March 27, 2019

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentadora, Genevieve Navar Franklin, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Genevieve Navar Franklin, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

Al comenzar el programa tenemos una pieza de “El Mozart español”. Juan Crisóstomo de Arriaga, nació el 27 de enero de 1806, fecha del cincuenta aniversario del nacimiento de Wolfgang Mozart. Como Mozart, Arriaga fue un niño prodigio – comenzó a escribir música cuando tenía 12 años, y completó una opera a la edad de 14 años. Ambos compositores murieron jóvenes, en el caso de Arriaga 10 días antes de cumplir los 20 años. Sus obras cayeron en el olvido por varias generaciones hasta ser redescubiertas a fines del siglo 19. Se debe al gradual desarrollo en España de una nueva concientización nacional de la música del país.

A los 16 años, Arriaga escribió tres cuartetos de cuerdas. Fueron las únicas obras que se publicaron durante su vida, dos años más tarde en 1824. Escucharemos el Cuarteto de cuerdas número 3 en mi bemol mayor, interpretado por el cuarteto “Voces” de Rumania.

To start the program we have a work by “The Spanish Mozart”. Juan Crisóstomo de Arriaga was born on January 27, 1806, the 50th anniversary of the birth of Wolfgang Mozart. Like Mozart, Arriaga was a child prodigy – he started writing music when he was 12 and completed an opera at age 14. Both composers died young, in Arriaga’s case just 10 days before his 20th birthday. His works were forgotten for several generations until being rediscovered at the end of the 19th century in the course of the gradual development of a new national musical consciousness in Spain.

At age 16, he wrote three string quartets, which were the only works that were published during his lifetime, two years later in 1824. We’ll hear the String Quartet No. 3 in E flat major, performed by the Voces String Quartet of Romania.

21:03 23:00 Juan Crisóstomo de Arriaga (1806-1826) String Quartet No. 3 in E flat major

Voces String Quartet

Eso fue el Cuarteto de cuerdas número 3 en mi bemol mayor de Juan Crisóstomo de Arriaga , interpretado por el cuarteto “Voces” de Rumania. Y lo escuchamos aquí en el programa Tonos Clásicos donde disfrutamos de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

That was the String Quartet No. 3 in E flat major by Juan Crisóstomo de Arriaga, performed by the Voces String Quartet of Romania. And we heard it here on the Classical Tones program, where we enjoy classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

======================================================================

La soprano catalana Victoria de los Ángeles poseía una de las mejores voces del siglo 20. Su repertorio era diverso, extendiéndose desde “Dido y Aeneas” de Purcell hasta “Pelléas et Mélisande” de Debussy. También cantó “Don Giovanni” de Mozart, “Il Barbiere de Siviglia” de Rossini, y operas de Verdi, Massenet, Wagner y Puccini. A continuación tenemos unas selecciones de “La Bohéme” de Giacomo Puccini. La Orquesta RCA Victor está dirigida por Sir Thomas Beecham.

The Spanish-Catalan soprano Victoria de los Ángeles had one of the great voices of the 20th century. Her choice of repertoire was wide-ranging, going from “Dido and Aeneas” by Purcell to “Pelléas et Mélisande” by Debussy. She also sang “Don Giovanni” by Mozart, “Il Barbiere de Siviglia” by Rossini, and operas by Verdi, Massenet, Wagner and Puccini. Here are some selections from “La Bohéme” by Giacomo Puccini. The RCA Victor Orchestra is led by Sir Thomas Beecham.

22:30 10:04 Giacomo Puccini (1858-1924) La Bohème: Si, mi chiamano Mimi

3:22 Giacomo Puccini (1858-1924) La Bohème: Donde lieta usci

11:33 Giacomo Puccini (1858-1924) La Bohème: Sono andati?Fingevo di dormire

Victoria de los Angeles, soprano

RCA Victor Orchestra, Sir Thomas Beecham

With Jussi Björling, Lucine Amara, Giorgio Tozzi, John Reardon, Robert Merrill

Tres arias de la ópera “La Bohème” de Giacomo Puccini fueron interpretadas por la soprano Victoria de los Ángeles, y La Orquesta RCA Victor dirigida por Sir Thomas Beecham con las voces de Jussi Björling, Lucine Amara, Giorgio Tozzi, John Reardon, y Robert Merrill.

