexican National Symphony Orchestra. He wrote in many musical styles, but much of his music was influenced by Mexican national culture. Among numerous other works he wrote 6 symphonies. In comparison with the Third and Fourth Symphonies, his Fifth Symphony has a language that can be considered neoclassical. The finale, Allegro con brio, especially justifies the label with its flow of motifs and phrases, the clear melodic lines and counterpoint. It’s certainly not Mozart, but it does sound less “20th century” than some of Chavez’ other works. We’ll hear the London Symphony Orchestra conducted by his fellow countryman, Eduardo Mata.

22:31 23:43 Carlos Chávez (1899-1978) Fifth Symphony

London Symphony Orchestra, Eduardo Mata

La quinta sinfonía de Carlos Chávez fue interpretada por la Orquesta Sinfónica de Londres dirigida por Eduardo Mata.

The fifth symphony of Carlos Chávez was performed by the London Symphony Orchestra conducted by Eduardo Mata.

=======================================================================

22:55 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>