1/23/2019

January 23, 2019

20:57 3:00 Station ID, Promos, PSAs

21:00 1:00 <Theme music>

[Buenas noches. Desde los estudios de KBBF, la primera estación comunitaria bilingüe en los Estados Unidos, soy su presentadora, Nora Villanueva, y les doy la bienvenida a esta edición de “Tonos Clásicos,” su programa de música clásica con “una conexión Latina.” Cada semana a esta hora exploramos la cultura musical de España y Latinoamérica.]

[Good evening. from the studios of KBBF, the first bilingual community radio station in the United States, this is your host, Nora Villanueva, welcoming you to this edition of “Classical Tones,” your program of classical music “with a Latin connection.” Every week at this time we explore the musical culture of Spain and Latin America.]

=======================================================================

Desafortunadamente, Nora no puede asistir al programa esta semana, así que en su lugar Alan Bloom voy a ser su presentador esta vez. Comenzaremos el programa con una obre del español Juan Crisóstomo Arriaga. Fue un niño prodigio. A la edad de 13 años escribió una ópera llamada “Los esclavos felices.” La obra es una mezcla del estilo italiano que fue popular en aquél entonces y el estilo de puro clasicismo de Mozart y Haydn. A mi parecer suena mucho a Rossini. Escucharemos la obertura de la ópera, interpretada por la Orquesta Algarve dirigida por Álvaro Cassuto.

Unfortunately, Nora can’t join us for the program this week so in her place I, Alan Bloom, will be your host this time. Let’s begin the program with a work by the Spanish composer Juan Crisóstomo Arriaga. He was a child prodigy. At age 13 he wrote an opera called “Los esclavos felices” (The Happy Slaves). The work is a mixture of the Italian style popular at the time as well as the pure Classical style of Mozart and Haydn. To my ears it sounds a lot like Rossini. We’ll hear the overture to the opera, performed by the Algarve Orchestra conducted by Álvaro Cassuto.

21:02 7:18 Juan Crisóstomo Arriaga (1806-1826) Los esclavos felices (overture)

Algarve Orchestra, Álvaro Cassuto

Esa fue la obertura de “Los esclavos felices” de Juan Crisóstomo Arriaga interpretada por la Orquesta Algarve dirigida por Álvaro Cassuto.

That was the overture to “The Happy Slaves” by Juan Crisóstomo Arriaga performed by the Algarve Orchestra conducted by Álvaro Cassuto.

=======================================================================

El virtuoso guitarrista y compositor brasileño Laurindo Almeida fue el primer artista en recibir los premios Grammy por interpretaciones tanto de la música clásica como por jazz. A continuación tenemos una de sus creaciones llamada “Brazilliance” interpretada por el trio Falla.

The Brazilian virtuoso guitarist and composer Laurindo Almeida was the first artist to receive Grammy awards for both classical and jazz performances. Here’s one of his creations, called Brazilliance, played by the Falla trio.

21:11 1:44 Laurindo Almeida (1917-1996) Brazilliance

The Falla Trio

Una pieza llamada “Brazilliance” de Laurindo Almeida fue interpretada por el Trio Falla.

A piece called “Brazillilance by Laurindo Almeida was performed by the Falla Trio.

========================================================================

El compositor Ruso Aleksandr Skriabin fue muy polémico en su tiempo y pronto olvidado después de su muerte, pero ha vuelto a estar de moda en los últimos años. Sus últimas obras, escritas a principios del siglo 20, fueron atonales y difíciles de escuchar, pero escucharemos cuatro de sus primeras obras, escritas en su primer periodo lírico. Primero habrá tres preludios, Opus 17 no. 3, Opus 16 no. 4 y Opus 13 no. 3, seguidos de un Estudio, Opus 42 no. 5. La pianista es la venezolana Gabriela Montero.

