September 4, 2019

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentadora, Genevieve Navar Franklin, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Genevieve Navar Franklin, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

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La ópera Carmen tiene mas melodías memorables que cada otra ópera. Una de las más hermosas es la aria de Micaëla del acto 3, “Je dis, que rien ne m’epouvante” (Digo que nada me da miedo). Escucharemos a la soprano Renee Fleming y la Orquesta Filarmónica de Londres dirigida por Sir John Mackerras.

The opera Carmen by Georges Bizet has more memorable tunes than any opera ever written. One of the most beautiful is Micaëla’s aria from act 3, “Je dis, que rien ne m’epouvante” (I say that nothing frightens me). Here’s soprano Renee Fleming and the London Philharmonic Orchestra directed by Sir John Mackerras.

21:02 6:28 Georges Bizet (1838-1875) Carmen: Je dis, que rien ne m’epouvante

Renee Fleming, soprano (Micaëla’s aria)

London Philharmonic Orchestra, Sir John Mackerras

La aria de Micaëla de la ópera Carmen de Georges Bizet fue interpretada por la soprano Renee Fleming con la Orquesta Filarmónica de Londres dirigida por Sir John Mackerras.

Micaëla’s aria from the opera Carmen by Georges Bizet was performed by soprano Renee Fleming with the London Philharmonic Orchestra directed by Sir John Mackerras.

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El compositor escocés-francés del siglo 19 Henry Litolff tiene fama por sólo un gran éxito. Casi la única de sus piezas que todavía se oye es el scherzo de su Concerto Symphonique número 4. Escucharemos a la pianista brasileña Christina Ortiz con la Orquesta Filarmónica Real bajo la dirección de Moshe Atzmon.

The 19th-century Scottish-French composer Henry Litolff was something of a one-hit wonder. Virtually the only of his pieces that is still played is the scherzo from his Concerto Symphonique number 4. We’ll hear the Brazilian pianist Christina Ortiz with the Royal Philharmonic Orchestra under the direction of Moshe Atzmon.

21:10 7:23 Henry Litolff (1818-1891) Scherzo from Concerto Symphonique No. 4

Christina Ortiz, piano

Royal Philharmonic Orchestra, Moshe Atzmon

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar el scherzo del Concerto Symphonique número 4 de Henry Litolff interpretado por Christina Ortiz al piano con la Orquesta Filarmónica Real bajo la dirección de Moshe Atzmon.

You’re listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard the Scherzo from the Concerto Symphonique No. 4 by Henry Litolff performed by Christina Ortiz at the piano with the Royal Philharmonic Orchestra under the direction of Moshe Atzmon.

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Todo el mundo conoce el cuento de Cenicienta. Vive con sus hermanastras crueles hasta que una mendiga (que resulta ser una hada) viene y premia a Cenicienta dándole una carroza y un nuevo aspecto. En el baile, Cenicienta se enamora del príncipe. Queda sólo hasta medianoche cuando el encanto se rompe. Pero, ella deja su zapatito, que el príncipe utiliza para encontrarla otra vez. Ha habido muchas versiones de esa historia a través de los años. En el siglo 20, además de la película de Disney, tenemos el ballet del compositor ruso Serguéi Prokófiev. Escucharemos una transcripción muy interesante de la música de Prokofiev para dos pianos por el pianista y compositor ruso Mikhail Pletnev. Aquí la interpreta él mismo junto con la pianista argentina Martha Argerich.

Everyone knows the story of Cinderella. She lives with her wicked stepsisters, until a beggar (who reveals herself to be a fairy) comes and rewards Cinderella by giving her a coach and a new look. At the ball, Cinderella falls in love with the prince. She stays only until midnight, when the spell wears off. But she leaves her slipper behind, which the prince uses to find her again. There have been many adaptations of the story over the years. In the 20th century, besides the Disney film, we have the ballet by the Russian composer Sergei Prokofiev. We’ll hear a very interesting transcription of Prokofiev’s music for two pianos by the Russian pianist and composer Mikhail Pletnev. He plays here with the Argentinian pianist Martha Argerich.

21:20 35:38 Sergei Prokofiev (1891-1953) Cinderella

Transcribed by Mikhail Pletnev

Martha Argerich, Mikhail Pletnev, pianos

Acabamos de escuchar “Cenicienta” de Serguéi Prokófiev en una transcripción para dos pianos interpretada por Mikhail Pletnev y Martha Argerich.

We just heard “Cinderella” by Sergei Prokofiev in a transcription for two pianos performed by Mikhail Pletnev and Martha Argerich.

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21:55 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

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Comencemos la segunda hora del programa con una canción de amor tradicional de España arreglada para flauta y orquesta por James Galway. Escucharemos al mismo “hombre con flauta de oro” con la Orquesta Filarmónica Nacional bajo la batuta de Charles Gerhardt.

Let’s start off the second hour of the program with a traditional Spanish love song arranged for flute and orchestra by James Galway. We’ll hear the “man with the golden flute” himself with the National Philharmonic Orchestra under the baton of Charles Gerhardt.

22:01 3:20 Anonymous Spanish Love Song

James Galway, flute

National Philharmonic Orchestra, Charles Gerhardt

Esa fue una canción española de amor anónima arreglada e interpretada por James Galway en la flauta acompañado por la Orquesta Filarmónica Nacional dirigida por Charles Gerhardt.

That was an anonymous Spanish love song arranged and performed by James Galway on the flute accompanied by the National Philharmonic Orchestra conducted by Charles Gerhardt.

