January 27,2021

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentador, Alan Bloom, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Alan Bloom, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

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Sin duda la figura más importante en la historia del tango argentino es Astor Piazzolla. El fundador del “nuevo tango”, perfeccionó esta forma popular de música para salón de baile por incorporar formas clásicas y ritmos de jazz en un nuevo estilo que ya no fue sólo música de baile. Escucharemos dos ejemplos. “Fuga y misterio” viene de su ópera “María de Buenos Aires”. La mayoría de los instrumentos interpretan música basada en el tango, pero el tema de la percusión está basada en ritmos de jazz. La segunda pieza viene de música que escribió para una obra de teatro de 1962 de Alberto Rodríguez Muñoz llamada “Tango del Ángel”. Se llama “La muerte del ángel”. Es notable por la fuga al comienzo y por su tempo rápido. Escucharemos a la orquesta de cámara Camarata Bariloche del Argentina dirigida por Fernando Hasaj.

Probably the single most important figure in the history of Argentinian tango is Astor Piazzolla. The originator of the “nuevo tango”, he developed the popular dance-hall music form by incorporating classical forms and jazz rhythms into a new style that was no longer strictly a dance music. We’ll hear two examples. “Fuga y misterio” comes from his opera “María de Buenos Aires”. Most of the instruments are playing tango-based music, but in the percussion the theme is based on jazz rhythms. The second piece comes from music he wrote for a 1962 play by Alberto Rodríguez Muñoz called “Tango del Ángel”. It is called “La muerte del ángel”. It is notable for its opening fugue and its brisk tempo. We’ll hear the Camerata Bariloche Chamber Orchestra of Argentina conducted by Fernando Hasaj.

21:03 3:59 Astor Piazzolla (1921-1992) Fuga y misterio

3:30 Astor Piazzolla (1921-1992) La muerte del ángel

Camerata Bariloche Chamber Orchestra of Argentina, Fernando Hasaj

Dos obras de Astor Piazzolla, “Fugo y misterio” y “La muerte del ángel” fueron interpretadas por la orquesta de cámara Camarata Bariloche del Argentina dirigida por Fernando Hasaj.

Two works by Astor Piazzolla, “Fugo y misterio” and “La muerte del ángel” were performed by the Camerata Bariloche Chamber Orchestra of Argentina conducted by Fernando Hasaj.

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José Antonio Zulaica y Arregui fue un fraile franciscano conocido como “Aita Donostia” (Padre Donostia) que vivió entre 1886 y 1956. Fue la primera autoridad en la música folklórica vasca. Entre sus propias composiciones están los cuatro cuadernos de Preludios Vascos para piano. Una característica común es la reproducción estricta de la melodía popular, que nunca deja de percibirse con nitidez. Escucharemos los últimos cuatro preludios números 18 a 21, llamados “Paisaje de La Soule”, “Danza de las manzanas”, “Danza de los obreros” y “Danza del mirlo.” Al piano está Jordi Masó.

José Antonio Zulaica y Arregui was a Franciscan friar known as “Aita Donostia” (Father Donostia) who lived from 1886 to 1956. He was the world’s foremost authority on the folk music of the Basques. Among his own compositions are the four books of Basque Preludes for piano. Common to all of them is a concern for the strict reproduction of the traditional melodies, which are always allowed to shine through. We’ll hear the final four numbered 18 to 21, called “Landscape of La Soule”, “Dance of the Apples”, “Dance of the Hands” and “Dance of the Blackbird.” At the piano is Jordi Masó.

21:12 7:04 Aita Donostia (1886-1956) Basque Preludes: 18-21

Jordi Masó, piano

Esos fueron los Preludios Vascos no. 18-21 de Aita Donostia interpretados por Jordi Masó al piano.

Those were the Basque Preludes no. 18-21 by Aita Donostia performed by Jordi Masó at the piano.

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Girolamo Frescobaldi fue uno de los compositores más importantes de música para teclado de finales del renacimiento y comienzos del barroco. Escucharemos una de sus piezas llamada “Aria e Corrente” arreglada para guitarra e interpretada por Andrés Segovia.

Girolamo Frescobaldi was one of the most important keyboard composers of the late Renaissance and early Baroque era. We’ll hear one his pieces called “Aria e Corrente” arranged for guitar and played by Andrés Segovia.