The Russian composer Alexander Scriabin was quite controversial in his time and was quickly forgotten after his death, but has made a comeback in recent years. His later works, written at the beginning of the 20th century. were atonal and challenging to listen to, but we’ll hear four of his early works, written in his early lyrical period. First will be three preludes, Op. 17 No. 3, Op. 16 No. 4 and Op. 13 No. 3, followed by an Etude, Op. 42 No. 5. The pianist is the Venezuelan Gabriela Montero.

21:14 1:38 Alexander Scriabin (1872-1915) Prelude in D flat, Op.17 No.3

1:47 Alexander Scriabin (1872-1915) Prelude in E flat minor, Op.16 No.4

1:04 Alexander Scriabin (1872-1915) Prelude in G, Op.13 No.3

3:11 Alexander Scriabin (1872-1915) Etude in C sharp minor, Op.42 No.5

Gabriela Montero, piano

Acabamos de escuchar cuatro piezas de Aleksandr Skriabin: tres preludios, Opus 17 no. 3, Opus 16 no. 4 y Opus 13 no. 3, y el Estudio, Opus 42 no. 5, interpretados por Gabriela Montero al piano.

We just heard four pieces by Alexander Scriabin: three preludes, Op. 17 No. 3, Op. 16 No. 4 and Op. 13 No. 3, and an Etude, Op. 42 No. 5, performed by Gabriela Montero at the piano.

======================================================================

Quizás la obra más famosa del compositor americano Leonard Bernstein es “West Side Story” un musical basado en la obra de Shakespaere que trata de los amantes malhadados Romeo y Julieta. Pero está ubicado en el Nueva York del siglo 20, con los grupos Jets y Sharks, dos pandillas callejeras de anglos y puertorriqueños en guerra, en vez de los Montague y los Capulet. Tony y María se enamoran a pesar de ser de pandillas distintas. Escucharemos al famoso tenor español José Carreras, representando el papel de Tony, interpretar la canción de amor “Tonight” con Robert Farnon dirigiendo su orquesta.

Perhaps the best-known work of the American composer and conductor Leonard Bernstein is “West Side Story,” a musical based on Shakespaere’s story of star-crossed lovers “Romeo and Juliet.” But it’s placed in 20th-century New York, with the warring Montagues and Capulets replaced with the Jets and the Sharks, two street gangs of Anglos and Puerto Ricans. Tony and Maria fall in love despite being on opposite sides. We’ll hear the famous Spanish tenor José Carreras, playing the part of Tony, sing the love song “Tonight” with Robert Farnon and his orchestra.

21:23 2:34 Leonard Bernstein (1918-1990) “Tonight” from West Side Story

José Carreras, tenor

Robert Farnon and his Orchestra

Está escuchando Tonos Clásicos, el programa de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Donde acabamos de escuchar “Tonight” del musical “West Side Story” de Leonard Bernstein interpretado por el tenor José Carreras acompañado por una orquesta dirigida por Robert Farnon.

You are listening to Classical Tones, the program of classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa California. Where we just heard “Tonight” from the musical “West Side Story” by Leonard Bernstein performed by tenor José Carreras accompanied by an orchestra conducted by Robert Farnon.

=======================================================================

Uno de los chelistas más famosos de la era moderna fue Pablo Casals, también conocido por su nombre catalán Pau Casals. Fue él quien convenció al público moderno de tomar en serio el violonchelo como instrumento solista. Durante su larga carrera actuó para la Reina Victoria en 1899, para el Presidente Theodore Roosevelt en 1904, y para el Presidente John Kennedy en 1961. En 1956 emigró al país natal de su madre, Puerto Rico. A continuación tenemos una grabación clásica del año 1930 de la Sonata número 2 en sol menor de Beethoven con Pablo Casals acompañado por Mieczyslaw Horszowski al piano.

One of the most famous cellists of the modern era was Pablo Casals, also known by his Catalan name Pau Casals. Casals was the man who almost single-handedly persuaded modern audiences to take the cello seriously as a solo instrument. During his long career he performed for Queen Victoria in 1899, President Theodore Roosevelt in 1904, and President John Kennedy in 1961. In 1956 he emigrated to his mother’s native Puerto Rico. Here he is in a classic recording from 1930 playing the Beethoven Cello Sonata number 2 in G minor accompanied by Mieczyslaw Horszowski on the piano.

