5/8/2024

May 8, 2024

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

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Valdir Azevedo fue un compositor brasileño del siglo 20 y virtuoso del cavaquinho, que es un pequeño instrumento de cuerda similar a una guitarra. Su pieza más famosa es una danza llamada “Delicado,” interpretada aquí por la Orquesta Boston Pops bajo la batuta de su legendario director Arthur Fiedler.

Valdir Azevedo was a 20th century Brazilian composer and virtuoso player of the cavaquinho, which is a small stringed instrument of the guitar family. His most famous piece is a dance called “Delicado,” played here by the Boston Pops Orchestra under the baton of its legendary leader, Arthur Fiedler.

21:02 3:37 Valdir Azevedo (1923-1980) Delicado

Boston Pops Orchestra, Arthur Fiedler

Una pieza llamada “Delicado” de Valdir Azevedo fue interpretada por la Orquesta Boston Pops dirigida por Arthur Fiedler.

A piece called “Delicado” by Valdir Azevedo was performed by the Boston Pops Orchestra conducted by Arthur Fiedler.

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Ignacio Cervantes es, sin duda, el compositor cubano más famoso del siglo 19. En 1865, cuando tenía 18 años, entró en el Conservatorio de Paris, donde ganó el primer premio. A pesar de su estancia en Europa, sus obras nunca se alejaron de sus raíces cubanas. Un buen ejemplo es sus 41 “Danzas para piano.” Vamos a escuchar las números 6, 7 y 8, tituladas “El velorio”, “La Glorieta” y “La Encantadora” interpretadas por Rubén Peláez al piano.

Probably the greatest Cuban composer of the 19th century was Ignacio Cervantes. In 1865, when he was 18 years old, he went on to study at the Paris Conservatory, where he won first prize. Despite his stay in Europe, Cervantes’ works never stray far from his Cuban roots. A good example is his 41 “Dances for Piano.” We’ll hear numbers 6, 7 and 8, titled “El velorio”, “La Glorieta” and “La Encantadora”, performed by Rubén Peláez at the piano.

21:07 3:14 Ignacio Cervantes (1847-1905) Danzas para piano No. 6-8

Rubén Peláez, piano

De las “Danzas para piano” de Ignacio Cervantes escuchamos las números 6, 7 y 8, interpretadas por Rubén Peláez al piano.

From the “Dances for Piano” by Ignacio Cervantes we heard numbers 6, 7 and 8, performed by Rubén Peláez at the piano.

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El violinista y compositor ecuatoriano Pedro Echeverría fue profesor de música en varios colegios en Quito. También integró la Orquesta Sinfónica Nacional. Sigue una pieza suya para guitarra y requinto llamada “Amarguras.”

The Ecuadorian violinist and composer Pedro Echeverría was a professor of music at various schools in Quito. He also formed the National Symphony Orchestra. Here’s a piece of his for guitar and requinto called “Amarguras” (bitterness).

21:11 2:25 Pedro Echeverría (1904-1985) Amarguras

Guitarras del Ecuador

Esa fue una pieza llamada “Amarguras” del ecuatoriano Pedro Echeverría interpretada por las Guitarras del Ecuador.

That was a piece called “Amarguras” (Bitterness) by the Ecuadorian composer Pedro Echeverría performed by the Guitars of Ecuador.

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Jaime León fue un pianista, director de orquesta, compositor y profesor colombiano del siglo 20 que ha publicado 36 canciones de arte que han tenido mucho éxito. Una de ellas, llamada “Todo pasó,” está basada en un texto de Rafael Maya, que fue un destacado poeta colombiano del siglo 20 que representó su país al UNESCO. La escucharemos interpretada por la soprano chilena María Teresa Uribe, acompañada de Balász Szokolay al piano.

Jaime León was a 20th-century Colombian pianist, conductor, composer and professor who has published 36 art songs that have received wide acclaim. One of them, called “Todo pasó,” is based on text by Rafael Maya, who was a leading 20th-century Colombian poet who represented his country at UNESCO. We’ll hear it performed by the Chilean soprano María Teresa Uribe accompanied by Balázs Szokolay at the piano.

