9/27/2023

September 27, 2023

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

El obituario del pianista chileno Claudio Arrau aparecido en el New York Times el 10 de junio de 1991 afirmaba que era “uno de los más grandes pianistas del siglo XX”. El artículo señalaba además que “era apreciado por su enfoque aristocrático de las grandes obras del siglo XIX”. Fue un niño prodigio. A los 4 años sorprendió a su madre, profesora de piano, al tocar de memoria algunas de las piezas que sus alumnos habían tocado en sus lecciones. Supo leer música antes que leer palabras y dio su primer recital público, un ambicioso programa de obras de Mozart, Beethoven y Schumann, cuando tenía tan sólo 5 años. Escucharemos ahora una obra de Frédéric Chopin que grabó en 1979, cuando tenía 76 años, el Impromptu No. 4 en do sostenido menor, op. 66.

The obituary of the Chilean pianist Claudio Arrau that appeared in the New York Times on June 10, 1991, stated that he was “one of the greatest pianists of the 20th century”. The article further noted that he “was prized for an aristocratic approach to the great works of the 19th century”. He was a child prodigy. At the age of 4 he startled his mother by playing from memory some of the pieces her students had played in her lessons. He could read music before he could read words and gave his first public recital, an ambitious program of works by Mozart, Beethoven and Schumann, when he was only 5 years old. We will now hear a work by Frédéric Chopin that he recorded in 1979, when he was 76 years old, the Impromptu No. 4 in C sharp minor, Op. 66.

21:03 5:42 Frédéric Chopin (1810-1849) Impromptu No. 4 in C# minor, Op. 66

Claudio Arrau, piano

El Impromptu No. 4 en do sostenido menor, Op. 66. de Frédéric Chopin fue interpretado por Claudio Arrau al teclado.

The Impromptu No. 4 in C sharp minor, Op. 66. by Frédéric Chopin was performed by Claudio Arrau at the keyboard.

======================================================================

El “Cancionero de la Colombina” en un tiempo perteneció a Fernando Colón, hijo de Cristóbal Colón. Representa uno de los manuscritos más antiguos de música polifónica española y muestra la influencia francesa e italiana en la música ibérica. Escucharemos cuatro villancicos anónimos del mismo, llamados “Niña y viña”, “Propiñan de melyor”, “Como no le andaré yo?” y “Recercada”. La soprano es Montserrat Figueras acompañada de Hespèrion XX dirigida por Jordi Savall.

The “Cancionero de la Colombina” (the Columbus songbook) at one time belonged to Fernando Columbus, the son of Christopher Columbus. It represents one of the most ancient manuscripts of Spanish polyphonic music and shows the French and Italian influence on Iberian music. We’ll hear four anonymous villancicos from it, called “Niña y viña”, “Propiñan de melyor”, “Como no le andaré yo?” and “Recercada”. The soprano is Montserrat Figueras accompanied by Hespèrion XX directed by Jordi Savall.

21:10 7:13 Anonymous (late 15th century) Cancionero de la Columbina (tracks 1-4)

Montserrat Figueras, soprano

Hespèrion XX, Jordi Savall

Cuatro villancicos del Cancionero de la Columbina del siglo 15 fueron interpretados por la soprano Montserrat Figueras y Hespèrion XX dirigida por Jordi Savall.

Four villancicos from the 15th century Columbus Songbook were performed by soprano Montserrat Figueras and Hespèrion XX directed by Jordi Savall.

=====================================================================

La película “Diarios de motocicleta” cuenta la historia de un viaje de descubrimiento, hecho por Che Guevara de joven, por Sudamérica en motocicleta. La mayoría de la música fue escrita por Gustavo Santaolalla. Escucharemos tres selecciones de la partitura llamadas “La Partida”, “La Muerte de la Poderosa” y “Lima”.

The film “Motorcycle Diaries” tells the story of a journey of discovery by motorcycle through South America by Che Guevara when he was a young man. Most of the music was written by Gustavo Santaolalla. We’ll hear three selections from the score called “La Partida” (The Game), “La Muerte de la Poderosa” (Death of the Powerful One) and “Lima”.

21:18 4:47 Gustavo Santaolalla (1951-) Partida,Muerte Poderosa,Lima-MotoDiaries

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar tres piezas del compositor Gustavo Santaolalla de la película “Diarios de motocicleta”.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard three pieces of the composer Gustavo Santaolalla from the movie “Motorcycle Diaries”.

