2/1/2017
Feb 1, 2017
20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs
21:00 1:00
Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentadora, Nora Villanueva, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.
Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Nora Villanueva, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.
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Un buen ejemplo de la cultura musical de Latinoamérica es el compositor Arturo Márquez, que nació en Sonora en México en 1950. Entre sus numerosas composiciones, escribió un ciclo de danzones basados en la música de Cuba y Veracruz, que es una región de México. El Danzón numero 2, que debutó en 1994, fue encargado por UNAM, la Universidad Nacional Autónoma de México. Actualmente es tan popular que mucha gente lo llama “el segundo himno nacional de México.” Escucharemos una interpretación de la “Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolívar” dirigida por Gustavo Dudamel.
A good example of the musical culture of Latin America is composer Arturo Márquez, who was born in Sonora, Mexico in 1950. Among his many compositions he wrote a series of Danzones (which is a type of popular dance) based on the music of Cuba and the Veracruz region of Mexico . Danzón number 2, which debuted in 1994, was commissioned by the National Autonomous University of Mexico (UNAM). It has since become so popular that some like to call it Mexico’s “second national anthem”. We’ll hear a performance by the “Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela” directed by Gustavo Dudamel.
21:04 9:46 Arturo Márquez (1950-) Danzón no. 2
Gustavo Dudamel, Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela
(Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolívar)
Acabamos de escuchar el Danzón número 2 de Arturo Márquez interpretado por la Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolívar bajo la batuta de Gustavo Dudamel.
We just heard the Danzón number 2 of Arturo Márquez performed by the Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela under the baton of Gustavo Dudamel.
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Pronto escucharemos una pieza aún más salvaje y emocionante que la que acabamos de escuchar. Pero primero nos relajemos un poco con un tango de Argentina.
Soon we will hear a piece that is even more wild and exciting than the one we just heard. But first, let’s relax a little with a tango from Argentina.
Astor Piazzolla fue el hombre que logró llevar al tango Argentino, desde la sala de baile hasta la sala de conciertos. De joven estudió el bandoneón, el instrumento tradicional del tango, que es un tipo de concertina o acordeón, y formó un quinteto basado en ese instrumento para el cual escribió la mayoría de sus composiciones. Sin embargo, esta pieza, “Milonga sin palabras,” se escribió al principio para su esposa, la mezzosoprano Laura Escalada Piazzolla, acompañada del piano. Está interpretada aquí por los músicos Argentinos Jorge de la Vega en la flauta y Carlos Franzetti al piano.
Astor Piazzolla was the man who moved the Argentinian tango from the dance hall to the concert stage. He was trained on the bandoneón, the traditional tango instrument that is similar to a concertina, a type of accordion, and he formed a quintet based on that instrument that he wrote most of his compositions for. However this piece, “Milonga sin Palabras,” was originally written for his wife, mezzo-soprano Laura Escalada Piazzolla, accompanied by piano. It is performed here by Argentinian musicians Jorge de la Vega on the flute and Carlos Franzetti on the piano.
21:15 5:45 Astor Piazzolla (1921-1992) Milonga sin palabras
Jorge de la Vega, flute; Carlos Franzetti, piano
Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica con “una conexión latina” con su presentadora Nora Villanueva. Donde acabamos de escuchar “Milonga sin palabras” de Astor Piazzolla, interpretada por Jorge de la Vega en la flauta y Carlos Franzetti al piano.
You’re listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection”, with your host Nora Villanueva. Where we just heard “Milonga without words” by Astor Piazzolla, performed for us by Jorge de la Vega on flute and Carlos Franzetti at the piano.