21:15 2:25 Jaime León (1921-) Todo pasó

Maria Teresa Uribe, voice

Balász Szokolay, piano

Una obra llamada “Todo pasó” de Jaime León fue interpretada por la soprano María Teresa Uribe, con Balász Szokolay al piano. Y la escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

A work called “Todo pasó” by Jaime León was performed by soprano María Teresa Uribe with Balázs Szokolay at the piano. And we heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

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El director de orquesta y compositor mexicano Eduardo Mata dirigió la Orquesta Sinfónica de Dallas desde 1977 hasta 1993, con la más larga permanencia que ningún otro de sus Directores de Música. Durante esa época grabaron gran parte del repertorio clásico estándar. Esta grabación del año 1980 es el Concierto para piano no. 22 en mi bemol de Wolfgang Amadeus Mozart con Emanuel Ax al piano. La cadencia es del propio Señor Ax.

The Mexican conductor and composer Eduardo Mata led the Dallas Symphony Orchestra from 1977 to 1993, the longest tenure of any of its Music Directors. During that time they recorded much of the standard classical repertoire. This recording from 1980 is of Wolfgang Amadeus Mozart’s Piano Concerto number 22 in E flat with Emanuel Ax at the piano. The cadenza is by Mr. Ax himself.

21:19 36:10 Wolfgang Mozart (1756-1791) Concerto No. 22 in E flat, K 482

Emanuel Ax, piano

Dallas Symphony Orchestra, Eduardo Mata

El Concierto No. 22 de Wolfgang Amadeus Mozart fue interpretada por Emanuel Ax al piano con la Orquesta Sinfónica de Dallas dirigida por Eduardo Mata.

The Concerto No. 22 by Wolfgang Amadeus Mozart was performed by Emanuel Ax at the piano with the Dallas Symphony Orchestra conducted by Eduardo Mata.

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21:55 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

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Comenzaremos con música de Cuba. Enrique Urieta compuso una pieza llamada “New York Rush” como tema para el film “El Super”, y más tarde el mismo compositor hizo un arreglo para guitarra solo. En esta grabación escucharemos una interpretación de Manuel Barrueco

Let’s start off with music from Cuba. Enrique Urieta composed a piece called “New York Rush” as the theme for the film “El Super”, but it was not until later that the composer himself made an arrangement for solo guitar. In this recording we’ll hear an interpretation by Manuel Barrueco.

22:01 4:50 Enrique Urieta (1934-) New York Rush (theme from “El Super”)

Manuel Barrueco, guitar

Esa fue una pieza llamada “New York Rush” de Enrique Urieta interpretada por Manuel Barrueco en la guitarra.

That was a piece called “New York Rush” by Enrique Urieta performed by Manuel Barrueco on the guitar.

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Julián Bautista fue un director de orquesta y compositor español del siglo 20. Era miembro de la “Generación del 27”, un grupo de poetas españoles que se dio a conocer en el panorama cultural alrededor del año 1927, y el “Grupo de los ocho”, una coalición de compositores y musicólogos españoles cuya meta era combatir el conservadurismo en la música. Bautista compuso la banda sonora de 37 películas, y más de 30 obras de música clásica. Esta es una obra para piano llamada “Colores” con seis secciones llamadas, “Blanco”, “Violeta”, “Negro”, “Amarillo”, “Azul” y “Rojo”. Escucharemos a Ana Vega-Toscano al teclado.

Julián Bautista was a 20th-century Spanish composer and conductor. He was a member of the “Generation of ’27” a group of Spanish poets that arose in Spanish literary circles around the year 1927, and the “Group of 8”, a coalition of nationalist Spanish composers and musicologists, with the goal of combating conservatism in music. Bautista composed the soundtracks of 37 movies, in addition to over 30 works of classical music. This is a work for piano solo called “Colors” with six sections, called “White”, “Violet”, “Black”, “Yellow”, “Blue” and “Red”. We’ll hear Ana Vega-Toscano at the keyboard.

22:07 24:32 Julián Bautista (1901-1961) Colores

Ana Vega-Toscano, piano

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar una pieza llamada “Colores” de Julián Bautista interpretada por Ana Vega-Toscano al piano.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard a piece called “Colors”

by Julián Bautista performed by Ana Vega-Toscano at the piano.

