July 7, 2021

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

El compositor alemán Robert Schumann fue uno de los gigantes de la época romántica. En 1847, cuando escribió su Trio para Piano número 1 a la edad de 37 años, ya había compuesto varias otras obras de cámara, dos sinfonías, un concierto para piano, canciones “lieder”, y muchas composiciones para piano. Sin embargo, dentro de siete años se había vuelto demente y se hizo a si mismo internar en un manicomio donde trágicamente murió tres años después, a los 46 años. Pero escuchemos música escrita en tiempos más felices, el Trio número uno en re menor, Opus 63, interpretado por el pianista Arthur Rubenstein, el violinista polaco-mexicano Henryk Szeryng y Pierre Fournier en el chelo.

The German composer Robert Schumann was one of the giants of the Romantic era. By 1847, when he wrote his Piano Trio number one at age 37, he had already written several other chamber works, two symphonies, a piano concerto, lieder songs, and many compositions for piano. An yet, within seven years he had gone mad and admitted himself to an insane asylum where he tragically died three years later at age 46. But let’s listen to music written in happier days, the Trio number one in D minor, Opus 63, performed by pianist Arthur Rubenstein, the Polish-Mexican violinist Henryk Szeryng and Pierre Fournier on cello.

21:03 31:26 Robert Schumann (1810-1856) Trio No. 1 in D minor, Op 63

Arthur Rubenstein, piano

Henryk Szeryng, violin

Pierre Fournier, cello

Eso fue el Trio número uno en re menor, Opus 63 de Robert Schumann intepretado por Arthur Rubenstein al piano, Henryk Szeryng en el violín y Pierre Fournier en el chelo.

That was the Trio number one in D minor, Opus 63 by Robert Schumann performed by Arthur Rubenstein at the piano, Henryk Szeryng on violin y Pierre Fournier on the cello.

===================================================================

A continuación tenemos dos piezas del pianista y compositor cubano Ernesto Lecuona. Se llaman “Al fin te ví” y “¿Por qué te vas?”. Son interpretadas por el mismo compositor en una grabacion hecha en 1954.

Next we have two pieces by the Cuban pianist and composer Ernesto Lecuona. They are called “Al fin te ví” (At last I saw you) and “¿Por qué te vas?” (Why are you leaving?). They are performed by the composer himself in a recording made in 1954.

21:35 1:02 Ernesto Lecuona (1896-1963) Al fin te ví

2:25 Ernesto Lecuona (1896-1963) ¿Por qué te vas?

Ernesto Lecuona, piano

Des piezas de Ernesto Lecuona llamadas “Al fin te ví” y “¿Por qué te vas?” fueron interpretadas por el mismo compositor.

Two pieces by Ernesto Lecuona called “At last I saw you”” and “Why are you leaving?” were performed by the composer himself.

=======================================================================

El compositor español del siglo 18 Vincente Martín y Soler es quizás más conocido hoy por un tema de una de sus óperas que Mozart utilizó en “Don Giovanni.” Las siete arietas italianas que vamos a escuchar se llaman “La Preghiera” (La oración), “La Mercede” (La merced), “La Speranza” (La esperanza), “Amore e Gelosia” (El amor y los celos), “La Costanza” (La constancia), “La Volubile” (La locuacidad), and “La Natura” (La natura). Escucharemos a la soprano Isabel Garcisanz acompañada por Jean-Patrice Brosse al clavicémbalo.

The 18th century Spanish composer Vincente Martín y Soler is perhaps best known today for a theme from one of his operas that Mozart used in “Don Giovanni.” The seven Italian ariettas performed next are called “La Preghiera” (Prayer), “La Mercede” (Mercy), “La Speranza” (Hope), “Amore e Gelosia” ( Love and Jealousy), “La Costanza” (Constancy), “La Volubile” (Volubility), and “La Natura” (Nature). We’ll hear soprano Isabel Garcisanz accompanied by Jean-Patrice Brosse on the harpsichord.

21:40 12:49 Vincente Martín y Soler (1754-1806) Sept Ariettes

Isabel Garcisanz, soprano

Jean-Patrice Brosse, harpsichord

Esa fue nuestra última obra de esta hora, siete arietas italianas de Vincente Martín y Soler, interpretadas por la soprano Isabel Garcisanz acompañada por Jean-Patrice Brosse al clavicémbalo.

That was our final work of this hour, Seven Italian Arietas by Vincente Martín y Soler, performed by soprano Isabel Garcisanz accompanied by Jean-Patrice Brosse on the harpsichord.

=======================================================================

21:53 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

José Muñoz Molleda fue un compositor español que nació en 1905 en la “Linea de la Concepción” en la frontera con la posesión británica de Gibraltar. Entre sus maestros fue Ottorino Respighi. Fue bien conocido por sus obras de cámara y también escribió música de coro, piezas de todos tipos para orquesta, partituras de películas, y piezas para instrumento solo. Un buen ejemplo es estas Variaciones sobre un tema para guitarra, interpretadas por Andrés Segovia.

José Muñoz Molleda was a Spanish composer who was born in 1905 on the “Linea de la Concepción” on the border with the British possession of Gibraltar. Among his teachers was Ottorino Respighi. He was well-known for his chamber works, and also wrote choral music, orchestral pieces of all types, movie scores and pieces for solo instrument. A good example is these Variations on a Theme for guitar, interpreted by Andrés Segovia.

22:01 10:12 José Muñoz Molleda (1905-1988) Variations on a Theme for Guitar

Andrés Segovia, guitar

Acabamos de escuchar ” Variaciones sobre un tema para guitarra” de José Muñoz Molleda interpretada por Andrés Segovia en la guitarra.

We just heard “Variations on a Theme for Guitar” by José Muñoz Molleda performed by Andrés Segovia on the guitar.

