12/21/2022

December 21, 2022

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

El director de orquesta Gustavo Dudamel ha mantenido siempre una especial relación con la música de Beethoven, al igual que muchos otros músicos venezolanos. En 2006, Dudamel y lo que era entonces la Orquesta Juvenil Simón Bolívar de Venezuela grabaron la Quinta y la Séptima Sinfonías para Deutsche Grammophon. Señaló Dudamel, “Desde 2006 hemos quitado la palabra ‘juvenil’ de nuestro nombre, pero el alma joven permanece. Es la misma orquesta.” Ahora escucharemos la Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela dirigida por Gustavo Dudamel interpretar la Sinfonía No. 3 en mi bemol de Beethoven, la “Eroica”, en una grabación del año 2012.

The conductor Gustavo Dudamel has always had a special relationship with the music of Beethoven, as have many other Venezuelan musicians. In 2006, Dudamel and what was then the Simón Bolívar Youth Orchestra of Venezuela made a remarkable recording of the Fifth and Seventh Symphonies for Deutsche Grammophon. Dudamel noted, “Since 2006 we’ve removed the word ‘youth’ from our name but the young soul remains. It’s the same orchestra.” We will now hear the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela conducted by Gustavo Dudamel perform Beethoven’s Symphony No. 3 in E flat, the “Eroica” in a recording made in 2012.

21:03 52:45 Ludwig van Beethoven (1770-1827) Symphony No. 3 in E flat “Eroica” Op. 55

Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela, Gustavo Dudamel

Esa fue la que es, en mi opinión, la mejor sinfonía nunca escrita, la “Eroica”, la Sinfonía No. 3 en mi bemol, Op. 55 de Ludwig van Beethoven, interpretada por la Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Venezuela dirigida por Gustavo Dudamel.

That was what is, in my opinion, the greatest symphony ever written, the “Eroica”, the Symphony No. 3 in E flat, Op. 55 by Ludwig van Beethoven, performed by the Simón Bolívar Symphony Orchestra of Venezuela conducted by Gustavo Dudamel.

=======================================================================

21:56 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

Comencemos esta hora para destacar a la persona llamada “La pianista española más importante en la historia”, Alicia de Larrocha. Ha ganado múltiples premios “Grammy” y fue la primera artista española en ganar el premio UNESCO. Se le atribuye en hacer más conocidos a los compositores españoles Isaac Albéniz y Enrique Granados. Ahora la escucharemos interpretando “El Pelele” de Granados.

Let’s begin this hour by featuring the person called “The greatest Spanish pianist in history”, Alicia de Larrocha. She has won multiple Grammy awards and was the first Spanish artist to win the UNESCO Prize. She is also credited with bringing greater popularity to the Spanish composers Isaac Albéniz and Enrique Granados. Here she is playing “El Pelele by Granados.”

22:01 4:09 Enrique Granados (1867-1916) El Pelele

Alicia de Larrocha, piano

“El Pelele” de Enrique Granados fue interpretado por Alicia de Larrocha al piano.

“El Pelele” by Enrique Granados was performed by Alicia de Larrocha at the piano.

========================================================================

El compositor Ángel Mislán es famoso por escribir danzas puertorriqueñas. Una de las más famosas se llama “Tú y yo”. Escucharemos dos versiones, la original interpretada por Jesús María Sanromá al piano y otra versión transcrita para guitarra e interpretada por Elías Barreiro.

The composer Angel Mislán was famous for writing Puerto Rican dances. One of the most famous is called “Tú y yo” (You and I). We’ll hear two versions, the original performed by Jesús María Sanromá at the piano and another version transcribed for guitar and performed by Elias Barreiro.

22:06 2:57 Ángel Mislán (1862-1911) Tú y yo

Jesús María Sanromá, piano

5:13 Ángel Mislán (1862-1911) Tú y yo (transcr. Elías Barreiro)

Elias Barreiro, guitar

Dos versiones de la canción “Tú y yo” de Ángel Mislán fueron interpretadas por Jesús María Sanromá al piano y Elías Barreiro en la guitarra.

Two versions of the song “Tú y yo” by Ángel Mislán were performed by Jesús María Sanromá at the piano and Elías Barreiro on guitar.

=======================================================================

A continuación tenemos algo totalmente distinto. Se trata de una leyenda maya de la península Yucatán en México sobre una mujer demonio llamada “Xtabay” que mora en la selva para atraer a los hombres a su muerte. Incorpora tanto una increíble belleza como la maldad. Escucharemos una canción basada en la leyenda interpretada por la cantante peruana Yma Súmac, que poseía una de las voces más extraordinarias del siglo 20. Nació en lo alto de los Andes peruanos y reclamaba tener ascendencia de Athualpa, el último emperador inca. Su voz abarcaba más de cinco octavos y podía cantar trino de dos voces. Esta pieza se llama “Xtabay, la atracción de la amante desconocida”. En esta grabación del año 1950, Yma Súmac es acompañada de una orquesta dirigida por el compositor de la pieza, Les Baxter.