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Andrés Segovia fue el hombre que devolvió la guitarra a la sala de conciertos después de un lapso de 200 años. Desde principios de 1800 hasta principios del siglo 20, no se escribió casi ninguna obra de música clásica para este instrumento. Gracias a su técnica impecable y la gran maestría se su arte, Segovia pudo convencer a varios compositores que escribieran nuevas obras para la guitarra. Dos ejemplos son estas piezas llamadas “Burgalesa y Albada” y “Arada” de Federico Moreno Torroba.

Andrés Segovia was the man who brought the guitar back into the concert hall after a lapse of 200 years. From the early 1800s to the early 20th century, almost no classical music was written for the instrument. Through his flawless technique and masterful artistry, Segovia was able to convince a number of composers to write new works for guitar. An example is these two pieces called “Burgalesa y Albada” and “Arada” by Federico Moreno Torroba.

22:06 3:16 Federico Moreno Torroba (1891-1982) Burgalesa y Albada

2:56 Federico Moreno Torroba (1891-1982) Arada

Andrés Segovia, guitar

Acabamos de escuchar dos piezas llamadas “Burgalesa y Albada” y “Arada” de Federico Moreno Torroba interpretadas por Andrés Segovia en la guitarra.

We just heard two pieces called “Burgalesa y Albada” and “Arada” by Federico Moreno Torroba performed by Andrés Segovia on the guitar.

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Tomás Luis de Victoria fue uno de los compositores más destacados de la música sagrada durante el siglo 16. Es conocido como el “Palestrina español” por su estilo similar. Escucharemos una pieza llamada “Nigra sum sed formosa”, que quiere decir “Soy negro pero hermoso”. Es interpretada por Magdala, el coro de la Universidad de Oxford.

Tomás Luis de Victoria was one of the best-regarded composers of sacred music during the 16th century. He was known as the “Spanish Palestrina” for his similar style. We’ll hear a piece called “Nigra sum sed formosa”, which means “I am black but beautiful”. It is performed by Magdala, the chorus of Oxford University.

22:13 3:35 Tomás Luis de Victoria (1532-1594) Nigra sum sed formosa

Magdala (chorus of Oxford University)

“Nigra sum sed formosa” de Tomás Luis de Victoria fue interpretada por Magdala, el coro de la Universidad de Oxford.

“Nigra sum sed formosa” by Tomás Luis de Victoria was performed by Magdala, the chorus of Oxford University.

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El compositor español Gerónimo Giménez fue un destacado compositor de zarzuela, que es un tipo de comedia musical importante en la historia de España y sigue siendo popular hoy día. Giménez escribió dos zarzuelas del género chico sobre el maestro andaluz de danza, Luis Alonso. Escucharemos intermedios de ambas; el primero viene de “El baile de Luis Alonso” y el segundo de “La boda de Luis Alonso.” La Orquesta de la Comunidad de Madrid es dirigida por Miguel Roa.

The Spanish composer Gerónimo Giménez was a leading composer of the zarzuela, which is the historical Spanish musical comedy that is still popular today. Giménez wrote two zarzuelas in the género chico style that concern the Andalusian master of dance Luis Alonso. We’ll hear intermezzos from both, the first from “Luis Alonso’s Dance” and the second from “Luis Alonso’s Wedding”. The Orchestra of the Comunidad de Madrid is directed by Miguel Roa.

22:18 3:32 Gerónimo Giménez (1854-1923) El baile de Luis Alonso – Intermedio

5:44 Gerónimo Giménez (1854-1923) La boda de Luis Alonso – Intermedio

Comunidad de Madrid Orchestra, Miguel Roa

Esos fueron dos intermedios de Gerónimo Giménez de sus zarzuelas “El baile de Luis Alonso” y “La boda de Luis Alonso” interpretados por la Orquesta de la Comunidad de Madrid dirigida por Miguel Roa. Y los escuchamos aquí en el programa Tonos Clásicos donde disfrutamos de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

Those were two intermezzos by Gerónimo Giménez from his zarzuelas “Luis Alonso’s Dance” and “Luis Alonso’s Wedding” performed by the Orchestra of the Comunidad de Madrid directed by Miguel Roa. And we heard them here on the Classical Tones program where we enjoy classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

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Carlos Chávez, que vivió entre 1899 y 1978 fue el hombre que llevó a México al mundo de la música moderna. Uno de los mejores ejemplos de ello es “Caballos de Vapor” (también conocida como H. P. por las siglas de “Horse Power” en inglés). Esta suite viene de un ballet del mismo nombre e intenta pintar el contraste entre las tierras fértiles y productivas del sur de México y el norte frío e industrial. Hay tres secciones llamadas “Danza del Hombre”, “Barco hacia el Trópico” y “El Trópico”. Escucharemos a la Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela bajo la batuta de Eduardo Mata.

Carlos Chávez, who lived from 1899 to 1978, was the man who brought Mexico into the world of modern music. Caballos de Vapor (also known as H.P. for Horse Power, it’s English title), provides one of the best examples of that. This suite comes from a ballet of the same name and is intended to depict the contrast between the fertile and productive lands of the south of Mexico and the cold. industrial north. There are three sections called “Dance of Man”, “Boat to the Tropics” and “The Tropics” We’ll hear the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela under the baton of Eduardo Mata.

22:30 25:21 Carlos Chávez (1899-1978) Suite de Caballos de Vapor

Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela, Eduardo Mata

Acabamos de escuchar nuestra última pieza del programa, Caballos de Vapor, del compositor mexicano Carlos Chávez acompañado por la Orquesta Sinfónica de Venezuela dirigida por Eduardo Mata.

We just heard our last piece of the program, Horse Power, by the Mexican composer Carlos Chávez accompanied by the Symphony Orchestra of Venezuela directed by Eduardo Mata.

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22:56 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentadora Genevieve Navar Franklin, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Genevieve Navar Franklin, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>