4/6/2022

April 6, 2022

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

Comencemos con música catalana. Las “Dos canciones catalanas” fueron escritas por Federico Moreno Torroba para el famoso guitarrista español Andrés Segovia. El interprete en esta grabación es el mismo Andrés Segovia.

Let’s start off with some Catalan music. “Dos canciones catalanas” (Two Catalan songs) were written by Federico Moreno Torroba for the famous Spanish guitarist Andrés Segovia. The performer on this recording is Andrés Segovia himself.

21:02 3:12 Federico Moreno Torroba (1891-1982) Dos canciones catalanas

Andrés Segovia, guitar

Acabamos de escuchar “Dos canciones catalanas” de Federico Moreno Torroba interpretadas por Andrés Segovia en la guitarra.

We just heard “Two Catalan songs” by Federico Moreno Torroba performed by Andrés Segovia on the guitar.

======================================================================

Esta pieza fue recientemente descubierta en los archivos de la iglesia Católica en la selva tropical del Beni en Bolivia. Roque Jacinto de Chavarría fue un destacado compositor boliviano de la era barroca cuyo maestro fue Juan de Araujo. Esta pieza comienza con estas palabras, “Fuera, Fuera, Háganles lugar! Que los indios vienen”. La letra se trata de un diálogo humorístico entre los españoles y los indios. Escucharemos al grupo musical Florilegium con el Coro Arakaendar de Bolivia dirigidos por Ashley Solomon.

This piece was recently discovered in the archives of the Catholic Church in the rainforests of Beni in Bolivia. Roque Jacinto de Chavarría was an important Bolivian composer of the Baroque era who was trained by Juan de Araujo. This piece starts out “Fuera, Fuera, Háganles lugar! Que los indios vienen”, which means “Get out, Get out, Make Space! For the Indians are coming”. The lyrics are a humorous dialogue between the Spaniards and the Indians. We’ll hear the music group Florilegium and the Arakaendar Bolivia Choir directed by Ashley Solomon.

21:06 5:42 Roque Jacinto de Chavarría (1688-1719) Fuera, Fuera! Háganles lugar!

Florilegium, Arakaendar Bolivia Choir, Ashley Solomon

Una canción de Roque Jacinto de Chavarría fue interpretada por el grupo musical Florilegium con el Coro Arakaendar de Bolivia dirigidos por Ashley Solomon.

A song by Roque Jacinto de Chavarría was performed by the music group Florilegium and the Arakaendar Bolivia Choir directed by Ashley Solomon.

=========================================================================

Ahora tenemos música latinoamericana compuesta por un americano. El compositor americano del siglo 20 Aaron Copland escribió varias obras de estilo latino, incluso estas “Tres dibujos latinoamericanos” del año 1959. Las tres piezas se llaman, “Estribillo”, “Paisaje Mexicano” y “Danza de Jalisco.” Son interpretadas aquí por el “New Philharmonia Orchestra” dirigida por el mismo Aaron Copland.

Now we have some Latin American music composed by an American. The 20th-century American composer Aaron Copland wrote several works in a Latin style, including these “Three Latin American Sketches” written in 1959. The three pieces are called, “Estribillo” (refrain). Paisaje Mexicano” (Mexican countryside) and “Danza de Jalisco” (Dance from Jalisco). They are performed here by the New Philharmonia Orchestra, with Aaron Copland himself conducting.

21:13 10:47 Aaron Copland (1900-1990) Three Latin American Sketches

New Philharmonia Orchestra, Aaron Copland

Acabamos de disfrutar de “Tres dibujos latinoamericanos” de Aaron Copland interpretadas por el “New Philharmonia Orchestra” dirigida por el mismo Aaron Copland.

We just enjoyed “Three Latin American Sketches” by Aaron Copland performed by the New Philharmonia Orchestra, with Aaron Copland himself conducting.

===========================================================================

“Perfidia”, del mexicano Alberto Domínguez, contribuyó a la difusión de la música latina en los Estados Unidos y se utilizó en la película Casablanca. Se puede oír la pasión y pena de esta bonita canción en la música, aún sin las palabras. La Orquesta Boston Pops está bajo la batuta de Keith Lockhart con Michael Monaghan en el saxofón.

“Perfidia” by the Mexican composer Alberto Domínguez contributed to the spread of Latin music in the United States and was used in the movie Casablanca. You can hear all the passion and heartache of this beautiful song in the music, even without the words. The Boston Pops Orchestra is under the baton of Keith Lockhart with Michael Monaghan taking the saxophone solo.

21:25 4:58 Alberto Domínguez (1906-1975) Perfidia

Boston Pops Orchestra, Keith Lockhart

Michael Monaghan, saxophone

“Perfidia” de Alberto Domínguez fue interpretada por la Orquesta Boston Pops dirigida por Keith Lockhart con Michael Monaghan en el saxofón. Y lo escuchamos aquí en el programa Tonos Clásicos, donde disfrutamos de la música clásica con “una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

“Perfidia” by Alberto Domínguez was performed by the Boston Pops Orchestra conducted by Keith Lockhart with Michael Monaghan on sax. And we heard it here on the Classical Tones program, where we enjoy classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

=========================================================================

En esta semana ya llegamos al tercer libro de “Iberia,” la enorme obra para piano de Isaac Albéniz. Es una descripción musical de varias regiones de España, la mayoría en Andalucía. Este libro tres tiene tres secciones. La primera, “El Albaicin” se trata del barrio gitano de Granada, en una colina que da a la Alhambra. Especialmente le encantó a Debussy. El final inquietante se está seguido por una sección igualmente triste llamada “El Polo,” que es una canción de danza Andaluz. La sección “Lavapiés” es la única pieza en la obra que no es de Andalucía. Su título viene de un barrio popular en Madrid, que es evocado por los ritmos Latinoamericanos que estuvieron de moda en sus salas de danza en aquella época. Escuchemos Iberia, libro 3. La pianista es Alicia de Larrocha.