21:20 6:41 Girolamo Frescobaldi (1583-1643) Aria e Corrente

Andrés Segovia, guitar

Acabamos de escuchar el “Aria e Corrente” de Girolamo Frescobaldi interpretada por Andrés Segovia en la guitarra. Y la escuchamos aquí en Tonos Clásicos, el programa de música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

We just heard the “Aria e Corrente” by Girolamo Frescobaldi performed by Andrés Segovia on the guitar. And you heard it here on Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

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La pianista en la próxima pieza es la brasileña Cristina Ortiz. Ha trabajado con la mayoría de las orquestas más importantes del mundo, ha enseñado en la Academia Real de Londres y en la Escuela Juliard en Nueva York, y ha grabado muchos CDs. La escucharemos interpretando una obra del compositor húngaro Ernst von Dohnanyi. Es una serie de variaciones sobre un tema que quizás reconozcan. Después de una gran introducción orquestal, estén atentos a ver si pueden identificar el tema expuesto por el piano unos tres minutos y medio después del principio.

This next piece features the Brazilian pianist Cristina Ortiz. She has performed with most of the major symphonies of the world, has taught at the Royal Academy of Music in London and the Juliard School in New York, and has recorded a number of CDs. We’ll hear her performing a work by the Hungarian composer Ernst von Dohnanyi. It is a set of variations on a theme you might recognize. After an extended orchestral introduction, listen and see if you can identify the theme stated by the piano about three and half minutes into the work.

21:29 25:01 Ernst von Dohnanyi (1877-1960) Variations on a Nursery Song, Op 25

Cristina Ortiz, piano

New Philharmonia Orchestra, Kazuhiro Koizumi

“Variaciones sobre una canción infantil”, Opus 25, de Ernst von Dohnanyi fueron interpretadas por Christina Ortiz al piano y la Orquesta New Philharmonia dirigida por Kazuhiro Koizumi.

“Variations on a Nursery Song”, Opus 25, by Ernst von Dohnanyi were performed by Christina Ortiz on the piano and the New Philharmonia Orchestra conducted by Kazuhiro Koizumi.

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21:54 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple of minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

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El compositor español-catalán Frederic Mompou escribió sus 13 ‘Cançones i Danses’ para piano entre 1918 y 1963. Los temas provienen en su mayoría de música tradicional de Cataluña. Por ejemplo, la música de la número doce está basada en “La Dama d’Aragó” y “La Mala Nova.” La número 14 utilice el tema de “Cancó del Lladre.” Las escucharemos interpretadas por Jordi Masó al piano.

The Spanish-Catalan composer Frederic Mompou wrote his 13 ‘Cançones i Danses’ (Songs and Dances) for piano between 1918 and 1962. The themes come mostly from traditional Catalan music. For example, the music from number twelve is based on “La Dama d’Aragó” and “La Mala Nova” and number 14 uses the theme of “Cancó del Lladre.” We’ll them played by Jordi Masó on the piano.

21:01 7:23 Frederic Mompou (1893-1987) Cançóns i danses No. XII, XIV

Jordi Masó, piano

Las Canións i Danses no. 12 y 14 de Frederic Mompou fueron interpretadas por Jordi Masó al piano.

The Songs and Dances no. 12 and 14 by Frederic Mompou were performed by Jordi Masó at the piano.

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Emilio Pujol fue uno de los compositores del siglo 20 cuyas obras reflejaron su origen nacional, en su caso España. Fue estudiante de Francisco Tárrega y fue musicólogo y autor de uno de los libros más importantes de técnica para guitarra. Su estudio sobre el arpegio “El abejorro” es un bis popular. Lo escucharemos, después de su “Canción de cuna”, con Narciso Yepes en la guitarra.

Emilio Pujol was one of those 20th century composers whose work reflected their national origin, in his case Spain. He was a pupil of Francisco Tárrega and was a musicologist and author of one of the most important books on guitar technique. His arpeggio study “El abejorro” (The bumblebee) is a popular encore. We’ll hear it, proceeded by “Canción de cuna” (a tender lullaby), with Narciso Yepes on the guitar.

21:10 5:26 Emilio Pujol (1886-1980) Canción de cuna & El abejorro

Narciso Yepes, guitar

La “Canción de cuna” y “El abejorro” de Emilio Pujol fueron interpretadas por el guitarrista Narciso Yepes.