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La próxima obra en la agenda es “La Noche de los Mayas”, una obra del compositor mexicano Silvestre Revueltas que escribió originalmente para una película del año 1939 dirigida por Chano Urueta. La película tiene lugar en la época de los Mayas y se trata de una historia trágica del amor perdido. Termina con el sacrificio de la heroína y el asesinato de su amante por el joven que había dejado plantado. Durante la composición de la música, Revueltas recibió la triste noticia de la muerte de su madre. Tal vez se puede oír un poco de su angustia en la música
[La “es” no se pronuncia en “Ives”:]
Esta versión es una recopilación de la partitura realizada en forma de sinfonía por José Ives Limantour en 1960, 20 años después de la muerte del compositor. Tiene cuatro movimientos llamados, “Noche de los mayas,” “Noche de jaranas,” (Jaranas es una clase de música alegre) “Noche de Yucatán” y “Noche de encantamiento.” La última sección incluye un segmento con una improvisación salvaje de los percusionistas que da la sensación real de estar en el medio de un antiguo ritual Maya. En esta grabación, una vez más,escucharemos a la Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolívar, dirigida por Gustavo Dudamel.
Next on the agenda is “La noche de los mayas” (The Night of the Mayas), a work by the Mexican composer Silvestre Revueltas that he originally wrote for a 1939 film directed by Chano Urueta. The film is set in the times of the Mayas and concerns a tragic story of lost love, ending with the sacrifice of the heroine and the murder of her lover by the young man she jilted. While Revueltas was writing the score, he received word of the tragic death of his mother. Perhaps you can hear a little of his anguish in the music.
The version we will hear is an orchestral arrangement of the film score made by José Ives Limantour in 1960, 20 years after the composer’s death. It is in four movements called, “Night of the Mayas,” “Night of the Jaranas” (the jarana is a type of joyful dance), “Night of Yucatán” and “Night of enchantment”. That last section includes a passage of wild improvisation by the percussion section that really feels like you’re in the middle of an ancient Mayan ritual. On this recording, once again we’ll hear the Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela conducted by Gustavo Dudamel.
21:24 29:56 Silvestre Revueltas (1899-1940) La noche de los mayas
Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela, Gustavo Dudamel
(Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolívar)
¿Le gustó la improvisación de los percusionistas? Creo que puedo adivinar que ellos disfrutaron mucho interpretando esta pieza.
What did you think of that improvisation of the percussion section? I’ll bet they had a lot of fun with that one.
Eso fue “La noche de los mayas” de Silvestre Revueltas. La Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolívar, dirigida por Gustavo Dudamel.
That was “The Night of the Mayas” by Silvestre Revueltas. The Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela was conducted by Gustavo Dudamel.
21:54
Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresamos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.
You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music en a couple minutes.
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Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica. Ahora continuamos con música de España.
Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America. Next we have music of Spain.
La suite de piano “Goyescas” fue escrita por el compositor de los comienzos del siglo 20, Enrique Granados. El nombre viene del hecho que fue inspirada en las pinturas de Francisco Goya. Está organizada en dos libros, ambos subtitulados “Los Majos Enamorados.” El primer libro tiene las siguientes cuatro secciones.
1. Los Requiebros
2. Coloquio en la Reja
3. El fandango de Candil
4. Quejas, o la Maja y el Ruiseñor
Esa última sección del primer libro fue dedicada a la esposa de Granados, Amparo. Creo que la calidad de la profunda introspectiva la hace una de las obras de piano más importante del siglo 20. Y que esta comienza aproximadamente 24 minutos después del principio.
“Goyescas” tiene fama de ser muy difícil de llegar a dominar. La mundialmente famosa pianista española Alicia de Larrocha tiene un gran éxito en esta grabación del año 1977. Escucharemos la primara parte esta semana y continuaremos con la segunda parte la próxima semana.
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The piano suite “Goyescas” was written by the early 20th century Spanish composer Enrique Granados. The name comes from the fact that it was inspired by the paintings of Francisco Goya. It is organized in two books, both sub-titled “Los majos enamorados” (The gallants in love). Book one has four sections.
1. The amorous compliments (or sweet nothings)
2. Conversation at the window
3. Fandango by candlelight
4. Lament, or beauty and the nightingale
That last section of the first book was dedicated to Granados’ wife Amparo. I feel that its profoundly introspective quality makes it one of the most important piano works of the 20th century. It starts about 24 minutes into the piece.
Goyescas has the reputation of being extremely difficult to master. The world-renowned Spanish pianist Alicia de Larrocha does a magnificent job on this 1977 recording. We’ll hear part one this week and finish up with part two next week.
