7/29/2020

July 29, 2020

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

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Louis Moreau Gottschalk nació en 1829 en Nueva Orleáns con padre judío de Londres y madre criolla. Su abuela y su niñera vinieron de Haití. Se le expusieron una variedad de tradiciones musicales y tocaba el piano desde niño. A la edad de 13 años zarpó rumbo a Europa para promover su entrenamiento musical. Al regresar a Estados Unidos en 1853 viajó por todas partes en Cuba, Centroamérica y Sudamérica y pronto se estableció como el pianista más famoso del Nuevo Mundo. En 1869 compuso su “Grande Fantasia Triunfal” la cual es una serie de variaciones sobre el tema del Himno Nacional de Brasil. Se escribió originalmente para piano solo, pero escucharemos una versión para piano y orquesta arreglado por Chris Hazell y la pianista brasileña Cristina Ortiz. Ortiz es la solista en esta grabación acompañada por la Orquesta Filarmónica Real dirigida por Moshe Atzmon.

Louis Moreau Gottschalk was born in 1829 in New Orleans to a Jewish businessman from London and a creole mother. His grandmother and his nurse were from Haiti. He was exposed to a variety of musical traditions and played the piano from an early age. At age 13 he sailed for Europe to further his musical training. After returning to the United States in 1853 he traveled extensively in Cuba and in Central and South America and soon established himself as the best-known pianist in the New World. In 1869 he composed his “Grande Fantasia Triunfal,” which is a series of variations on the theme of the Brazilian National Anthem. It was originally written for solo piano, but we’ll hear a version for piano and orchestra arranged by Chris Hazell and the Brazilian pianist Cristina Ortiz. Ortiz is the soloist on this recording accompanied by the Royal Philharmonic Orchestra conducted by Moshe Atzmon.

21:03 8:09 Louis Moreau Gottschalk (1829-1869) Grande Fantasia Triunfal

Cristina Ortiz, piano (Variations on Brazilian National Anthem)

Royal Philharmonic Orchestra, Moshe Atzmon

La “Grande Fantasia Triunfal” de Louis Moreau Gottschalk fue interpretada por Cristina Ortiz al piano con la Orquesta Filarmónica Real bajo la batuta de Moshe Atzmon.

The “Grande Fantasia Triunfal” by Louis Moreau Gottschalk was performed by Cristina Ortiz at the piano with the Royal Philharmonic Orchestra under the baton of Moshe Atzmon.

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La próxima pieza es de Paul Desenne, un chelista y compositor contemporáneo de Venezuela. Se llama “Pizzi-Guasa Galeónica, para harpa, flauta, y chelo”. Imagínense un galeón hundido en el cual se danza una “guasa” tradicional pero con la síncopa nerviosa característica del género alisada por el medio líquido. El chelo pizzicato se esconde en el arpa para formar un tejido rítmico en que la flauta desine temas de péndulo. Escucharemos una interpretación del Conjunto Paul Desenne.

The next piece is by Paul Desenne, a contemporary cellist and composer from Venezuela. It is called “Pizzi-Guasa Galeónica for harp, flute, and Cello”. Imagine a sunken galleon in which a traditional “Guasa” is danced but with the characteristic jittery syncopation smoothed out by the liquid medium. The pizzicato cello hides in the harp to form a rhythmic weaving on which the flute draws pendulous motifs. We’ll hear an interpretation by the Paul Desenne Ensemble.

21:13 5:44 Paul Desenne (1959-) Pizzi-Guasa Galeónica

Paul Desenne Ensemble

Una pieza llamada “Pizzi-Guasa Galeónica” de Paul Desenne fue interpretada por el Conjunto Paul Desenne.

A piece called “Pizzi-Guasa Galeónica” by Paul Desenne was performed by the Paul Desenne Ensemble.

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Ahora regresaremos unos 500 años. Miguel de Fuenllana fue un ciego, compositor y virtuoso de vihuela español del siglo 16. Escucharemos dos villancicos suyos, “De los álamos vengo, madre” y “Duélete de mi, señora” que es un lamento por una amante ausente. Isabel Garcisanz es la soprano con Jean-Patrice Brosse al órgano.

Now let’s go back about 500 years. Miguel de Fuenllana was a 16th-century blind Spanish composer and vihuela virtuoso. We’ll hear two villancicos of his, “De los álamos vengo, madre” (From the poplars I come, mother) and “Duélete de mi, señora” which is a lament for an absent lover. Isabel Garcisanz is the soprano with Jean-Patrice Brosse on the organ.