“Canción de cuna” and “El abejorro” by Emilio Pujol were performed by guitarist Narciso Yepes.

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Alrededor del año 1540, el músico catalán Mateo Flecha El Viejo escribió una “ensalada,” que es un tipo de drama musical, que cuenta la historia de un barco que está hundiendo, llamada “La bomba.” La letra comienza con, “¡Bomba, bomba, y agua fuera!” Entre los gritos y la confusión a bordo del barco los marineros rezan a la Virgen y a todos los santos para salvarse. Al fin, un barco aparece para salvarlos y su héroe Gil Pizarra trata de tocar su guitarra para darle gracias a Dios pero está destemplada. Podemos oírle punteando las cuerdas para templarla. Los “King’singers” disfrutan mucho actuar con afectación, acompañados por el “Harp Consort” dirigido por Andrew Lawrence-King.

Around the year 1540 the Spanish Catalan musician Mateo Flecha the Elder wrote an “ensalada” or “salad”, a kind of musical drama that tells the story of a sinking ship called “La bomba” (the pump). The lyrics start out “¡Bomba, bomba, y agua fuera!” (A pump, a pump! Start bailing out!” Amid the shouts and confusion on board, the sailors pray to the Virgin and all the saints for deliverance. Finally a ship appears to save them and their hero Gil Pizarra tries to play his guitar to give thanks to God but it is out of tune. We can hear him plucking the strings to tune it up. The King’singers have a jolly time hamming it up, accompanied by the Harp Consort directed by Andrew Lawrence-King.

21:17 11:00 Mateo Flecha the Elder (c.1481-1553) La bomba

King’singers, The Harp Consort, Andrew Lawrence-King

Está escuchando “Tonos Clásicos”, el programa de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Donde acabamos de escuchar “La bomba” de Mateo Flecha el Viejo interpretada por los “King’singers” y el “Harp Consort” dirigidos por Andrew Lawrence-King.

You’re listening to “Classical Tones”, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California. Where we just heard the “La bomba” by Mateo Flecha the Elder performed by the King’singers and the Harp Consort directed by Andrew Lawrence-King.

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El “Concierto Andaluz” para cuatro guitarras del español Joaquín Rodrigo fue encargado por la célebre familia de guitarristas virtuosos los Romero. Se compuso en 1967 y se estrenó el año siguiente en San Antonio, Tejas. Para esta grabación, los Romero y Joaquín Rodrigo colaboraron en algunos pequeños cambios tanto en las partes para guitarras como en las partes orquestales. Después de oír los resultados, Rodrigo escribió, “Tuve el gran placer de escuchar esta grabación de mi Concierto Andaluz. No se sabe que admirar más – la perfecta conjunción de cuatro guitarristas sonando como un solista o la claridad y percepción individual del cuarteto, acompañado admirablemente por la orquesta bajo Neville Marriner.” La orquesta que Rodrigo menciona es la Academy of St. Martin-in-the-Fields.

The “Concierto Andaluz” for four guitars by the Spanish composer Joaquín Rodrigo was commissioned by the Romeros, the celebrated family of virtuoso guitarists. It was composed in 1967 and premiered the following year in San Antonio, Texas. For this recording, the Romeros and Joaquín Rodrigo collaborated on some small revisions in both the solo and orchestral parts. After hearing the results, Rodrigo wrote, “It was with the greatest pleasure that I listened to this recording of my Andaluz Concerto. One doesn’t quite know what to admire most – the perfect conjunction of four guitarists sounding like one soloist or the clarity and individual perception of the quartet, admirably accompanied by the orchestra under Neville Marriner.” The orchestra he is talking about is the Academy of St. Martin-in-the-Fields.

21:31 23:49 Joaquín Rodrigo (1902-1999) Concierto Andaluz for 4 guitars

Los Romeros, guitars

Academy of St. Martin-in-the-Fields, Neville Marriner

El Concierto Andaluz para 4 guitarras de Joaquín Rodrigo fue interpretado por el cuarteto de guitarras Los Romero y la “Academy of St. Martin-in-the-Fields” bajo la batuta de Neville Marriner.

The “Concierto Andaluz” for four guitars by Joaquín Rodrigo was performed by the guitar quartet Los Romeros and the Academy of St. Martin-in-the-Fields under the baton of Neville Marriner.

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22:55 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentador Alan Bloom, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Alan Bloom, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>