1/29/2025
January 29, 2025
20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs
21:00 1:00 <Theme music>
[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]
[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]
=======================================================================
Comenzamos con un tango de Astor Piazzolla llamado “Fracanapa.” El título no tiene nada que ver con el condado de Napa aquí en California, sino que es inspirado en el carnaval de Venecia, Italia, en el cual la gente se pone trajes deslumbrantes y máscaras. La máscara llamada “Fracanapa” representa la burguesía veneciana venida a menos. Esta versión es para dos guitarras, tocadas por Sérgio y Odair Assad, un violín con Fernando Suarez Paz, y un bandoneón interpretado por Marco Nisinman.
We start off with a tango by Astor Piazzolla called “Fracanapa.” The name has nothing to do with Napa County here in California, but is inspired by a festival in Venice Italy in which people put on dazzling costumes and masks. The mask named “Fracanapa” represents the down-at-the-heels Venetian bourgeoisie. This is a version for two guitars, played by Sérgio and Odair Assad, one violin with Fernando Suarez Paz, and a bandoneón played by Marco Nisinman.
21:02 3:31 Astor Piazzolla (1921-1992) Fracanapa (arr. Sérgio Assad)
Sérgio & Odair Assad, guitars
Fernando Suarez Paz, violin
Marceo Nisinman, bandoneón
“Fracanapa” de Astor Piazzolla fue interpretada por los guitarristas Sérgio y Odair Assad, Fernando Suarez Paz en el violín, y Marceo Nisinman en el bandoneón.
“Fracanapa” by Astor Piazzolla was performed by guitarists Sérgio and Odair Assad, Fernando Suarez Paz on violin, and Marceo Nisinman on the bandoneón.
==================================================================
Del siglo 20 regresamos a la época de Colón. Alonso de Alba fue un compositor en la capilla castellana de los reyes católicos, Fernando e Isabel. Escucharemos una de sus piezas, preservada en el “Cancionero de Segovia”, llamada “Veni creator” interpretada por el Grupo de Música Alfonso X el Sabio” dirigido por Luis Lozano Virumbrales.
From the 20th century we move back to the time of Columbus. Alonso de Alba was a composer in the Castilian chapel of the Catholic monarchs, Ferdinand and Isabella. We’ll hear one of his pieces that was preserved in the “Cancionero de Segovia” called “Veni creator” (Come o creator) performed by the music group “Alfonso X the Wise” led by Luis Lozano Virumbrales.
21:07 3:06 Alonso de Alba (d. after 1519) Veni creator
Grupo de Música “Alfonso X el Sabio”, Luis Lozano Virumbrales
Esa fue una pieza llamada “Veni creator” de Alonso de Alba interpretada por el Grupo de Música “Alfonso X el Sabio” bajo la batuta de Luis Lozano Virumbrales.
That was a piece called “Veni creator” by Alonso de Alba performed by the music group “Alfonso X the Wise” under the baton of Luis Lozano Virumbrales.
=======================================================================
Si bien es de origen alemán, el vals fue popular en Polonia a principios del siglo XIX. El compositor polaco Frédéric Chopin escribió 19 de ellos, que se dividen en tres grupos. El primero, los números del 1 al 8, contiene los valses más importantes, aquellos con números de opus y publicados en vida de Chopin. El segundo grupo, los números del 9 al 13, fue editado y catalogado por el amigo de Chopin, Julián Fontana, tras su muerte en 1849. El tercero, los números del 14 al 19, incluye aquellos valses sin número de opus que se editaron esporádicamente entre 1863 y 1955. Ahora escucharemos uno del segundo grupo, el número 12 en fa menor, interpretado por el pianista brasileño Arthur Lima.
While of German origin, the waltz was popular in Poland during the early 1800s. The Polish composer Frédéric Chopin wrote 19 of them, which are divided into three groups. The first, numbers 1 to 8, contains the most important waltzes, those given opus numbers and published during Chopin’s lifetime. The second group, numbers 9 to 13, was edited and cataloged by Chopin’s friend Julián Fontana after his death in 1849. The third, numbers 14 to 19, includes those waltzes without opus numbers that were sporadically edited between 1863 and 1955. We we’ll now hear one from the second group, number 12 in F minor, performed by the Brazilian pianist Arthur Lima.
21:12 3:03 Frédéric Chopin (1810-1849) Waltz No. 12 in F minor, Op Posth
Arthur Lima, piano
Eso fue el Vals No. 12 en fa menor Op. Póstuma de Frédéric Chopin interpretado por Arthur Lima al piano.
That was Waltz No. 12 in F minor, Op. Posthumous by Frédéric Chopin performed by Arthur Lima at the piano.