====================================================================

El compositor brasileño Radamés Gnattali se hizo famoso por primera vez en los años treinta debido a sus orquestaciones y arreglos de canciones populares. Tocaba el piano en danzas, estaciones de radio y operetas. Su música seria pasó a través de varias fases desde el nacionalismo al neo-clasicismo y el romanticismo y regresando más tarde al nacionalismo. Sus “Cuatro Nocturnos” son composiciones llenas de lirismo y harmónicamente ricas, inspiradas en su conocimiento del cancionero popular brasileño. Escucharemos el Nocturno No. 2 con el mismo Radamés Gnattali al piano, acompañado por al Cuarteto de Cuerdas Brasileño.

The Brazilian composer Radamés Gnattali first became famous in the 1930s due to his orchestrations and arrangements of popular songs. He played the piano at dances, radio stations and at operettas. His serious music went through several phases from nationalism through neo-classicism and romanticism and later back to nationalism. His “Four Nocturnes” are lyrical, harmonically-rich compositions inspired by his involvement with Brazilian popular songs. We’ll hear the Nocturne Nr. 2 with Radamés Gnattali himself at the piano accompanied by the Brazilian String Quartet.

22:13 4:51 Radamés Gnattali (1906-1988) Nocturne No. 2

Radamés Gnattali, piano

Brazilian String Quartet

Santino Parpinelli, Jaques Nirenbert, violins

Henrique Nirenbert, viola

Eugen Ranevsky, cello

Eso fue el Nocturno No. 2 de Radamés Gnattali con el mismo compositoral piano, acompañado por al Cuarteto de Cuerdas Brasileño.

That was the Nocturne No. 2 by Radamés Gnattali with the composer himself at the piano, accompanied by the Brazilian String Quartet.

======================================================================

El gran tenor Plácido Domingo tiene un amplio repertorio operístico, pero nunca ha interpretado la ópera “Martha” de Friedrich von Flotow. Sin embardo, de vez en cuando incluye en sus programas de concierto la aria “Ach so fromm”, antiguamente pieza principal de todos los tenores líricos. Aquí está acompañado por la Orquesta de la Opera Metropolitana, dirigida por James Levine.

The great Spanish tenor Plácido Domingo has a wide operatic repertoire, but has never appeared in the opera “Martha” by Friedrich von Flotow. However, he does occasionally include in his concert programmes the aria “Ach so fromm”, once a staple of lyric tenors everywhere. Here he is accompanied by the Metropolitan Opera Orchestra conducted by James Levine.

22:19 3:03 Friedrich von Flotow (1812-1883) Martha: “Ach, so fromm”

Plácido Domingo, tenor

Metropolitan Opera Orchestra, James Levine

La aria “Ach, so fromm” de la ópera “Martha” de Friedrich von Flotow fue interpretada por Plácido Domingo acompañado por la Orquesta de la Opera Metropolitana, dirigida por James Levine.

The aria “Ach, so fromm” from the opera “Martha” by Friedrich von Flotow was performed by Plácido Domingo accompanied by the Metropolitan Opera Orchestra conducted by James Levine.

=====================================================================

Ahora tenemos una interpretación de la pianista venezolana Gabriela Montero. Le escucharemos interpretar su propia improvisación sobre la canción de cuna “Duérmete mi niño”.

Now we have a performance by the Venezuelan pianist Gabriela Montero. We’ll hear her perform her own improvisation on the nursery rhyme “Duérmete mi niño.”

22:23 4:10 Gabriela Montero (1970-) on “Duérmete mi niño”

Gabriela Montero, piano

Esa fue una improvisación sobre la canción de cuna “Duérmete mi niño” de Gabriela Montero al piano.

That was an inprovisation on the nursery rhyme “Duérmete mi niño” by Gabriela Montero at the piano.

======================================================================

“Oceana” es una cantata para una sola cantante y un coro doble que incluye voces de niños. La orquesta incluye instrumentos de percusión de Latinoamérica y África, además de un conjunto de guitarras amplificadas y un arpa. El compositor es Osvaldo Golijov, quien nació en Argentina con padres de Europa oriental. Más tarde se trasladó a Israel y después a Massachusetts. La letra viene del poema “Cantos Ceremoniales” del poeta chileno Pablo Neruda. Escucharemos a la Orquesta Sinfónica y Coro de Atlanta dirigidos por Robert Spano.

“Oceana” is a cantata for a solo singer and a double chorus that includes children’s voices. Its orchestra includes Latin American and African percussion instruments as well as an ensemble of amplified guitars and a harp. The composer is Osvaldo Golijov, who was born in Argentina to eastern European parents and later moved to Israel and then to Massachusetts. The text comes from the poem “Cantos Ceremoniales” (ceremonial chants) by the Chilean poet Pablo Neruda. It starts out with, “Oceana, bridal Oceana, hips of the islands, here by my side, sing me the vanished chants, signs, numbers from the river of desire.” We’ll hear the Atlanta Symphony Orchestra and Chorus directed by Robert Spano.

22:29 26:13 Osvaldo Golijov (1996-) Oceana

Robert Spano, Atlanta Symphony Orchestra & Chorus

Luciana Souza, vocals (cantante)

Scott Tennant, John Dearman, guitar (guitarra)

Elizabeth Remy Johnson, harp (arpa)

Jamey Haddad, percussion (percusión)

Jay Anderson, bass (contrabajo)

Acabamos de escuchar “Oceana” de Osvaldo Golijov, interpretada por la Orquesta Sinfónica y Coro de Atlanta dirigidos por Robert Spano.

We just heard “Oceana” by Osvaldo Golijov, performed by the Atlanta Symphony Orchestra and Chorus directed by Robert Spano.

=======================================================================

22:55 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>