June 19, 2019

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentadora, Genevieve Navar Franklin, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Genevieve Navar Franklin, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

Ingrid Fliter es una pianista argentina que en 2006 fue la quinta ganadora y la primera mujer en recibir el prestigioso Premio Gilmore. La escucharemos interpretar música del compositor polaco Frédéric Chopin. Su gran Sonata en si menor es del año 1844 cuando la reverencia de Chopin por Bach estaba en su cénit. Aunque fue escrita con estilo romántico, esta pieza muestra el amor que tenía Chopin por la música del siglo 18. La Sonata para piano número 3 en si menor Opus 58 de Frédéric Chopin es interpretada por Ingrid Fliter.

Ingrid Fliter is an Argentinian pianist who in 2006 was the fifth recipient and the first woman to win the prestigious Gilmore Artist Award. Here she is playing music by the Polish composer Frédéric Chopin. His great B minor Sonata dates from 1844 when Chopin’s reverence for Bach was at its height. Although written in the Romantic style, this piece shows the love that Chopin had for the music of the 18th century. The Piano Sonata number 3 in B minor Opus 58 by Frédéric Chopin is played by Ingrid Fliter.

22:02 31:05 Frédéric Chopin (1810-1849) Piano Sonata No.3 in B minor Op.58

Ingrid Fliter, piano

Esa fue la Sonata para piano número 3 en si menor Opus 58 de Frédéric Chopin, interpretada por Ingrid Fliter. Y la escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

That was the Piano Sonata number 3 in B minor Opus 58 by Frédéric Chopin, played by Ingrid Fliter. And we heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

====================================================================

Enric Morera nació en Barcelona en 1865, pero sus padres lo llevaron a Argentina cuando tenía dos años. Regresó a Cataluña a la edad de 16 años, donde pronto se hizo amigo con Isaac Albéniz. Ambos estudiaron bajo Felip Pedrell. Escribió más de 800 obras en su vida, incluso este “Andante Religiós” para conjunto de cuerdas. Escucharemos a la orquesta de cámara Concerto Málaga bajo la batuta de Massimo Paris.

Enric Morera was born in Barcelona in 1865, but his parents took him to Argentina when he was two. He returned to Catalonia at the age of 16, where he soon became friends with Isaac Albéniz. They both studied under Felip Pedrell. He wrote over 800 works in his lifetime, including this “Andante Religiós” for string ensemble. We’ll hear the Concerto Málaga chamber orchestra under the baton of Massimo Paris.

21:35 5:23 Enric Morera (1862-1942) Andante Religiós

Concerto Málaga Chamber Orchestra, Massimo Paris

Acabamos de escuchar “Andante Religiós” de Enric Morera interpretado por la orquesta de cámara Concerto Málaga dirigida por Massimo Paris.

We just heard the “Andante Religiós” performed by the Concerto Málaga chamber orchestra conducted by Massimo Paris.

=======================================================================

La próxima pieza se trata de la leyenda antigua griega de la Sibila, que era una mujer que podía predecir el futuro bajo la influencia de una deidad. La más famosa fue la Sibila Délfica (de Delfos), pero la leyenda también pasó a través de otras civilizaciones orientales antiguas. Los cristianos antiguos creyeron que sus profecías pronosticaban la llegada de Cristo y el final del mundo. La primera música religiosa basada en la leyenda comenzó hace más o menos 1000 años y se cantaba en Latín. Las versiones que siguieron después fueron escritas en el idioma vernáculo. Tenemos aquí la versión en provençal cantada por la soprano Montserrat Figueras, con La Capella Reial de Catalunya y Hespérion XX, dirigida por Jordi Savall.

The next piece concerns the Ancient Greek legend of the Sibyl, a woman who could predict the future under the influence of a deity. The most famous was the oracle at Delphi, but the legend was passed down through other ancient eastern civilizations. Early Christians believed her prophesies foretold the coming of Christ and the end of the world. The first church music based on the legend started about 1000 years ago and was sung in Latin. Later versions were in the vernacular. Here’s the Provençal version sung by soprano Montserrat Figueras, along with La Capella Reial de Catalunya and Hespérion XX, directed by Jordi Savall.

21:42 13:05 Anonymous (13th century) The Song of the Sibyl (Provençal)

Montserrat Figueras, soprano

La Capella Reial de Catalunya, Jordi Savall

La Canción de la Sibila de un compositor anónimo del siglo 13 fue interpretada por la soprano Montserrat Figueras, La Capella Reial de Catalunya y Hespérion XX, dirigida por Jordi Savall.

The Song of the Sibyl by an anonymous composor of the 13th century was performed by soprano Montserrat Figueras, La Capella Reial of Catalunya, and Hespérion XX, directed by Jordi Savall.