21:19 1:15 Miguel de Fuenllana (c. 1500-1579) De los álamos vengo, madre

2:56 Miguel de Fuenllana (c. 1500-1579) Duélete de mi, señora

Isabel Garcisanz, soprano

Jean-Patrice Brosse, organ

Esas fueron dos piezas de Miguel de Fuenllana cantadas por la soprano Isabel Garcisanz acompañada por Jean-Patrice Brosse al órgano. Y las escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

Those were two pieces by Miguel de Fuenllana sung by soprano Isabel Garcisanz accompanied by Jean-Patrice Brosse at the organ. And we heard them here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

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El compositor español Rodolfo Halffter se estableció en México a partir de 1939 y escribió muchas obras importantes en ese país. Su pieza “Tres movimientos para cuarteto de cuerda” viene del año 1962. He aquí una obra en la que el compositor aborda con una visión casi experimental al ámbito de la escritura serial. El rigor estructural, sin embargo, no impide que surjan de esta partitura numerosos gestos sonoros típicos de Halffter. Escucharemos los músicos del “Cuarteto Latinoamericano”.

The Spanish composer Rodolfo Halffter settled in Mexico in 1939 and wrote many important works in that country. His “Three Movements for String Quartet” dates from 1962. In this work, he came to grips with serial techniques in an almost experimental vision. The structural severity, however, does not restrict the abundant musical gestures typical of Halffter from surging out of the piece. We’ll hear the musicians of the “Cuarteto Latinoamericano”.

21:24 14:30 Rodolfo Halffter (1900-1987) Tres movimientos, Op. 28

Cuarteto Latinoamericano

“Tres movimientos para cuarteto de cuerda” Opus 28 de Rodolfo Halffter fueron interpretados por el Cuarteto Latinoamericano.

“Three Movements for String Quartet” Opus 28 by Rodolfo Halffter were performed by the Cuarteto Latinoamericano.

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Estoy acostumbrado a oír la obra siguiente en su transcripción para orquesta. Se llama “Ma mère l’Oye” es decir “Mamá Oca” o “Mamá Ganso” del compositor francés Maurice Ravel. Originalmente fue escrita para piano a cuatro manos. Es una descripción musical de 5 cuentos de hadas llamadas: “Pavana de la Bella Durmiente”, “Pulgarcito”, “Niñita fea, Emperatriz de las Pagodas”, “Conversaciones entre la Bella y la Bestia”, y “El jardín encantado”. En esta grabación, las cuatro manos en el piano son de la argentina Martha Argerich y el ruso Mikhail Pletnev.

I am accustomed to hearing the following work in its transcription for orchestra. It’s called “Ma mère l’Oye” (Mother Goose) by the French composer Maurice Ravel and was originally written for piano four hands. It is a musical description of five fairy tales, called: “Pavane of the Sleeping Beauty”, “Little Tom Thumb”, “Little Ugly Girl, Empress of the Pagodas”, “Conversation of Beauty and the Beast” and “The Fairy Garden”. The four hands on the piano in this recording belong to the Argentine Martha Argerich and the Russian Mikhail Pletnev.

21:40 14:02 Maurice Ravel (1875-1937) Ma mère l’Oye for piano four hands

Martha Argerich, piano

Mikhail Pletnev, piano

“Mamá Oca” para piano a cuatro manos de Maurice Ravel fue interpretada por los pianistas Martha Argerich y Mikhail Pletnev.

“Mother Goose” for piano four hands by Maurice Ravel was performed by the pianists Martha Argerich and Mikhail Pletnev.

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21:54 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

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Comenzaremos esta hora con música de Venezuela. El compositor venezolano Juan Bautista Plaza escribió más de 300 obras durante su vida. También fue director de orquesta, organista, profesor de música, y musicólogo muy importante de la música venezolana de la época colonial. Su “Fuga Romántica Venezolana” fue escrita en 1950 en homenaje al segundo centenario de la muerte de Johann Sebastian Bach ocurrida en 1750. Aquí tenemos una interpretación de la Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela bajo la batuta de Maximiano Valdes.

Let’s start off this hour with music from Venezuela. The Venezuelan composer Juan Bautista Plaza wrote more than 300 works in his lifetime. He also was a conductor, an organist, a music professor and an important musicologist of Venezuelan music of the colonial era. His “Venezuelan Romantic Fugue” was written in 1950 as an homage to the second centennial of the death of Johann Sebastian Bach in 1750. Here we have a performance by the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela under the baton of Maximiano Valdes.