21:28 23:19 Ludwig van Beethoven (1770-1827) Cello Sonata No. 2 in G minor, Op.5 No.2

Mieczyslaw Horszowski, piano

Pablo Casals, cello

Esa fue nuestra última obra de esta hora, la Sonata número 2 en sol menor de Ludwig van Beethoven interpretada por Pablo Casals en el chelo y Mieczyslaw Horszowski al piano.

That was our final work of this hour, the Cello Sonata number 2 in G minor by Ludwig van Beethoven performed by Pablo Casals on the cello and Mieczyslaw Horszowski at the piano.

=======================================================================

21:52 <Theme music>

[Está escuchando Tonos Clásicos, su programa de la música clásica “con una conexión latina”. Regresaremos con la segunda hora de esta hermosa música en un par de minutos.]

[You’re listening to Classical Tones, your program of classical music “with a Latin connection”. We’ll return with the second hour of this beautiful music in a couple minutes.]

=============================== HOUR 2 =================================

[Me alegro de que haya vuelto a nuestro programa “Tonos Clásicos” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa California. Toda la música tiene alguna conexión con España o Latinoamérica.]

[Welcome back to “Classical Tones” from the Studios of KBBF in Santa Rosa California. All the music has some connection to Spain or Latin America.]

=======================================================================

Hay una larga tradición de compositores franceses autores de música inspirada en España. Sin duda, la más famosa es la ópera “Carmen” de Georges Bizet. Puede ser que Carmen sea la ópera más popular nunca escrita. Tiene mas melodías encantadoras que ninguna otra obra que conozco. Varios compositores han arreglado suites de música que llamaron “Fantasía Carmen”; la más famosa, para violín y orquesta, es de Pablo de Sarasate. Escucharemos una versión para flauta y orquesta de François Borne interpretada por el flautista James Galway con la Orquesta Filarmónica Nacional dirigida por Charles Gehardt.

There is a long tradition of French composers writing music of or about Spain. Probably the most famous is the opera “Carmen” by Georges Bizet. “Carmen” might well be the most popular opera ever written. It has more hummable tunes than any single music work I can think of. Several composers have arranged suites of music that they called “Carmen Fantasy”, the most famous, for violin and orchestra, by Pablo de Sarasate. We’ll hear a version for flute and orchestra by François Borne played by flutist James Galway with the National Philharmonic Orchestra conducted by Charles Gehardt.

22:02 10:51 Georges Bizet (1838-1875), Borne Carmen Fantasy

James Galway, flute

National Philharmonic Orchestra, Charles Gehardt

La “Fantasía Carmen” de François Bourne basada en la ópera de Georges Bizet fue interpretada por James Galway en la flauta y la Orquesta Filarmónica Nacional dirigida por Charles Gehardt.

The “Carmen Fantasy” by François Bourne based on the opera by Georges Bizet was performed by James Galway on flute and the National Philharmonic Orchestra conducted by Charles Gehardt.

=========================================================================

A continuación tenemos una pieza del compositor cubano Leo Brouwer. Fue un virtuoso de la guitarra hasta que se lastimó la mano, pero afortunadamente sigue escribiendo obras para ese instrumento. Escucharemos su “Dos Temas Populares Cubanos.” El primero, llamada “Canción de cuna” tiene un sabor más afro-cubano y el segundo “Ojos brujos” es más del estilo europeo. El guitarrista es Eduardo Fernández.

Next we have a piece by the Cuban composer Leo Brouwer. He was once a virtuoso guitar player until he injured his hand but fortunately he still writes works for the instrument. We’ll hear his “Two Popular Cuban Themes”. The first, called “Cradle song” has a more Afro-Cuban flavor and the second “Bewitching eyes” is more European in nature. The guitarrist is Eduardo Fernández.

22:14 5:03 Leo Brouwer (1939-) Dos Temas Populares Cubanos

Eduardo Fernández, guitar

“Dos Temas Populares Cubanos” de Leo Brouwer fueron interpretados por Eduardo Fernández en la guitarra.