=============================================================================

En su famosa obra Bachianas Brasileiras No. 5, el brasileño Heitor Villa-Lobos ha fusionado el espíritu de Bach con los materiales musicales de Brasil. Compuesta originariamente para soprano y 8 chelos, se ha transcrito para muchos otros conjuntos. Este arreglo de Laurindo Almeida, un guitarrista brasileño quien era un amigo muy querido de Villa-Lobos, es para el conjunto único de voz, guitarra, chelo, contrabajo y trombón. El guitarrista es el Sr. Almeida y la soprano es su esposa, Deltra Eamon.

In his famous Bachianas Brasileiras No. 5, the Brazilian composer Heitor Villa-Lobos has fused the spirit of Bach with musical materials native to Brazil. Originally scored for soprano and eight cellos, it has been transcribed for many other combinations. This arrangement by Laurindo Almeida, a Brazilian guitarist who was a very close and dear friend of Villa-Lobos, is for the unique combination of voice, guitar, cello, string bass and trombone. The guitarist is Mr. Almeida and the soprano is his wife, Deltra Eamon.

21:25 5:29 Heitor Villa-Lobos (1887-1959) Bachianas Brasilieras No. 5, aria (guitar)

Laurindo Almeida, guitar

Deltra Eamon, soprano

Eso fue un arreglo interesante de la aria de Bachianas Brasilieras No. 5 de Heitor Villa-Lobos interpretado por el guitarrista Laurindo Almeida, la soprano Deltra Eamon y un conjunto de chelo, contrabajo y trombón.

That was an interesting arrangement of the aria from Bachianas Brasilieras No. 5 by Heitor Villa-Lobos performed by guitarist Laurindo Almeida, soprano Deltra Eamon, and an ensemble of cello, string bass and trombone.

==============================================================================

El gran compositor romántico ruso Piotr Ilich Chaikovski admiraba mucho a William Shakespeare. De ahí que cuando su buen amigo, el músico y compositor Mila Balakirev, le sugirió la idea de escribir una obra orquestal sobre el tema de “Romeo y Julieta,” manifestó de inmediato su entusiasmo. Le tomó mucho tiempo dar con la clave. La magistral versión con que estamos familiarizados fue el tercer intento, once anos después del estreno del primero. No sigue literalmente el texto sino que trata de una magnífica destilación del drama central y las emociones de la obra. La escucharemos interpretada por la Orquesta Simón Bolívar de Venezuela dirigida por Gustavo Dudamel.

The great Russian romantic composer Peter Ilyich Tchaikovsky was a big fan of William Shakespeare. So when his good friend, the musician and composer Mila Balakirev, suggested to him the idea of writing an orchestral piece on the theme of Romeo and Juliet, he was immediately enthused. It took him a long time to get it right. The masterly version we’re familiar with today was the third attempt, eleven years after the premiere of the first. It does not follow the play literally but it’s a superb distillation of the central drama and emotions of the work. We’ll hear it performed by the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela conducted by Gustavo Dudamel.

21:32 22:05 Peter Ilyich Tchaikovsky (1840-1893) Romeo and Juliet Fantasy Overture

Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela, Gustavo Dudamel

Acabamos de escuchar la Obertura Fantasía Romeo y Julieta de Piotr Ilich Chaikovski interpretada por la Orquesta Simón Bolívar de Venezuela dirigida por Gustavo Dudamel.

We just heard the Romeo and Juliet Fantasy Overture by Peter Ilyich Tchaikovsky performed by the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela conducted by Gustavo Dudamel.

=======================================================================

21:55 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

Para comenzar esta hora, escuchemos música de la época de Cristóbal Colón. A principios del siglo 16 el cardenal Cisneros publicó libros de canto llano basados en el rito de Toledo. Las capillas de Aragón y Castilla fueron autorizadas por decreto papal para celebrar tanto el rito de Toledo como el rito romano. Escucharemos una versión de canto llano con acordes que comienza con “Christus factus est” interpretada por el Grupo de Música “Alfonso X el Sabio” dirigido por Luis Lozano Virumbrales.

