8/19/2020

August 19, 2020

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

Para comenzar este programa, el compositor aragonés Pablo Luna nos lleva de Madrid a Aleppo, y de allí a la India con la partitura de la zarzuela “El niño judío” escrita en 1918. Escucharemos el preludio en el cual la trompeta entona el famoso tema de la Canción Española. La orquesta de la Comunidad de Madrid son dirigidos por Miguel Roa.

To start off the show, the Aragonese composer Pablo Luna takes us from Madrid to Aleppo and from there to India in the score of the zarzuela “El niño judío” (The Jewish Boy), written in 1918. We’ll hear the Prelude in which the trumpet plays the famous theme of the national anthem. The Comunidad de Madrid Orchestra is led by Miguel Roa.

21:02 4:30 Pablo Luna (1880-1942) Preludio: El niño judío

Comunidad de Madrid Orchestra, Miguel Roa

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar el Preludio de la zarzuela “El niño judío” de Pablo Luna interpretado por la orquesta de la Comunidad de Madrid bajo la batuta de Miguel Roa.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard the Prelude from the zarzuela “The Jewish Boy” by Pablo Luna performed by the Comunidad de Madrid Orchestra under the baton of Miguel Roa.

==========================================================================

Cuando yo tenía unos 10 o 12 años, recibí un tocadiscos de 45 revoluciones por minuto para mi cumpleaños. Era una unidad económica con caja de plástico y una altavoz fija. Además de algunos discos de música juvenil, de cualquiera manera había también adquirido una copia de la Sinfonía “Pathétique” de Chaikovski en discos de 45 revoluciones por minuto. Creo que se necesitaba unos 5 discos para caber toda la sinfonía, pero afortunadamente el tocadiscos tenía cambiador automático así que sólo había que dar la vuelta una vez. Me enamoré de la pieza y la puse muchas, muchas veces hasta que los discos se desgastaron tanto que apenas se podía oír la música. He sido aficionado de la música clásica desde esos días. Ahora tenemos una grabación de la Sinfonía No. 6 en si menor, la “Pathétique” de Piotr Ilich Chaikovski con la Orquesta Sinfónica de Chicago dirigida por el israelí, oriundo de Argentina, Daniel Barenboim.

When I was about 10 or 12 years old I received a 45 rpm record player for my birthday. It was an inexpensive unit in a plastic case with a built-in speaker. In addition to several records of children’s music I also somehow acquired a copy of Tchaikovsky’s “Pathétique” symphony on 45 rpm records. I think it took about 5 discs to hold the whole symphony, but fortunately the record player had a changer so you only had to turn them over once. I fell in love with the piece and played it over and over and over until the records got so worn out that you could hardly hear the music any more. I’ve been a lover of classical music ever since. Here’s a recording of Peter Ilyich Tchaikovsky’s Symphony number 6 in B minor, the “Pathétique” with the Chicago Symphony Orchestra conducted by the Argentinian-born Israeli Daniel Barenboim.

22:09 46:31 Peter Ilyich Tchaikovsky(1840-1893) Symphony No. 6 in B minor “Pathétique”

Chicago Symphony Orchestra, Daniel Barenboim

Acabamos de escuchar la Sinfonía No. 6, la “Symphonie Pathetique” de Piotr Ilich Chaikovski interpretada por la Orquesta Sinfónica de Chicago dirigida por Daniel Barenboim.

We just heard the Symphony No. 6, the “Symphonie Pathetique” by Peter Ilyich Tchaikovsky performed by the Chicago Symphony Orchestra conducted by Daniel Barenboim.

=======================================================================

21:56 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

Juan Gutiérrez de Padilla nació en Málaga, España, pero se trasladó a Puebla en México en 1620, el mismo año en que los peregrinos, los primeros colonizadores de Nueva Inglaterra, atracaron en Plymouth Rock en Massachusetts. En ese entonces, Puebla era un centro religioso más grande que la Cuidad de México y Gutiérrez de Padilla fue nombrado maestro de capilla de la catedral en 1628, un puesto que mantuvo hasta su muerte en 1664. Sobreviven más de 700 de sus obras, incluso esta pieza llamada “Circumdederunt me dolores mortis.” Es interpretada por “Los Angeles Chamber Singer’s Capella” dirigida por Peter Rutenberg.