21:04 30:48 Enrique Granados (1867-1916) Goyescas, part 1
Alicia de Larrocha, piano
Acabamos de escuchar la primera parte de la suite para piano “Goyescas” de Enrique Granados. Con la interpretación de la aclamada Alicia de Larrocha. Escucharemos la segunda parte la próxima semana.
We’ve just heard the first part of the piano suite “Goyescas” by Enrique Granados. The interpretation was by the acclaimed Alicia de Larrocha. We’ll hear part 2 next week.
Soy su servidora Nora Villanueva y quisiera recordarle que Ud. está escuchando “Tonos Clásicos”, el programa de la música clásica con “una conexión latina” donde cada semana disfrutamos de la cultura musical de España y Latinoamérica.
This is your host Nora Villanueva and I’d like to remind you that you are listening to “Classical Tones”, the program of classical music “with a Latin connection” where every week we enjoy the musical culture of Spain and Latin America.
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Quizás Ud. ha oído hablar de “Los Romero” – la familia real de la guitarra. El padre Celedonio ya ha fallecido, pero la tradición continua con varios hijos y nietos que siguen la tradición formando el famoso cuarteto a través de los años. Esta grabación del año 1962 escucharemos la interpretación de Celedonio, Celin, Pepe y Ángel Romero.
La pieza es de Luis de Milán, un compositor del siglo 16. Fue escrita para la vihuela, que fue un instrumento antiguo similar al laúd pero en forma de una guitarra. Escribió 6 pavanas, que es un baile lento y majestuoso de la corte española. Escucharemos a “Los Romero” tocar 3 de las 6 pavanas.
[in Inglés se llaman “Los Romeros” con la última “s”]
Perhaps you have heard of “Los Romeros” – the royal family of the guitar. The father, Celedonio, has now passed away but the tradition continues with various of his sons and grandsons joining the famous quartet over the years. This recording from 1962 includes Celedonio, Celin, Pepe and Ángel Romero.
The piece is by the 16th-century composer Luis de Milán. It was written for the vihuela, which was an early instrument similar to a lute but in the shape of a guitar. He wrote a set of six pavans, which is a slow, stately Spanish court dance. The Romeros play 3 of the 6.
22:37 8:46 Luis de Milán (c. 1500-after 1561) Three Pavans
Los Romeros (Celedonio, Celin, Pepe & Ángel Romero)
Acabamos de escuchar Tres Pavanas de Luis de Milán interpretadas por el cuarteto de guitarras “Los Romero”.
We just heard Three Pavans by Luis de Milán performed by the guitar cuartet “Los Romeros”.
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Para terminar este programa, escuchemos música del Argentina. El compositor argentino Alberto Williams estudió la música folklórica de su patria y utilizó elementos de esa música en varios ciclos de canciones con textos que escribió el mismo. Las “Canciones Incaicas” contienen tres secciones llamadas “Quena” (flauta de lengüeta), “Yaraví” (canción folklórica de los Incas) y “Vidalita” (canción folklórica de Argentina). Son cantadas por la chilena María Teresa Uribe acompañada por Balázs Szokolay al piano.
To round out this show let’s listen to some music from Argentina. The Argentinian composer Alberto Williams studied the folkloric music of his native country and used elements of that music in a number of song cycles on texts that he wrote himself. The Canciones Incaicas contain three sections, called “Quena” (reed flute), “Yaraví” (Inca folk song) and “Vidalita” (Argentinian folk song). They are sung by the Chilean soprano María Teresa Uribe accompanied by Balázs Szokolay on the piano.
22:47 8:50 Alberto Williams (1862-1952) Canciones Incaicas
María Teresa Uribe, soprano
Balázs Szokolay, piano
Hemos escuchado tres Canciones Incaicas del Argentino Alberto Williams interpretadas por la soprano María Teresa Uribe y el pianista Balázs Szololay.
And we heard three Inca songs by the Argentinian Alberto Williams performed by soprano María Teresa Uribe and pianist Balázs Szololay.
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22:56
Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Nos reunimos cada miércoles comenzando a las 9 pm con la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentadora Nora Villanueva, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.
I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF in Santa Rosa California. We’re here every Wednesday starting at 9 pm with some of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Nora Villanueva, hoping to be with you again next week.
22:58 3:00