=======================================================================
Quizás la obra más famosa del compositor americano Leonard Bernstein es “West Side Story” un musical basado en la obra de Shakespaere que trata de los amantes malhadados Romeo y Julieta. Pero está ubicada en el Nueva York del siglo 20, con los grupos Jets y Sharks, dos pandillas callejeras de anglos y puertorriqueños en guerra, en vez de los Montague y los Capulet. Tony y María se enamoran a pesar de ser de pandillas distintas. Escucharemos al famoso tenor español José Carreras, representando el papel de Tony, interpretar la canción de amor “Tonight” con Robert Farnon dirigiendo su propia orquesta.
Perhaps the best-known work of the American composer and conductor Leonard Bernstein is “West Side Story,” a musical based on Shakespaere’s story of star-crossed lovers “Romeo and Juliet.” But it’s placed in 20th-century New York, with the warring Montagues and Capulets replaced with the Jets and the Sharks, two street gangs of Anglos and Puerto Ricans. Tony and Maria fall in love despite being on opposite sides. We’ll hear the famous Spanish tenor José Carreras, playing the part of Tony, sing the love song “Tonight” with Robert Farnon and his orchestra.
21:17 2:34 Leonard Bernstein (1918-1990) “Tonight” from West Side Story
José Carreras, tenor
Robert Farnon and his Orchestra
“Tonight” del musical “West Side Story” de Leonard Bernstein fue interpretado por el tenor José Carreras acompañado de la orquesta dirigida por Robert Farnon.
“Tonight” from the musical “West Side Story” by Leonard Bernstein was performed by tenor José Carreras accompanied by the orchestra conducted by Robert Farnon.
======================================================================
Ahora escucharemos una composición de un compositor con 6 años de edad. Se llama “El cuco”. Es la primera obra del compositor español Ernesto Halffter. No sabía escribir la música a esa edad, pero sus estudiantes le convencieron para que interpretara la obra en una clase magistral de 1985 en Segovia cuando tenía 80 años, sin que supiera que un micrófono oculto grababa cada nota. El pianista Adam Kent ha transcrito la cinta y la interpreta aquí para nosotros.
Now we’ll hear a composition by a 6-year-old composer. It is called “The Cuckoo”. It was the very first work by the Spanish composer Ernesto Halffter. He didn’t know how to write music at that age, but his students talked him into performing the work in a 1985 master class in Segovia when he was 80 years old, unaware of the microphone recording every note. Pianist Adam Kent has transcribed the tape and performs it for us here.
21:20 1:13 Ernesto Halffter (1905-1989) El cuco (1911)
Adam Kent, piano
La primera composición de Ernesto Halffter llamada “El cuco” fue interpretada por Adam Kent al piano. Y la escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.
The first composition by Ernesto Halffter called “The Cuckoo” was performed by Adam Kent at the piano. And we heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.
=======================================================================
Sin Duda, el compositor romántico más famoso de todos los tiempos fue el ruso Piotr Ilich Chaikovski. La primera interpretación de su primer concierto para piano tuvo lugar el 25 de octubre de 1875 en Boston, Massachusetts. No fue muy bien recibido por la critica, pero le encantó a la audiencia y ha sido una obra principal del repertorio de concierto desde aquél momento. Escucharemos a la gran pianista argentina Martha Argerich con la Filarmónica de Berlín bajo la batuta de Claudio Abbado.
Probably the most famous romantic composer of all time was the Russian, Peter Ilyich Tchaikovsky. The first performance of his first piano concerto took place on October 25, 1875 in Boston Massachusetts. The critical reception was mixed, but the audience loved it and it has been a staple of the concert repertoire ever since. We’ll hear the great Argentinian pianist Martha Argerich with the Berlin Philharmonic under the baton of Claudio Abbado.
21:23 32:00 Peter Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) Piano Concerto No. 1 in B flat minor Op. 23
Martha Argerich, piano
Berliner Philharmoniker, Claudio Abbado
Acabamos de escuchar el Concierto para Piano No. 1 de Piotr Ilich Chaikovski interpretado por Martha Argerich al piano acompañada de la Filarmónica de Berlín dirigida por Claudio Abbado.
We just heard the Concerto for Piano No. 1 by Peter Ilyich Tchaikovsky performed by Martha Argerich at the piano backed up by the Berlin Philharmonic conducted by Claudio Abbado.
=======================================================================
21:56 <Theme music>
[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]
[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]
=============================== HOUR 2 =================================
[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]
[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]
=======================================================================
Comencemos la hora con una obra para guitarra llamada “Vals número 1” del compositor contemporáneo mexicano, Andrés David Ramírez. El guitarrista en esta grabación es Elías Barreiro.