21:02 6:57 Juan Bautista Plaza (1898-1965) Fuga Romántica Venezolana (1950)

Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela, Maximiano Valdes

La Fuga Romántica Venezolana de Juan Bautista Plaza fue interpretada por la Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela dirigida por Maximiano Valdes.

The “Venezuelan Romantic Fugue” by Juan Bautista Plaza was performed by the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela conducted by Maximiano Valdes.

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Continuamos el programa con una interpretación del tenor mexicano Carlos Montemayor. También fue novelista, poeta, ensayista, critico literario, analista de la política, activista social en defensa de las comunidades indígenas, y promotor de la literatura contemporánea escrita en idiomas indígenas. Si se busca su apellido en Amazon.com, se puede encontrar muchos de sus libros sobre esos temas. Aunque fue sólo aficionado al canto, grabó varios álbumes. A continuación tenemos un ejemplo, Carlos Montemayor cantando la canción “Un instante” de la mexicana María Grever, acompañado por Antonio Bravo al piano.

We continue the program with a performance by the Mexican tenor Carlos Montemayor. He was also a novelist, poet, essayist, literary critic, political analyst, social activist in defense of indigenous communities, and promoter of contemporary literature written in indigenous languages. If you search for his name on Amazon.com you can find many of his books on those subjects. Although he was only an amateur singer he recorded several albums. Here’s an example, Carlos Montemayor singing “Un instante” (Just a Moment) by the Mexican composer María Grever, accompanied by Antonio Bravo on the piano.

22:10 2:34 María Grever (1894-1951) Un instante

Carlos Montemayor, tenor

Antonio Bravo, piano

La canción, “Un instante” de María Grever fue interpretada por el tenor Carlos Montemayor y el pianista Antonio Bravo.

The song, “Un instante” (Just a Moment) by María Grever was performed by tenor Carlos Montemayor and pianist Antonio Bravo.

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A continuación tenemos música escrita para la película rusa “Alejandro Nevski” en 1938, una época en la que la preocupación en torno a la posibilidad de un ataque Nazi crecía hasta hacerse insoportable. La partitura monumental, muchas veces militarista, de Serguéi Prokófiev anticipó los horrores de una guerra que dejaría a Rusia agotada y devastada. Su tono contra los alemanes cabo bien con la historia de la película sobre la derrota de los caballeros teutónicos de Alemania en el siglo 13. Escucharemos el arreglo de Prokófiev de la música de la película en su “Cantata Alejandro Nevski” Op. 78. El mexicano Eduardo Mata dirige la Orquesta Sinfónica de Dallas con la contralto Mariana Paunova y el Coro de la Sinfónica de Dallas bajo la batuta de Ronald Shirey.

The following music was written for the Russian film “Alexander Nevsky” in 1938, a time when anxiety over a possible Nazi attack upon the Soviet Union was building to a feverish pitch. The monumental, often militaristic score by Sergei Prokofiev anticipated the horrors of a war that would leave Russia drained and devastated. It’s anti-German tone fit in well with the film’s story about the heroic defeat of the German Teutonic Knights in the 13th century. We’ll hear Prokofiev’s arrangement of the film music in his “Alexander Nevsky Cantata” Op. 78. Mexican conductor Eduardo Mata directs the Dallas Symphony Orchestra with contralto Mariana Paunova and the Dallas Symphony Chorus under the baton of Ronald Shirey.

22:15 41:37 Sergei Prokofiev (1891-1953) Alexander Nevsky Cantata, Op. 78 (1938)

Dallas Symphony Orchestra, Eduardo Mata

Dallas Symphony Chorus, Ronald Shirey

Mariana Paunova, contralto

Así terminamos el programa con la “Cantata Alejandro Nevski” Op. 78 de Serguéi Prokófiev . Eduardo Mata dirigió la Orquesta Sinfónica de Dallas con la contralto Mariana Paunova y el Coro de la Sinfónica de Dallas dirigido por Ronald Shirey.

And so we end the program with the “Alexander Nevsky Cantata” Op. 78 by Sergei Prokofiev. Eduardo Mata conducted the Dallas Symphony Orchestra with contralto Mariana Paunova and the Dallas Symphony Chorus directed by Ronald Shirey.

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22:56 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>