To start off this hour, let’s listen to some music from the time of Christopher Columbus. At the beginning of the 16th century, Cardinal Cisneros published plainchant books based on the Toledan rite. Both the Aragonese and Castillian royal chapels were authorized by papal decree to celebrate the Toledan as well as the Roman rite. We’ll hear a simple chordal setting of plainchant beginning with “Christus factus est” performed by the “Music Group Alfonso X the Wise” directed by Luis Lozano Virumbrales.

22:02 5:21 Anonymous Christus factus est. Kyrie – Qui passurus

Grupo de Música “Alfonso X el Sabio”, Luis Lozano Virumbrales

Eso se llama “Christus factus est”, una versión de canto llano, interpretada por el Grupo de Música “Alfonso X el Sabio” dirigido por Luis Lozano Virumbrales.

The piece we just heard is called “Christus factus est”, a setting from plainchant performed by the “Music Group Alfonso X the Wise” directed by Luis Lozano Virumbrales.

==========================================================================

Aunque el compositor y pianista cubano Ernesto Lecuona escribió muchas canciones y música para el teatro y el cine, es más conocido por sus composiciones para piano. Ahora escucharemos dos versiones de su pieza “Malagueña” que viene de su “Suite Española”. Primero la versión original para piano interpretada por el mismo compositor en una grabación clásica del año 1954. Y después una versión transcrita para guitarra interpretada por Laurindo Almeida.

Although the Cuban composer and pianist Ernesto Lecuona wrote lots of songs and music for the stage and film, he is most widely known for his piano compositions. We will now hear two versions of his piece “Malagueña”, which comes from his “Suite Española”. First the original version for piano played by the composer himself in a classic recording from 1954. And then a version transcribed for guitar played by Laurindo Almeida.

22:08 3:00 Ernesto Lecuona (1896-1963) Malagueña (from Suite Española)

Ernesto Lecuona, piano

3:01 Ernesto Lecuona (1896-1963) Malagueña (guitar version)

Laurindo Almeida, guitar

Acabamos de escuchar dos versiones de “Malagueña” de Ernesto Lecuona, la primera interpretada por Ernesto Lecuona al piano y la segunda interpretada por Laurindo Almeida en la guitarra. Y las escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

We just heard two versions of “Malagueña” by Ernesto Lecuona, the first performed by Ernesto Lecuona on the piano and the second by Laurindo Almeida on the guitar. And we heard them here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

==========================================================================

“El sombrero de tres picos” es un ballet de Manuel de Falla que le encargó Sergei Diaghilev de los Ballets Russes. En el estreno en Londres en 1919, dirigido por Ernest Ansermet, los decorados y los vestuarios fueron diseñados por Pablo Picasso. El cuento está basado en una novela de Pedro Antonio de Alarcón. Se trata de un corregidor que intenta seducir a la hermosa esposa de un molinero. Después de muchas aventuras cómicas que incluyen celos, la caída en el rio del corregidor, el cambio de ropa (incluyendo el sombrero de tres picos del corregidor), e identidades equivocadas, hay una escena de confusión masiva al final. Escucharemos una interpretación de la Academy of St. Martin in the Fields dirigida por Neville Marriner. La mezzo-soprano es Ann Murray.

“The Three-cornered Hat” is a ballet by Manual de Falla that he wrote on commission from Sergei Diaghilev of the Ballets Russes. At the first performance in London in 1919, conducted by Ernest Ansermet, the sets and costumes were created by Pablo Picasso. The story is based on a novel by Pedro Antonio de Alarcón. It concerns a “Corregidor” or magistrate who tries to seduce a beautiful miller’s wife. After many comic adventures involving jealousy, the magistrate falling in the river, swapping clothes (including the magistrate’s three-cornered hat), and mistaken identities there is a scene of mass confusion at the end. This is a performance by the Academy of St. Martin in the Fields directed by Neville Marriner. The mezzo-soprano is Ann Murray.

22:17 38:54 Manuel de Falla (1876-1946) El Sombrero de tres picos

Ann Murray, mezzo-soprano

Academy of St. Martin in the Fields, Neville Marriner

“El sombrero de tres picos” de Manuel de Falla fue interpretado por la mezzo-soprano Ann Murray con la Academy of St. Martin in the Fields dirigida por Neville Marriner

“The Three-cornered Hat” by Manuel de Falla was interpreted by mezo-soprano Ann Murray with the Academy of St. Martin in the Fields conducted by Neville Marriner

=======================================================================

22:56 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>