Juan Gutiérrez de Padilla was born in Málaga, Spain but moved to Puebla in Mexico in 1620, the same year the Pilgrims landed on Plymouth Rock in Massachusetts. Puebla at that time was a bigger religious center than Mexico City itself and Gutiérrez de Padilla was appointed the maestro de capilla of the cathedral in 1628, a post he held until his death in 1664. Over 700 of his works survive, including this piece called “Circumdederunt me dolores mortis.” It is performed by the “Los Angeles Chamber Singer’s Capella” directed by Peter Rutenberg.

22:02 5:13 Juan Gutiérrez de Padilla(1590-1664) Circumdederunt me dolores mortis

Los Angeles Chamber Singers’ Capella, Peter Rutenberg

Esa fue una pieza llamada “Circumdederunt me dolores mortis” de Juan Gutiérrez de Padilla interpretada por “Los Angeles Chamber Singer’s Capella” dirigida por Peter Rutenberg.

That was a piece called “Circumdederunt me dolores mortis” by Juan Gutiérrez de Padilla performed by the “Los Angeles Chamber Singer’s Capella” conducted by Peter Rutenberg.

=============================================================================

El guitarrista español Andrés Segovia hizo para su instrumento lo que Pablo Casals hizo para el chelo – convencer a las audiencias modernas de que aceptaron la guitarra como instrumento de concierto. Muchos compositores del siglo 20 le escribieron piezas, incluso el francés Albert Roussel. Llamó esta pieza simplemente “Segovia” y la escucharemos interpretada por el mismo Segovia.

The Spanish guitarist Andrés Segovia did for his instrument what Pablo Casals did for the cello – persuade modern audiences to take it seriously as a concert instrument. Many 20th-century composers wrote pieces for him, including the Frenchman Albert Roussel. He called this piece simply “Segovia” and we’ll hear it played by the man himself.

22:08 3:01 Albert Roussel (1869-1937) Segovia

Andrés Segovia

Una pieza llamada “Segovia” de Albert Roussel fue interpretada por el mismo Andrés Segovia en la guitarra. Y la escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

A piece called “Segovia” by Albert Roussel was performed by the self-same Andrés Segovia on the guitar. And we heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

==========================================================================

El compositor italiano Ruggiero Leoncavallo fue como una estrella efímera con solo un único éxito. Aunque compuso muchas piezas musicales, su ópera Pagliacci, escrita en 1892, es, sin lugar a dudas, su obra más popular. Pero la obra que escucharemos esta noche es muy menos conocida. Se llama “La nuit de mai” (“La noche de mayo” en francés) y está basada en un poema del mismo nombre de Alfred de Musset. El poema consta de una conversación entre un poeta y su musa. La música tiene 12 secciones alternando entre la musa y el poeta. Las palabras del poeta son cantadas pero la musa habla solo a través de la orquesta. El poeta en esta grabación es el gran tenor español Plácido Domingo con la Orchestra del Teatro Comunale di Bologna bajo la batuta de Alberto Veronesi.

The Italian composer Ruggiero Leoncavallo was something of a one-hit wonder. While he wrote a lot of music, his opera Pagliacci, written in 1892, is by far his most-popular work. But the work we’ll hear tonight is much less well-known. It is called “La nuit de mai” (“May Night” in French) and is based on a poem by the same name by Alfred de Musset. The poem consists of a conversation between a poet and his muse. The music has 12 sections, alternating between the muse and the poet. The poet’s words are sung but the muse speaks solely through the orchestra. The poet on this recording is the great Spanish tenor Plácido Domingo with the Orchestra del Teatro Comunale di Bologna under the baton of Alberto Veronesi.

22:14 40:43 Ruggiero Leoncavallo (1857-1919) La Nuit de Mai

Plácido Domingo, tenor

Orchestra del Teatro Comunale di Bologna, Alberto Veronesi

“La Nuit de Mai” de Ruggiero Leoncavallo fue interpretada por el tenor Plácido Domingo y la Orquestra del Teatro Comunale di Bologna dirigida por Alberto Veronesi.

“La Nuit de Mai” by Ruggiero Leoncavallo was performed by tenor Plácido Domingo and the Orquestra del Teatro Comunale di Bologna conducted by Alberto Veronesi.

=======================================================================

22:54 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>