This week we are up to the third book of Isaac Albéniz’ massive work for piano, Iberia, which is a musical description of various regions of Spain, mostly in Andalusia. Book three has three sections. The first, “El Albaicin” is about the gypsy quarter of Granada, on a hill facing the Alhambra. It was particularly admired by Debussy. The brooding ending is followed by an equally melancholy section called “El Polo,” which is an Andalusian dance song. The section “Lavapiés” is the only non-Andalusian piece in the work. Its title is a popular quarter in Madrid, evoked by the Latin-American rhythms fashionable in its dance halls. So let’s listen to Iberia, book 3. The pianist is Alicia de Larrocha.

21:32 21:02 Isaac Albéniz Iberia, book 3

Alicia de Larrocha, piano

Acabamos de escuchar el libro tres de Iberia de Isaac Albéniz interpretado por Alicia de Larrocha al piano.

We just heard book three of Iberia by Isaac Albéniz performed by Alicia de Larrocha at the piano.

=======================================================================

21:54 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

Osvaldo Golijov es un compositor contemporáneo con padres del este de Europa, pero creció en Argentina y se trasladó más tarde a Israel y ahora vive en Massachusetts. Su música sintetiza elementos de todas esas culturas para crear obras que, como dice una critica en el periódico New York Times, “están cambiando profundamente la geografía del mundo de la música clásica.” Ahora escucharemos su obra “Tenebrae” interpretada por el Cuarteto Kronos.

Osvaldo Golijov is a contemporary composer who was born to eastern European parents, raised in Argentina, and then moved to Israel and now lives in Massachusetts. His music synthesizes elements of all those cultures into works that (as described in a review in the New York Times) “are profoundly shifting the geography of the classical music world.” Now let’s listen to a work of his called “Tenebrae” performed by the Kronos Quartet.

22:02 12:56 Osvaldo Golijov (1960-) Tenebrae

Kronos Quartet: David Harrington violin, John Sherba violin,

Hank Dutt viola, Jeffrey Zeigler cello

Acabamos de escuchar “Tenebrae” de Osvaldo Golijov interpretada por el Cuarteto Kronos. Y la escuchamos aquí en el programa Tonos Clásicos, donde disfrutamos de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

We just heard “Tenebrae” by Osvaldo Golijov performed by the Kronos Quartet. And we heard it here on the Classical Tones program, where we enjoy classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

=======================================================================

“El sombrero de tres picos” es un ballet de Manuel de Falla que le encargó Sergei Diaghilev de los Ballets Russes. En el estreno en Londres en 1919, dirigido por Ernest Ansermet, los decorados y los vestuarios fueron diseñados por Pablo Picasso. El cuento está basado en una novela de Pedro Antonio de Alarcón. Se trata de un corregidor que intenta seducir a la hermosa esposa de un molinero. Después de muchas aventuras cómicas que incluyen celos, la caída en el rio del corregidor, el cambio de ropa (incluyendo el sombrero de tres picos del corregidor), e identidades equivocadas, hay una escena de confusión masiva al final. Escucharemos una grabación del año 1963 con la Orquesta Filarmonía dirigida por Rafael Frühbeck de Burgos con la soprano Victoria de los Ángeles.

“The Three-cornered Hat” is a ballet by Manual de Falla that he wrote on commission from Sergei Diaghilev of the Ballets Russes. At the first performance in London in 1919, conducted by Ernest Ansermet, the sets and costumes were created by Pablo Picasso. The story is based on a novel by Pedro Antonio de Alarcón. It concerns a “Corregidor” or magistrate who tries to seduce a beautiful miller’s wife. After many comic adventures involving jealousy, the magistrate falling in the river, swapping clothes (including the magistrate’s three-cornered hat), and mistaken identities there is a scene of mass confusion at the end. We’ll hear a recording from 1963 with the Philharmonia Orchestra directed by Rafael Frühbeck de Burgos with soprano Victoria de los Ángeles.

22:16 39:33 Manuel de Falla (1876-1946) El Sombrero de tres picos

Victoria de los Angeles, soprano

Philharmonia Orchestra, Rafael Frühbeck de Burgos

Eso fue “El sombrero de tres picos” de Manuel de Falla. La soprano fue Victoria de los Ángeles acompañada de la Orquesta Filarmonía dirigida por Rafael Frühbeck de Burgos.

That was “The Three-cornered Hat” by Manual de Falla. The soprano was Victoria de los Ángeles accompanied by the Philharmonia Orchestra conducted by Rafael Frühbeck de Burgos.

=======================================================================

22:56 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>