7/8/2020

July 8, 2020

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

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La obra “Cantos Yoruba de Cuba” de Héctor Angulo es basada en siete melodías que pertenecen a la gente Yoruba, que llegaron a Cuba como esclavos del estado de Nigeria en África Occidental. Angulo desposee estas canciones de su complejo ritmo de costumbre para dejar la pura belleza de las melodías ser el foco principal. Escucharemos una interpretación de Manuel Barrueco en la guitarra.

The work “Cantos Yoruba de Cuba” (Yoruba Chants from Cuba) by Héctor Angulo is based on seven melodies belonging to the Yoruban people, who came to Cuba as slaves from the west-African state of Nigeria. Angulo dispossesses these songs of their usual complex rhythmic percussion accompaniments in order to let the sheer beauty of the melodies become the main focus. We’ll hear an interpretation by Manuel Barrueco on the guitar.

21:02 13:17 Héctor Angulo (1932-) Cantos Yoruba de Cuba

Manuel Barrueco, guitar

“Cantos Yoruba de Cuba” de Héctor Angulo fueron interpretados por Manuel Barrueco en la guitarra.

“Yoruba Chants from Cuba” by Héctor Angulo were performed by Manuel Barrueco on the guitar.

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Enrique Mora nació en Mazatlán en 1876 y murió en la misma ciudad en 1913. Formó parte de la orquesta de los Hermanos Mora y fue profesor en la academia de música en Mazatlán. En 1907 dio a conocer su vals “Alejandra” que dedicó, por encargo de Rafael Oropeza, a la joven Alejandra Ramírez Urrea, sobrina del periodista liberal Ignacio Ramírez, conocido por su seudónimo “El Nigromante.” Este vals también inspiró la película “Alejandra” del año 1942, en la que actuaron Arturo de Córdova, Susana Guízar y Sara García. Escucharemos una versión para cuarteto de cuerdas interpretada por el Cuarteto Latinoamericano.

Mexican composer Enrique Mora was born in Mazatlán in 1876 and died in the same city in 1913. He formed part of the Orchestra of the brothers Mora and was a professor at the music academy in Mazatlán. In 1907 he introduced his waltz “Alejandra”, on commission from Rafael Oropeza, which he dedicated to the young Alejandra Ramírez Urrea, niece of the liberal newspaperman Ignacio Ramírez, known by his pseudonym “El Nigromante” (the fortune teller). This waltz also inspired the 1942 film, also called “Alejandra”, which starred Arturo de Córdova, Susana Guízar and Sara García. We’ll hear a version for string quartet played by the Cuarteto Latinoamericano.

21:17 4:14 Enrique Mora (1876-1913) Alejandra

Cuarteto Latinoamericano

Esa fue una pieza llamada “Alejandra” de Enrique Mora, interpretada por el Cuarteto Latinoamericano.

That was a piece called “Alejandra” by Enrique Mora, performed by the Cuarteto Latinoamericano.

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Ahora escuchemos otro vals mexicano, esta vez interpretado en el piano. Ramón Serratos fue compositor, pianista y pedagogo mexicano que vivió entre 1895 y 1973. A los 11 años fue organista en la parroquia de Compostela. A los 20 años graduó como maestro de piano en el Teatro Degollado de Guadalajara, lo que constituyó un acontecimiento sin precedentes, puesto que fue el primer título que concedió el gobierno del estado de Jalisco en esta materia. Entre sus otros cargos y distinciones fue director de la Escuela Nacional de Musica de la UNAM. Escucharemos a Balász Szokolay al piano interpretando “Vals” de Ramón Serratos.

Now let’s listen to another Mexican waltz, this time played on a piano. Ramón Serratos was a Mexican composer, pianist & educator who lived from 1895 to 1973. At 11 years of age he was the organist in the parish of Compostela. At age 20 he graduated as “maestro de piano” in the Teatro Degollado de Guadalajara, which was an unprecedented event, considering that it was the first degree that the state government of Jalisco had ever granted in this subject. Among his other duties and distinctions was that of Director of the National School of Music of UNAM, the National Autonomous University of Mexico. We will now hear Balász Szokolay at the piano playing “Vals” by Ramón Serratos.

21:23 3:56 Ramón Serratos (1895-1973) Vals

Balázs Szokolay, piano

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar “Vals” de Ramón Serratos interpretado por Balázs Szokolay al piano.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard a piece called simply “Waltz” by Ramón Serratos performed by Balázs Szokolay at the piano.

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“Oceana” es una cantata para una sola cantante, y un coro doble que incluye voces de niños. La orquesta incluye instrumentos de percusión de Latinoamérica y África, además de un conjunto de guitarras amplificadas y una arpa. El compositor es Osvaldo Golijov, quien nació en Argentina con padres de Europa oriental. Más tarde se trasladó a Israel y después a Massachusetts. La letra viene del poema “Cantos Ceremoniales” del poeta chileno Pablo Neruda. Escucharemos a la Orquesta Sinfónica y Coro de Atlanta dirigidos por Robert Spano.

“Oceana” is a cantata for a solo singer and a double chorus that includes children’s voices. Its orchestra includes Latin American and African percussion instruments as well as an ensemble of amplified guitars and a harp. The composer is Osvaldo Golijov, who was born in Argentina to eastern European parents and later moved to Israel and then to Massachusetts. The text comes from the poem “Cantos Ceremoniales” (ceremonial chants) by the Chilean poet Pablo Neruda. It starts out with, “Oceana, bridal Oceana, hips of the islands, here by my side, sing me the vanished chants, signs, numbers from the river of desire.” We’ll hear the Atlanta Symphony Orchestra and Chorus directed by Robert Spano.