=======================================================================

21:56 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

La “Introducción y Rondo Capriccioso” es una famosa obra para violín y orquesta escrita por el compositor francés Camille Saint-Saëns en 1863 para el violinista español Pablo de Sarasate. Como varios otros compositores franceses tales como Eduard Lalo y Georges Bizet, a Saint-Saëns le fascinó la música de danza española y escribió varias obras con ese estilo. La “Introducción y Rondo Capriccioso” requiere una técnica de virtuoso por parte del violinista. Itzhak Perlman acepta el reto en esta grabación con la Orquesta Filarmónica de Nueva York dirigida por Zubin Mehta.

The “Introduction and Rondo Capriccioso” is a famous work for violin and orchestra written by the French composer Camille Saint-Saëns in 1863 for the Spanish violinist Pablo de Sarasate. Like several other French composers such as Eduard Lalo and Georges Bizet, Saint-Saëns was fascinated by Spanish dance music and wrote several works in that style. The “Introduction and Rondo Capriccioso” requires virtuoso technique on the part of the violinist. Itzhak Perlman is up to the challenge on this recording with the New York Philharmonic Orchestra conducted by Zubin Mehta.

22:02 8:52 Camille Saint-Saëns (1835-1921) Introduction and Rondo Capriccioso

Itzhak Perlman, violin

New York Philharmonic Orchestra, Zubin Mehta

Acabamos de escuchar la pieza “Introducción y Rondo Capriccioso” de Camille Saint-Saëns interpretada por Itzhak Perlman en el violín con la Orquesta Filarmónica de Nueva York dirigida por Zubin Mehta.

We just heard the “Introduction and Rondo Capriccioso” by Camille Saint-Saëns performed by Itzhak Perlman on violin with the New York Philharmonic Orchestra conducted by Zubin Mehta.

=========================================================================

Otro músico inspirado por la música de España fue el compositor alemán Moritz Moszkowsky. En 1876, escribió una serie de danzas españolas. Quizá no son tanto, tanto, tan auténticas, pero sí tienen un cierto estilo y fueron muy populares en su tiempo. Las primeras cinco danzas del libro 1 son interpretadas por la Orquesta Sinfónica de Londres, bajo la dirección del español Ataulfo Argenta.

Another musician inspired by Spanish music was the German composer Moritz Moszkowsky. In 1876, he wrote a series of Spanish Dances. They may not be super-authentic, but they do have a certain flair. They were very popular in their time. The first five dances from Book 1 are played here by the London Symphony Orchestra, under the direction of the Spanish conductor Ataulfo Argenta.

22:12 14:00 Moritz Moszkowski (1854-1925) Spanish Dances (Book 1) Op. 12

London Symphony Orchestra, Ataulfo Argenta

Esta escuchando Tonos Clásicos, el programa de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Donde acabamos de escuchar las Danzas Españolas, Libro 1, de Moritz Moszkowski interpretadas por la Orquesta Sinfónica de Londres, bajo la batuta del español Ataulfo Argenta.

You’re listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa California. Where we just heard the Spanish Dances, book one, by Moritz Moszkowski performed by the London Symphony Orchestra, under the baton of Ataulfo Argenta.

======================================================================

Manuel Ponce fue un compositor mexicano que estudió tanto en México como en Paris, bajo Paul Dukas. Su estilo musical fue muy influenciado por la música europea aunque la mayoría de sus melodías y ritmos tienen sus raíces en la música folklórica de su querido México. Sus obras para guitarra incluyen un grupo de preludios y varias sonatas además de un hermoso concierto para guitarra “Concierto del Sur” escrito para su buen amigo Andrés Segovia. Otra obra inspirada por Segovia es “Folía de España”, un grupo de 20 variaciones y fuga sobre una melodía antigua de Portugal y España llamada, “La Folía.” Escucharemos una interpretación de John Williams.

Manuel Ponce was a Mexican composer who studied both in Mexico and in Paris, under Paul Dukas. His musical style was greatly influenced by European music although most of his melodic and rhythmic material has its roots in the folk music of his beloved Mexico. His works for guitar include a set of preludes and several sonatas as well as a beautiful guitar concerto “Concierto del Sur” which was written for his close friend Andrés Segovia. Another work inspired by Segovia is “Folía de España” a set of 20 variations and fugue on an old tune from Portugal and Spain called “La Folía.” We’ll hear an interpretation by John Williams.

22:28 24:14 Manuel Ponce (1882-1948) Folía de España

John Williams, guitar Theme & Variations with Fugue

Una pieza llamada “Folía de España” de Manuel Ponce fue interpretada por John Williams en la guitarra.

A piece called “Folía de España” by Manuel Ponce was performed by John Williams on the guitar.

=======================================================================

22:52 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentadora Genevieve Navar Franklin, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Genevieve Navar Franklin, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>