Three arias from the opera “La Bohème” by Giacomo Puccini were performed by soprano Victoria de los Ángeles, and the RCA Victor Orchestra conducted by Sir Thomas Beecham with the voices of Jussi Björling, Lucine Amara, Giorgio Tozzi, John Reardon, and Robert Merrill.

======================================================================

21:53 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

Para comenzar esta hora, tenemos dos piezas brasileñas de la era clásica. José Maurício Nunes Garcia fue el primer compositor nacido en Rio de Janeiro. De joven compuso música ligera. Fue ordenó sacerdote a los 25 años y llegó a ser Maestro de Capilla de la catedral de Rio de Janeiro a la edad de 31 años. Allí compuso un cuerpo robusto de obras que incluye esta pieza llamada “Matinas do Natal.”

La segunda pieza que escucharemos es de Manuel Dias de Oliveira. Fue compositor y calígrafo del estado de Minas Gerais. Escucharemos su “Magnificat” que estalla con gran intensidad de espíritu y alegría. La Camarata de Rio de Janeiro es dirigida por Henrique Morelenbaum.

To start off this hour we have two classical-era pieces from Brazil. José Maurício Nunes Garcia was the first major composer to be born in Rio de Janeiro. As a youth he composed light music. He was ordained as a priest at 25 and became Maestro de Capilla of Rio de Janeiro Cathedral at 31. There he composed a hefty body of work, including this piece called “Matinas do Natal.”

The second work we’ll hear is by Manuel Dias de Oliveira. He was a composer and calligrapher from the state of Minas Gerais. We’ll hear his “Magnificat” which bursts with a great intensity of spirit and joy. The Camarata of Rio de Janeiro is directed by Henrique Morelenbaum.

22:02 3:29 José Maurício Nunes Garcia (1767-1830) Matinas do Natal

5:40 Manuel Dias de Oliveira (1734/5?-1813) Magnificat

Camarata of Rio de Janeiro, Henrique Morelenbaum

Está escuchando Tonos Clásicos, el programs de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar dos piezas brasileñas de la era clásica, “Matinas do Natal” de José Maurício Nunes Garcia y “Magnificat” de Manuel Dias de Oliveira. La Camarata de Rio de Janeiro fue dirigida por Henrique Morelenbaum.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard two Brazilian pieces from the Classical era, “Matinas do Natal” by José Maurício Nunes Garcia and “Magnificat” by Manuel Dias de Oliveira. The Camarata de Rio de Janeiro was conducted by Henrique Morelenbaum.

======================================================================

A través de los siglos muchos compositores han escrito música para la misa de réquiem de la iglesia Católica. El réquiem celebra el paso de las almas de los difuntos al cielo. La obra que vamos a oír fue escrita en el año 1603 por el compositor y sacerdote español, Tomás Luis de Victoria, para el funeral de la emperatriz María. La obra está escrita para 6 voces: dos sopranos, una contralto, dos tenores y un bajo. Es interpretada aquí por los Tallis Scholars dirigidos por Peter Philips.

Many composers through the centuries have written music for the requiem mass of the Roman Catholic church. The requiem celebrates the passage of the souls of the dead into heaven. The work that we are about to hear was written in 1603 by the Spanish composer and priest Tomás Luis de Victoria for the funeral of the empress María. The work is scored for 6 voices: two sopranos, one alto, two tenors and one bass. It is sung here by The Tallis Scholars directed by Peter Phillips.

22:13 41:35 Tomás Luis de Victoria (1548-1611) Misa de réquiem para la emperatriz María

The Tallis Scholars, by Peter Phillips

La “Misa de Réquiem para la Emperatriz María” de Tomás Luis de Victoria fue interpretada por los Tallis Scholars dirigidos por Peter Philips.

The “Requiem Mass for the Empress María” by Tomás Luis de Victoria. It was performed by the Tallis Scholars directed by Peter Philips.

=======================================================================

22:55 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentadora Genevieve Navar Franklin, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Genevieve Navar Franklin, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>