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Ahora tenemos una aria de la opera “La Traviata” (La traviesa) de Guiseppe Verdi. En el acto primero, Violetta Valéry, una cortesana famosa, da una fiesta espléndida. Piden a su secreto amante Alfredo cantar un “Brindisi” que es una canción de taberna. La aria “Libiamo ne’liete calici” (Tomar de la copa feliz) es cantada por José Carreras con Renata Scotto y el Coro y Orquesta dirigidos por Nino Verschi.

Now we have an aria from the opera “La Traviata” (The Strayed Woman) by Giuseppe Verdi. In the first act, Violetta Valéry, a famed courtesan, throws a lavish party. Her secret lover Alfredo is asked to sing a “Brindisi” or drinking song. The aria “Libiamo ne’liete calici” (Drink from the joyful cup) is sung by José Carreras with Renata Scotto and the Chorus & Orchestra conducted by Nino Verschi.

22:33 3:15 Giuseppe Verdi (1813-1901) La Traviata: Brindisi: Libiamo ne’liete calici

José Carreras, tenor

Renata Scotto, soprano

Chorus & Orchestra conducted by Nino Verschi (Tokyo, Sept 18, 1973)

Esa fue la aria “Brindisi” de la ópera “La Traviata” de Giuseppe Verdi interpretada por el tenor José Carreras, la soprano Renata Scotto, y el Coro y Orquesta dirigidos por Nino Verschi.

That was the aria “Brindisi” from the opera “La Traviata” by Giuseppe Verdi performed by tenor José Carreras, soprano Renata Scotto, and the Chorus & Orchestra conducted by Nino Verschi.

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Si bien es de origen alemán, el vals fue popular en Polonia a principios del siglo XIX. El compositor polaco Frédéric Chopin escribió 19 de ellos, que se dividen en tres grupos. El primero, los números del 1 al 8, contiene los valses más importantes, aquellos con números de opus y publicados en vida de Chopin. Ahora escucharemos el número 7 del primer grupo, Opus 64, número 2 en do sostenido menor, interpretado por el pianista brasileño Arthur Lima.

While of German origin, the waltz was popular in Poland during the early 1800s. The Polish composer Frédéric Chopin wrote 19 of them, which are divided into three groups. The first, numbers 1 to 8, contains the most important waltzes, those given opus numbers and published during Chopin’s lifetime. We we’ll now hear number 7 of the first group, Opus 64, number 2 in C-sharp minor, performed by the Brazilian pianist Arthur Lima.

22:38 3:52 Frédéric Chopin (1810-1849) Waltz No. 7 in C-sharp minor, Op. 64, No. 2

Arthur Lima, piano

Eso fue el Vals No. 7 de Frédéric Chopin interpretado por Arthur Lima al piano.

That was the Waltz No. 7 by Frédéric Chopin performed by Arthur Lima at the piano.

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A continuación tenemos cuatro obras de la era barroca de Bolivia, recientemente descubiertas por el musicólogo Piotr Nawrot. El autor es anónimo, pero posiblemente es Domenico Zipoli o uno de sus estudiantes. Las cuatro selecciones se llaman “Fidelis Servus,” “Beatus ille servus,” “Ascendit Deus” e “In hac mensa novi Regis.” La interpreta Chatham Baroque.

Here are four works from Baroque-era Bolivia recently discovered and edited by musicologist Piotr Nawrot. The composer is anonymous, but possibly is Domenico Zipoli or one of his students. The four selections are called “Fidelis Servus,” “Beatus ille servus,” “Ascendit Deus” and “In hac mensa novi Regis.” They are performed by Chatham Baroque.

22:42 1:31 Anonymous (18th c. Bolivia) Fidelis Servus

1:58 Anonymous (18th c. Bolivia) Beatus ille servus

3:48 Anonymous (18th c. Bolivia) Aria: Ascendit Deus

6:55 Anonymous (18th c. Bolivia) In hac mensa novi Regis

Chatham Baroque

Cuatro obras anónimas de la era barroca de Bolivia fueron interpretadas por Chatham Baroque.

Four anonymous works from the Bolivian Baroque era were performed by Chatham Baroque.

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22:56 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>