21:29 26:13 Osvaldo Golijov (1996-) Oceana

Robert Spano, Atlanta Symphony Orchestra & Chorus

Luciana Souza, vocals (cantante)

Scott Tennant, John Dearman, guitar (guitarra)

Elizabeth Remy Johnson, harp (arpa)

Jamey Haddad, percussion (percusión)

Jay Anderson, bass (contrabajo)

Acabamos de escuchar “Oceana” de Osvaldo Golijov, interpretada por la Orquesta Sinfónica y Coro de Atlanta dirigidos por Robert Spano.

We just heard “Oceana” by Osvaldo Golijov, performed by the Atlanta Symphony Orchestra and Chorus directed by Robert Spano.

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21:55 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

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El mexicano Carlos Chávez, que vivió entre 1899 y 1978, fue compositor, director, teórico de música, educador, periodista, y fundador de la Orquesta Sinfónica Nacional de México. Escribió con estilos diversos pero mucha de su música fue influenciada por la cultura nacional de México. Entre numerosas otras obras escribió 6 sinfonías. Su última sinfonía tiene menos experimentación que las anteriores y está compuesta con la forma tradicional de sonata. Tiene tres movimientos llamados “Allegro enérgico”, “Adagio molto cantabile” y “Passacaglia: con anima.” Escucharemos a la Orquesta Sinfónica de Londres dirigida por su paisano, Eduardo Mata.

Carlos Chávez, who lived from 1899-1978 was a Mexican composer, conductor, musical theorist, educator, journalist, and founder of the National Symphony Orchestra of Mexico. He wrote in many musical styles, but much of his music was influenced by Mexican national culture. Among numerous other works he wrote 6 symphonies. His final symphony has less experimentation than some of the earlier ones and is composed in traditional sonata form. It is in three movements titled “Allegro enérgico”, “Adagio molto cantabile” and “Passacaglia: con anima.” We’ll hear the London Symphony Orchestra conducted by his fellow countryman, Eduardo Mata.

22:02 34:28 Carlos Chávez (1899-1978) Sixth Symphony

London Symphony Orchestra, Eduardo Mata

Esa fue la Sexta Sinfonía de Carlos Chávez interpretada por la Orquesta Sinfónica de Londres dirigida por Eduardo Mata. Y la escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

That was the Sixth Symphony of Carlos Chávez performed by the London Symphony Orchestra conducted by Eduardo Mata. And we heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

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La próxima pieza viene de un manuscrito mexicano de canciones españoles de teatro recientemente descubierto en la Biblioteca Sutro en la Universidad Estatal de California, San Francisco. La pieza se llama “A del arrebol luciente” de Juan Hidalgo de Polanco, un español del siglo 17 que fue el compositor más influyente de su tiempo en el mundo hispano. Escucharemos al conjunto Chatham Baroque con la soprano solista Carol Ann Allred.

The next piece comes from a Mexican manuscript of Spanish theater songs recently discovered by musicologist John Koegel in the Sutro Library at California State University, San Francisco. The piece is called “A del arrebol luciente” by Juan Hidalgo de Polanco, a 17th-century Spaniard who was the most influential composer of his time in the Hispanic world. We’ll hear Chatham Baroque with soprano soloist Carol Ann Allred.

22:38 3:36 Juan Hidalgo (1614-1685) A del arrebol luciente

Chatham Baroque

Carol Ann Allred, soprano

“A del arrebol luciente” de Juan Hidalgo fue interpretada por Chatham Baroque y la soprano Carol Ann Allred.

“A del arrebol luciente” by Juan Hidalgo was performed by Chatham Baroque and soprano Carol Ann Allred.

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El compositor polaco Frédéric Chopin estaba fascinado por la nueva forma musical inventada por el compositor irlandés John Field en 1814. Un “nocturno” es una pieza de música romántica para piano con una melodía refinada y elegante, adornada con delicadeza, con un acompañamiento que oscila suavemente, normalmente con arpegios dramáticos. Chopin escuchó a Field interpretando sus nocturnos en Paris en 1832 y le encantó la fórmula; acabó escribiendo 20 nocturnos propios. Una de las intérpretes más destacadas de la música de Chopin del siglo 20 fue la pianista brasileña Guiomar Novães. La escucharemos interpretar dos nocturnos de Chopin, los números 11 y 12, Opus 37 número 1 en sol menor y número 2 en sol mayor.

The Polish composer Frédéric Chopin was fascinated by a new musical form that had been pioneered by the Irish composer John Field in 1814. A “nocturne” is a piece of romantic music for the piano with a tender and gracious melody, delicately ornamented, with a softly swaying accompaniment, usually in sweeping arpeggios. Chopin heard Field play his nocturnes in Paris in 1832 and was captivated by the formula; he ended up writing 20 of his own. One of the greatest interpreters of Chopin’s music in the 20th century was the Brazilian pianist Guiomar Novães. Let’s listen to her play Chopin’s nocturnes 11 and 12, Opus 37 number 1 in in G minor and number 2 in G major.

22:43 5:33 Frédéric Chopin (1810-1849) Nocturne No. 11 in G minor, Op 37 #1

6:30 Frédéric Chopin (1810-1849) Nocturne No. 12 in G, Op 37 #2

Guiomar Novaes, piano

Acabamos de escuchar nuestras últimas piezas del programa, los Nocturnos números 11 y 12 de Frédéric Chopin interpretados por Guiomar Novaes al piano.

We just heard our final pieces of the program, the Nocturnes numbers 11 and 12 by Frédéric Chopin performed by Guiomar Novaes at the piano.

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22:56 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>