Let’s start off the hour with a piece for guitar called “Waltz number 1” written by the contemporary Mexican composer Andrés David Ramírez. The guitarist on this recording is Elías Barreiro.
22:01 2:58 Andrés David Ramirez (1957-) Vals No. 1
Elias Barreiro, guitar
El “Vals No. 1” de Andrés David Ramírez fue interpretado por Elías Barreiro en la guitarra.
The “Waltz No. 1” by Andrés David Ramírez was performed by Elías Barreiro on the guitar.
====================================================================
La venezolana Teresa Carreño fue pianista, cantante, compositora y directora de orquesta. Debutó como pianista en 1862 a la edad de 8 años en Nueva York. Al año siguiente dio un concierto para Abraham Lincoln en la casa blanca. En 1866 se trasladó a Europa y debutó como cantante de ópera en 1876. Compuso docenas de obras, incluso 40 para piano. Esta, llamada “Vals gayo” se compuso en Sydney en 1910. Escucharemos una interpretación de su paisana Clara Rodríguez.
The Venezuelan Teresa Carreño was a pianist, singer, composer and conductor. She made her piano performing debut in 1862 at the age of 8 in New York City. The following year she performed for Abraham Lincoln at the White House. In 1866 she moved to Europe, making her debut as an opera singer in 1876. She composed dozens of works, including 40 for piano. This one, called “Vals gayo” (Gay Waltz) was composed in Sydney in 1910. We’ll hear a rendition by her countrywoman Clara Rodríguez.
22:05 4:13 Teresa Carreño (1853-1917) Vals gayo (Gay waltz)
Clara Rodríguez, piano
Ese fue el “Vals gayo” de Teresa Carreño interpretado por Clara Rodríguez al piano.
That was the “Gay Waltz” by Teresa Carreño performed by Clara Rodríguez at the piano.
=======================================================================
El compositor y organista peruano José de Orejón y Aparicio vivió entre 1705 y 1765. Es considerado el principal compositor del barroco nacido en tierra americana. Fue el primer músico de origen mestizo que ocupó el codiciado cargo de maestro de capilla de la catedral de Lima. Escucharemos su obra llamada “Mariposa de sus rayos” interpretada por la soprano Carol Ann Allred con los músicos de Chatham Baroque.
The Peruvian composer and organist José de Orejón y Aparicio lived from 1705 to 1765. He is considered the most important baroque composer born in the Americas. He was the first musician of mestizo origin to occupy the coveted position of Chapel Master of the Lima cathedral. We’ll hear his work called “Mariposa de sus rayos” performed by soprano Carol Ann Allred with the musicians of Chatham Baroque.
22:11 5:49 José de Orejón y Aparicio(1706?-65) Mariposa de sus rayos
Carol Ann Allred, soprano
Chatham Baroque
Un aria llamada “Mariposa de sus rayos” de José de Orejón y Aparicio fue interpretada por la soprano Carol Ann Allred y Chatham Baroque. Y la escuchamos aquí en el programa Tonos Clásicos donde disfrutamos de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.
An aria called “Mariposa de sus rayos” by José de Orejón y Aparicio was performed by soprano Carol Ann Allred and Chatham Baroque. And we heard it here on the Classical Tones program where we enjoy classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.
======================================================================
El director de orquesta y compositor mexicano Eduardo Mata dirigió la Orquesta Sinfónica de Dallas desde 1977 hasta 1993, con la más larga permanencia que ningún otro de sus Directores de Música. Durante esa época grabaron gran parte del repertorio clásico estándar. Esta grabación del año 1980 es el Concierto para piano no. 22 en mi bemol de Wolfgang Amadeus Mozart con Emanuel Ax al piano. La cadencia es del propio Señor Ax.
The Mexican conductor and composer Eduardo Mata led the Dallas Symphony Orchestra from 1977 to 1993, the longest tenure of any of its Music Directors. During that time they recorded much of the standard classical repertoire. This recording from 1980 is of Wolfgang Amadeus Mozart’s Piano Concerto number 22 in E flat with Emanuel Ax at the piano. The cadenza is by Mr. Ax himself.
22:19 36:10 Wolfgang Mozart (1756-1791) Concerto No. 22 in E flat, K 482
Emanuel Ax, piano
Dallas Symphony Orchestra, Eduardo Mata
El Concierto No. 22 de Wolfgang Amadeus Mozart fue interpretada por Emanuel Ax al piano con la Orquesta Sinfónica de Dallas dirigida por Eduardo Mata.
The Concerto No. 22 by Wolfgang Amadeus Mozart was performed by Emanuel Ax at the piano with the Dallas Symphony Orchestra conducted by Eduardo Mata.
=======================================================================
22:55 <Theme music>
[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]
[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]
22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>