“Two Popular Cuban Themes” by Leo Brouwer were preformed by Eduardo Fernández on the guitar.

========================================================================

Continuaremos el programa con música de Brasil. Manuel Dias de Oliveira fue compositor y calígrafo brasileño del siglo 18 del estado de Minas Gerais. Escucharemos su “Magnificat” que estalla con gran intensidad de espíritu y alegría. La Camerata de Rio de Janeiro es dirigida por Henrique Morelenbaum.

Let’s continue the program with music from Brazil. Manuel Dias de Oliveira was an 18th-century Brazilian composer and calligrapher from the state of Minas Gerais. We’ll hear his “Magnificat” which bursts with a great intensity of spirit and joy. The Camerata of Rio de Janeiro is directed by Henrique Morelenbaum.

22:20 5:40 Manuel Dias de Oliveira (1734-1813) Magnificat

Camerata of Rio de Janeiro, Henrique Morelenbaum

El “Magnificat” de Manuel Dias de Oliveira fue interpretado por la Camarata de Rio de Janeiro dirigida por Henrique Morelenbaum. Y lo escuchamos aquí en el programa Tonos Clásicos donde disfrutamos de la música clásica “con una conexión latina” desde los estudios de KBBF en Santa Rosa, California.

The “Magnificat” by Manuel Dias de Oliveira was performed by the Camerata of Rio de Janeiro directed by Henrique Morelenbaum. And we heard it here on the Classical Tones program where we enjoy classical music “with a Latin connection” from the studios of KBBF in Santa Rosa, California.

===========================================================================

Hay varias obras de la música clásica que al principio fueron compuestas para piano o conjunto pequeño pero más tarde fueron transcritas en una versión más famosa para orquesta. Un buen ejemplo es el “Concierto para dos pianos, percusión y orquesta” del compositor húngaro Béla Bartók que escribió originalmente como una “Sonata para dos pianos y percusión.” Aunque la versión orquestal es más conocida, mucha gente en verdad prefiere la sonata. La escucharemos interpretada por la argentina Martha Argerich y Stephen Kovacevich en los pianos con Willy Goudswaard y Michael de Roo en la percusión.

There are a number of works of classical music that were originally written for piano or small ensemble but were later transcribed into a more famous version for orchestra. A good example is the Hungarian composer Béla Bartók’s “Concerto for Two Pianos, Percussion and Orchestra” which he originally wrote as a “Sonata for 2 Pianos and Percussion.” Although the orchestral version is more well-known, many people actually prefer the sonata. We’ll hear it performed by the Argentinian Martha Argerich and Stephen Kovacevich on the pianos with Willy Goudswaard and Michael de Roo on percussion.

22:27 26:38 Béla Bartók (1881-1945) Sonata for 2 Pianos and Percussion

Martha Argerich, Stephen Kovacevich, pianos

Willy Goudswaard, Michael de Roo, percusión

Esa fue la “Sonata para dos pianos y percusión” de Béla Bartók interpretada por Martha Argerich y Stephen Kovacevich en los pianos y Willy Goudswaard y Michael de Roo en la percusión.

That was the “Sonata for 2 Pianos and Percussion” by Béla Bartók performed by Martha Argerich and Stephen Kovacevich on the pianos and Willy Goudswaard and Michael de Roo on percussion.

=======================================================================

22:54 <Theme music>

[Quisiera darles las gracias por sintonizar con “Tonos Clásicos”, el programa de música clásica desde los estudios de KBBF. Nos reunimos cada semana con dos horas de la mejor música y músicos de España y Latino América. Soy su presentadora Nora Villanueva, y espero estar con ustedes otra vez la próxima semana.]

[I want to thank you for tuning in to “Classical Tones”, the classical music show from the studios of KBBF. We’re here every week with two hours of the best music and musicians from Spain and Latin America. This is your host Nora Villanueva, hoping to be with you again next week.]

22:58 2:00 <Station ID, Promos, PSAs>