Next we have something very different. It concerns a Mayan legend from the Yucatan peninsula of Mexico about a female demon called “Xtabay” who dwells in the forest to lure men to their deaths. She incorporates both incomparable beauty and evil. We’ll hear a song based on the legend performed by the Peruvian singer Yma Súmac, who possessed one of the most extraordinary voices of the 20th century. She was born high in the Peruvian Andes and claimed descent from Atahualpa, the last Incan emperor. Her voice spanned more than five octaves and she was able to sing a “double-voiced” trill. The piece is called “Xtabay Lure of the Unknown Lover”. In this 1950 recording, Yma Súmac is accompanied by an orchestra conducted by the composer of the piece, Les Baxter.

22:17 3:41 Les Baxter (1922-1996) Xtabay (Lure of the Unknown Lover)

Yma Súmac, singer

Les Baxter, conductor

Esa fue una canción llamada “Xtabay”, basada en melodías y ritmos incas auténticos, de Les Baxter, interpretada por la cantante Yma Súmac y la orquesta dirigida por el mismo compositor.

That was a song called “Xtabay”, based on authentic Incan melodies and rhythms, by Les Baxter, performed by singer Yma Súmac and an orchestra directed by the composer himself.

======================================================================

La siguiente es una composición anónima de Bolivia escrita en la era barroca. El manuscrito fue descubierto recientemente en la antigua misión jesuita de los Moxos, un grupo indígena boliviano. Esta pieza es parte de un grupo de 20 sonatas de los pueblos San Rafael y Santa Ana, las antiguas reducciones de la tribu Chiquito. Esta es la numero 4 del grupo. El disco fue grabado en el 2008 por Florilegium, un grupo británico de instrumentos antiguos.

Next is an anonymous composition from Bolivia written in the baroque era. The manuscript was recently discovered in the former Jesuit mission of the Moxos Indians. It is part of a group of 20 sonatas from the pueblos of San Rafael and Santa Ana, the former reductions of the Chiquito Indians. This is number 4 of the group. The recording was made in 2008 by the British period instrument ensemble Florilegium.

22:21 7:07 Anonymous Bolivian baroque Sonata Chiquitana IV

Florilegium

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California. Donde acabamos de escuchar “La Sonata Chiquitana no. 4” de un compositor anónimo del barroco boliviano interpretada por el grupo Florilegium.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard “The Sonata Chiquitana no. 4” by an anonymous composer of the Bolivian baroque performed by the group Florilegium.

=======================================================================

Todos hemos oído hablar del gran compositor Brasileño Heitor Villa-Lobos, pero su maestro es menos conocido. Alberto Nepomuceno falleció a la edad de 56 años en 1920, más o menos el mismo tiempo en el cual Villa-Lobos estaba comenzando hacerse famoso. Como su protegido, Nepomuceno era defensor de la música folclórica de Brasil. A la edad de 27 años compuso la “Série Brasileira” (Suite Brasilera) para orquesta en cuatro partes. Las cuatro partes se llaman “Alborada en la sierra”, “Intermedio”, “Siesta en una hamaca”, y “Batuque”. Hasta este momento, el Batuque es una de sus obras más populares y con frecuencia es interpretado por separado. Pero ahora escucharemos una interpretación de toda la suite por la Orquesta Filarmónica de Minas Gerais dirigida por Fabio Mechetti.

We all know of the great Brazilian composer Heitor Villa-Lobos, but his teacher is less known. Alberto Nepomuceno died at the age of 56 in 1920, about the time that Villa-Lobos was starting to make a name for himself. Like his protégé, Nepomuceno was a champion of Brazilian folk music. At the age of 27 he composed the “Série Brasileira” (Brazilian Suite) for orchestra in four parts. The four parts are called “Dawn in the Mountains”, “Intermezzo”, “Napping in a Hammock”, and “Batuque”. To this day, the Batuque is one of his most popular works and is often performed separately. But we’ll now hear a performance of the whole suite by the Minas Gerais Philharmonic Orchestra conducted by Fabio Mechetti.

21:31 25:03 Alberto Nepomuceno (1864-1920) Série Brasileira

Minas Gerais Philharmonic Orchestra, Fabio Mechetti

La Suite Brasileira de Alberto Nepomuceno fue interpretada por la Orquesta Filarmónica de Minas Gerais dirigida por Fabio Mechetti.

The Brazilian Suite by Alberto Nepomuceno was performed by the Minas Gerais Philharmonic Orchestra conducted by Fabio Mechetti.

=======================================================================

22:56 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>